Sågverk (mindre)

Pilous bandsågverk

28 inlägg 35008 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Hazzilla  
#287337 Nu har jag fått mitt sågverk och monterat det. Som fundament använde jag 4"x 4" tryckimpregnerade balkar längs med rälsen och 2"x 4" tvärs där supporten för rälsen finns. Monteringsanvisningarna skulle ha kunnat vara tydligare och skisserna kompletterade med fotografier. Infästningen av förstärkningsbalken kunde ha varit bättre, nu hänger den i några M8 skruvar. Vattenbehåller läcker även, ser ut som det har använts för lite tätningsmassa. Sågade en stock idag för att se hur sågverket fungerar och är mycket nöjd med hur enkelt och snabbt det gick.
Här några bilder, har reserverat plats för en förlängningssektion till.
Sågverk_1.jpg

Sågverk_3.jpg

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

RolfH  
#287346 Ser mycket bra ut. Instämmer med att instruktionerna hur man sätter ihop den är dåliga, jag saknade ett flertal fästelement med leveransen fick åka till Biltema och köpa några sortimentslådor så ordnade det sig.

Har nu sågat upp de flesta stockarna, minst 100 stycken

Användarvisningsbild

Re: Pilous bandsågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287362 Ett tips är att såga till två stycken 5"x6" bjälkar att ha som underlägg för stockarna. Rundar man de i hörnena på ovansidan så fungerar det också med att justera stockarnas läge i länsled med ett spett eller en sax. Ta sedan upp ett 2" urtag på några decimeter i ändan mot sågverket och med en betonghålsten eller ett Leca-block under kan du sedan byta ut dina granslanor mot 2"x5" kortlingar som passar i urtaget. Kortlingarna kan också formas efter rälsens form så att de kommer i plan med tvärstagen. På detta sätt får du en mycket stabil lösning och ett "salsgolv" att rulla stockarna på, kan behövas när man kommer upp lite grand i dimensioner. :grin: :grin:

Sen kan man korta avståndet mellan stocklagret och rälsen. Jag kör med ca 70 cm kortlingar till ett Lennarsforsverk, det räcker till för att kunna gå även på den sidan.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Hazzilla  
#287403 Slanorna har uttag i stock underlaget så det hålls nog på plats. Det blev en liten uppförsbacke dock. Det for duga att börja med eftersom jag ville komma igång med sågandet. En bild på din lösning skulle vara trevligt att få.

Användarvisningsbild

Re: Pilous bandsågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287434 Skall se om det går att ta någon bra bild, just nu används stockupplaget till torkställning så det syns ingenting ovanifrån.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Hazzilla  
#287897 Vadför livslängd kan man förvänta sig av Pilous bi-metal blad. Har nu sågat ca 600m å skärpan verkar hygglig ännu.

Användarvisningsbild

Re: Pilous bandsågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#288450
Hazzilla skrev:Slanorna har uttag i stock underlaget så det hålls nog på plats. Det blev en liten uppförsbacke dock. Det for duga att börja med eftersom jag ville komma igång med sågandet. En bild på din lösning skulle vara trevligt att få.

Här kommer några bilder. Det ligger lite rester på rälsen, tillfälligt ditslängda för att ligga i regnskydd. Som du ser har jag inte helt gjort som jag predikat, upplagringsbjälken ligger lite lägre än rälsen:

Sågverk1.JPG


Sågverk2.JPG


Sågverk3.JPG


Mycket sågspån blir det med kedjesågverk men jag har en ca halvmeterdjup grav under trallen. Den behöver tömmas någon gång om året men då viker man bara upp rälsen 90 grader och lyfter sedan trallen för att skotta ut spånet ner i slänten vid sidan om sågverket :grin: .

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Hazzilla  
#291043
Hazzilla skrev:Vadför livslängd kan man förvänta sig av Pilous bi-metal blad. Har nu sågat ca 600m å skärpan verkar hygglig ännu.


Vet inte riktigt hur många meter det blev men bifogade brädhög sågade jag innan jag bytte blad.
Sågat med ett blad.jpg

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Pabene  
#291053 Det ser ju bra ut. Bladen kan lätt skärpas, jag har gjort det för en "sågarkompis". Han säger att de omskärpta bladen blev minst lika bra som nya.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Hazzilla  
#291314
Pabene skrev:Det ser ju bra ut. Bladen kan lätt skärpas, jag har gjort det för en "sågarkompis". Han säger att de omskärpta bladen blev minst lika bra som nya.

Även den typ av Bi-metalblad som Pilous använder? Försäljaren av sågverket menade att de inte går att vässa på grund av härdningen. Det är egentligen inget problem eftersom 10 reservblad ingick i affären.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Pabene  
#291329 Hazzilla,
Det måste vara ett missförstånd någonstans. Bimetallsågbladen har tandspetsar av HSS, av en väl känd kvalitet benämnd M42, som alltså är ett s.k. snabbstål. Det är samma typ av stål som används i fina borr och svarvstål för att bearbeta stål. Det är inga som helst problem att slipa eller skärpa sådana sågbladständer förutsatt att man använder en lämplig sliputrustning. Som jag skrev har jag slipat Pilous sågblad med mycket bra resultat liksom många andra verktyg som svarvstål, brotchar och fräsar för metallbearbetning.
Vad jag har hört sägas är att Pilous bimetallsågblad håller skärpa så mycket bättre än vad normala tandspetshärdade blad gör. Det bekräftades då de blad jag ombads slipa hade sågat många stockar. Vad jag förstår har Pilous prioriterat badlivslängd genom att skärhastigheten i de enklare sågarna anpassats bättre.
Då en bra sliputrustning kostar en del pengar är det ju rimligt att bedöma om det egna behovet att själv kunna slipa sina sågblad, verkligen motiverar ett köp av egen sliputrustning.
Med 10 st sågblad tillsammans med stockbandsågen, kanske att 100 - 200 stockar kan sågas.
Exempelvis Ullareds slipservice, kan sedan säkert skärpa bladen så att de presterar lika mycket till efter slipning. Min bedömning är att minst 4-5 sådana omskärpningar kan göras på varje blad.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

RolfH  
#368242 Är det någon som monterat digital höjdinställning på CTR 520, funderar om logo sågens digitala höjdinställning går att använda?

Lika så om någon monterat linjelaser så första snittet hamnar rätt, samt om någon använder något smart för att vända de stora och tunga stockarna altså ej stockvändare där man häver runt stocken?

Ser fram emot inressanta svar.

Avatar Fallback

Re: Pilous bandsågverk

Pabene  
#368253 RolfH, Du kan lätt montera en digital mätutrustning av den typ som användes i svarvar och fräsar. Gnosjö maskin o verktyg har sådana till rimligt pris. Man kan också göra en enkel "analog" lösning med ett stålmåttband. Fäst en ände av måttbandet i sågenheten, låt det löpa över två "brytrullar" så att mätvärdet kan läsas mot ett index placerat på bekvämt läsavstånd. Måttbandets andra ände kan hållas sträckt med vikt eller fjäderförspänd rulle.
Beträffande laser så har jag skrivit lite om det i en annan tråd här på forumet.
För grövre stockar har jag själv god hjälp av den stockhöjare som jag också visat i en tråd här.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).