Sågverk (mindre)

Mobil legosågning

6 inlägg 8905 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mobil legosågning

Humlas  
#227786 Enklare kedjesåg för hemmabruk eller en mer avancerad band/cirkelsåg för hemmabruk och legosågning det är frågan.

Bamsesågen, Wood-Mizer, LM Pro, EcoSågen snurrar just nu runt i huvudet.

Finns det någon efterfrågan på mobil legosågning, dvs åka hem till skogsägaren och såga upp några dussin stockar?

Kan tycka att det skulle låta mer lockande för skogsägaren än att lasta stockarna på traktorkärran och hjula iväg kanske flera mil till en bysåg med en gammal Säterbänk och där också få stå för extra hantlangare.

Alternativet för skogsägaren är ju också givetvis att sätta vältlappar på timmret och åka och handla bräder och plank på byggmax.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Mobil legosågning

Blivande snickare  
#227787 Har du erfarenhet från tidigare eller tänkte du börja helt från noll?

Avatar Fallback

Re: Mobil legosågning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227843 Han som höll på med det här i bygden hade mycket att göra och var uppskattad. Han körde med en Laimet. Ska du såga åt andra så måste det gå undan. Band och kedjesågar kan du glömma.

Avatar Fallback

Re: Mobil legosågning

Jamax  
#240889 Måste komma med moteld där, Skogsola! ;-)
Kör själv runt med ett bandsågverk och jag har full styrning här i bygden. Har inte hört nån klaga hittills. En har iofs kommenterat att det går lite saktare än en cirkelsåg, men inte nån har vart missnöjd i övrigt...

Användarvisningsbild

Re: Mobil legosågning

machonisti  
#240908
Jamax skrev:Måste komma med moteld där, Skogsola! ;-)
Kör själv runt med ett bandsågverk och jag har full styrning här i bygden. Har inte hört nån klaga hittills. En har iofs kommenterat att det går lite saktare än en cirkelsåg, men inte nån har vart missnöjd i övrigt...

Vilka mängder talar vi om?

Avatar Fallback

Re: Mobil legosågning

skogshasse  
#240923
Skogsola skrev:Han som höll på med det här i bygden hade mycket att göra och var uppskattad. Han körde med en Laimet. Ska du såga åt andra så måste det gå undan. Band och kedjesågar kan du glömma.


om man jämför hur mycket som blir sågspån mellan klinga(7mm) och band(1,8mm) så skiljer det ca 5 mm så det innebär en bräda eller regel eller kanske till och med en planka till ur varje stock om man sen räknar om det i pengar så blir det helt plötsligt billigt att leja bandsåg och dyrt med klinga för det är virke kunden vill ha och inte sågspån

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).