Sågverk (mindre)

"nytt" sätt att göra limträ skivor

7 inlägg 11370 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"nytt" sätt att göra limträ skivor

josip  
#236675 Tänkte berätta om mitt första försök att göra limträskivor med hjälp av woodmizer bandsåg.

Jag hyvlade ca 32mm tjocka, ca 200mm breda brädor på båda sidorna och limmade ihop till en "limträbalk". När limmet torkat vände jag på "balken" så att brädorna var stående och sågade skivor i lämplig tjocklek. Bredden på skivorna blev denna gången ca 25cm, men woodmizern klarar ju upp till ca 60 cm, så potential finns.

Resultatet då? Fina, raka limträskivor! Enda problemet var att pressningen vid limningen inte varit helt perfekt, så första och sista skivan blev litet sämre. Detta pga. att vissa av de ursprungliga brädorna var litet vridna. Detta sätt att göra limträ kommer jag absolut att pröva på nytt, men pressningen bör förbättras.

Fördelar, som jag ser det är
1. att man inte behöver hålla på och rikta vridna brädor (men de får inte vara för tjocka, för då strular pressningen).
2. Det går snabbt! Man råhyvlar och limmar ihop en stor bjälke. Sågning och hyvling går snabbt.
3. Ev. spänningar i virket borde inte vålla några stora problem efteråt.

Nackdelar
1. Man behöver maskin för att hantera stora trästycken.
2. Det går mycket lim.. Jag spädde limmet med vatten för att det lättare skulle kunna penslas ut. Vet inte hur bra detta är, men verkar funka
3. Man behöver en bred hyvel.. Min DH410 klarar max ca 400mm

Synpunkter och förbättringsförslag mottages med tacksamhet! Detta var som sagt första gången jag testade. Har inte hört om liknande förut, så kanske är jag bara litet tokig som krånglar till det. Tycker bara att det är svårt att få limträskivor på traditionellt vis att bli helt raka.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: "nytt" sätt att göra limträ skivor

JensSkoog  
#236683 Det där värkar va interessant, men jag skulle gärne sett en bild på resultatet. Tror inte jag ville snålat på limet, hellre funnit not bettre å dra det ut med enn en pensel.

Avatar Fallback

Re: "nytt" sätt att göra limträ skivor

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236686 Skulle man inte kunna spruta limmet?

Användarvisningsbild

Re: "nytt" sätt att göra limträ skivor

totte  
#236693 Att späda limmet är inget fel om det läggs på jämnt så det fyller fogen hela vägen. Roller är ett rätt bra alternativ för att lägga ut lim på stora ytor. Vad är det för lim du använder?

Användarvisningsbild

Re: "nytt" sätt att göra limträ skivor

Camwood  
#236721 Bilder tack på dina limträskivor :grin:

Avatar Fallback

Re: "nytt" sätt att göra limträ skivor

josip  
#236722 Det är vanligt trälim, tror att det var inomhusvarianten.
Som sagt, pressningen verkar vara största problemet. Skulle behövas en ordentlig press för detta.

Tänkte försöka göra mera skivor i nåt skede, förhoppningsvis kommer jag ihåg att dokumentera processen då. Just nu har jag bara några ca 25cm breda skivor att visa upp, färdigt hyvlade, och de ser nu ut precis som man förväntar sig att sådana skall se ut. Förutom den första och sista då, som misslyckades pga. dålig pressning.

Tror nog att jag kommer att späda limmet nästa gång också, men eventuellt kunde man testa tandad spackel (med små och täta tänder då). Roller är säkert superbra om man gör litet större mängder på en gång, men det går rätt mycket lim åt i rollern också.

En nackdel med detta system, som jag nu kom på när jag inventerade virkesförrådet, är att man behöver många breda brädor. Annars är det liksom ingen vits. En "stock" av 8 tums brädor kan man t.ex. få 8 stycken 23mm skivor ur. Färdigt hyvlade kan de lämpligen bli 20-21mm. Har man för smala brädor blir utbytet litet. Och genomsågade, okantade brädor skall man väl inte ge sig på att använda..

   TS
Användarvisningsbild

Re: "nytt" sätt att göra limträ skivor

totte  
#236727 Skulle nog använda utomhuslim. Vanligt inomhuslim klarar inte ens att luften blir fuktig.

Tandspackel är en bra lösning för att sprida limmet. Blir det för mycket slipar man ner tänderna en smula så blir det smalare strängar. Kör du med det behöver du knappast späda, eller i varje fall mycket lite.

Du får hitta på nån bra presskonstruktion.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).