Sågverk (mindre)

Mätstationer

4 inlägg 2711 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mätstationer

Paul Melin  
#17159 Hej!

Undrar om någon av Er kan hjälpa mig? Jag heter Paul Melin och jobbar hos Vänerply som kapitalprojektsansvarig.

Jag har nyligen fått uppdraget att undersöka möjligheten att vi, Vänerply, skulle kunna köpa en mätstation som klarar av att hantera dubbelblock, d.v.s. timmerstock som är ca. 5,2m långa. Eftersom vi använder vanliga Vänerblock i plywoodtillverkningsprocessen måste vi även kunna kapa stocken direkt efter inmätningen. (Den biten, tror jag, är unik till oss, eller?)

Jag har absolut ingen aning var jag ska vänder mig. Vet ej vem som tillverkar mätstationer, eller stationens olika delar. Har hört rykten dock att en del sågverk kommer att stängas – av olika skäl (dels ekonomiskt, andra p.g.a. omprioritering av resurser inom vissa sågverksgrupper).

Det vore förmodligen bäst då att försöka kolla möjligheterna att kunna köpa en mätstation ifrån en av dem. Har Ni (direkt eller genom era kontaktnätverk) något hum om vilka sågverk har stängts nyss, eller kommer att stängas?

Utöver detta, har Ni ev. kontakter i branschen som sälja mätstationer, eller delar till mätstationer?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17248 VMF bör väl ha lite pejl var det finns och har funnits mätstationer. Ni tilhör väl Qubera eller vad det nu heter i mellansverige.

Avatar Fallback
Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17251 Om det är begagnade grejer du är ute efter så är det väl bara att ringa runt till de stora sågverksdrakarna. Det är ju tidningsrubriker var och varannandag om sågverksnedläggningar. Kolla med Setra i norrbotten t.ex.

Avatar Fallback
Paul Melin  
#17277 Hej på Er som svarit!

Tack för tipsen... Jag kommer att följa upp på dessa tråd!

Jag har kollat upp med VMF Qbera, samt fått lite tips ifrån olika andra organisationer/myndigheter/föreningar med.

Ska även kolla med Setra nu, och få lite mer information ang. ev. nedlagda sågverk.

Tack återigen!

Mvh

Paul

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).