Sågverk (mindre)

Bandsågverk

8 inlägg 11200 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsågverk

Sunilorblede  
#235485 Hej alla.

Jag står inför inköp av bandsågverk och funderar mycket fram och tillbaka mellan fabrikat.
Det har väl i princip kokat ner till en Woodmizer LT15 som kandidat men såg nu en kampanj på Lennartsfors bandsåg. Woodmizern har elektrisk höjning av såghuvudet, har större motor och väger nästan det dubbla (600kg) mot lennartsfors (borgar för bättre stabilitet?) ändå kostar lennartsfors nästan 10 000 mer exkl moms. Är det den svenska arbetskraften man betalar för eller har någon här erfarenhet som säger att woodmizern har sämre kvalite på komponenterna? Har läst väldigt mycket om Lt15 på utländska forum och de negativa åsikterna har inte vart många. Efter att ha kollat marknaden i sverige noga verkar den helt klart vara mest för pengarna i den prisklassen, någon med erfarenheter och synpunkter som styrker eller motsäger min slutsats? Delge gärna.

Hälsningar Linus.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

skogshasse  
#235495 hej på dej om du funderar på en ny lt15 så skulle jag kolla efter en beg lt20 istället för den har hydraulisk stockhantering själv så kör jag med en lt40 diesel driven mobil

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk

Sunilorblede  
#235499 ok men Lt20 springer iväg för mycket i pris för att vara aktuellt. även ett begagnat lär väl kosta som minst minst 20 000 mer än en ny lt15.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

pasvik  
#235510 Holder med skogshasse, hydraulisk stokkhantering øker kapasiteten veldig mye. Kjør selv lt 40 med hydralikk.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk

Sunilorblede  
#235516 okej. Men LT20 eller större är inte aktuellt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

Träförädlare  
#237274 Skulle inte rekomendera Woodmizer sågen är säkert bra men om som tar in dom håller väligt dåiga garantier var själv inne på en lt 40 men efter att ha pratat ed ett andtal ägare så har jag numera fasnat för Serras modeller med a skulle rekomendera en av pilus modeller typ 710.

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk

Sunilorblede  
#238091 Okej. Det blev inköpt en woodmizer helgen som gick. Pilous 710 kostar drygt 50% mer och woodmizern låg som i taket för budgeten och serras Apina om det är den du, Trädförädlare, syftar på är ju en såg bra mycket större än de två andra nämnda. Elmotorn är ju på 18kw och priset lär nog dubbla en LT15 några gånger om misstänker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

Träförädlare  
#239308 visst är det så vi kommer o produktionssåga mera till öllåder o byggvaruhandeln (egen) o ev utveckla våa rustika inredningar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).