Sågverk (mindre)

Sågmått

15 inlägg 9723 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågmått

Stefan Hansson  
#226615 Vad sågar ni furu i för mått om man skall räkna med krympmån?

T ex en 4" Planka, ska ju vara 101,6 mm. Men vad sågar ni den i för storlek pga av torkning.

Läste här i forumet att de krymper ca 8% vilket skulle innebära att man sågar den ca 110 mm, för att den sedan skall torka/krympa ned till ca 101,6 mm

Vad säger Ni?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågmått

Midgård  
#226627 Det du är inne på kan vara lite trickigt. För det första beror det ju på hur färskt virket är när du sågar det och vilken årstid trädet är avverkat. Sedan har det också betydelse ur vilken del av stocken brädan sågas. Kärnvirket kanske har en fuktkvot på 30-50 % medan splintveden kanske ligger någonstans mellan 50-150 % i färskt virke. Ja, och sedan krymper ju det sågade virket dubbelt så mycket tangentiellt med årsringarna jämfört med radiellt. Ska man ha minsta krympning på brädans bredsida ska man ju kvartersåga men det är ju litet omständligt.

Avatar Fallback

Re: Sågmått

Sti  
#226629
skanna0001.jpg

Användarvisningsbild

Re: Sågmått

halvproffs  
#226642 Tiondels mm vid sågning måste väl vara ett skämt!?

Avatar Fallback

Re: Sågmått

pasvik  
#226643 Hei, jeg bruker 1 mm for krymping og 2mm til høvling. 2"x 4" = 51mm x 101 mm, høvlet= 48mm x 98 mm. Dersom 2" x 4" har vrid seg i tørkingen blir er 3mm til tørking og høvling for lite.

Användarvisningsbild

Re: Sågmått

halvproffs  
#226646 Sågat är måttet här 50*100 vid småsågar och hyvlat är färdigmåttet 45*95. Vid stora industriella sågar går dom ner på tjocklek för att få mer ur stock. det säljs tex 21*95 och 44*95 och snart är det väl ännu tunnare.

Användarvisningsbild

Re: Sågmått

T Landström  
#226649
halvproffs skrev:Sågat är måttet här 50*100 vid småsågar och hyvlat är färdigmåttet 45*95. Vid stora industriella sågar går dom ner på tjocklek för att få mer ur stock. det säljs tex 21*95 och 44*95 och snart är det väl ännu tunnare.


Hoppas dom inte går ner mer i tjocklek... Har fått virke någon gång som va 43 och då börjar det bli snålt att skruva/spika i skarven på på skivorna/panelen...

Tjockleken på panel typ 21x95 är nog inte lika känsligt...där handlar det nog mer om materialet dom sågar ur...
Finns ju dom som köper in grov plank som dom sedan klyver till finsågad panel... Det sortimentet brukar heta 21/22x95.
Vet inte om tjockleks variationen beror på klvy metoden? Klinga eller band?

Avatar Fallback

Re: Sågmått

pasvik  
#226658 I Norge skal 2"x 4" være 48x98 etter høvling( norsk standard) De fleste klyver med band blir for mye spon med klinga.

Användarvisningsbild

Re: Sågmått

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226660 8% krympning låter mycket. Min erfarenhet av virke avverkat januari och februari är att det krymper ca 2-3% för både gran och tall. Detta gäller träd med 4-5 årsringar per millimeter, de enstaka gånger jag sågat upp träd med färre årsringar per mm har jag inte brytt mig om att kolla krympningen eftersom dessa brädor använts mest till gjutformar och annat skräpvirke.

Avatar Fallback

Re: Sågmått

Rolfnilsson400  
#226663 Med 4-5 årsringar/mm bor du ganska långt norr om Malmö :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sågmått

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226684 Det finns en hel del bergig terräng där det växer långsamt även här nere i sydväst. Det som växer på gamla ängar blir bara ved, se t.ex.
viewtopic.php?f=12&t=13049&p=220699&hilit=grov+gran#p220699

Avatar Fallback

Re: Sågmått

axwell  
#226689
th skrev:Inlägg av th » Idag, 17:08
8% krympning låter mycket. Min erfarenhet av virke avverkat januari och februari är att det krymper ca 2-3% för både gran och tall. Detta gäller träd med 4-5 årsringar per millimeter, de enstaka gånger jag sågat upp träd med färre årsringar per mm har jag inte brytt mig om att kolla krympningen eftersom dessa brädor använts mest till gjutformar och annat skräpvirke.

Du ställer verkligen höga krav på virket, själv har jag svårt att hitta ens undertryckta med sån täthet.
Fast så fina grejer blir störar i trädgården, ruttnar långsamt.

Användarvisningsbild

Re: Sågmått

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226693 Om man själv kan välja träd att såga upp så varför inte ta det bästa för eget bruk :grin: :grin: Att sälja 90-åriga granar med 35 cm bhd ger ju inte bättre betalt än 50-åriga granar med 40 cm bhd. Och om jag tittar på huset så ser man ju att en panel kan hålla i mer än hundra år även här nere om det är rätt kvalité från början.

Avatar Fallback

Re: Sågmått

Brickan  
#226707
th skrev:Att sälja 90-åriga granar med 35 cm bhd ger ju inte bättre betalt än 50-åriga granar med 40 cm bhd.
Jo, det kan det göra. Holmens aktuella prislista för Medelpad och Hälsingland för grantimmer ger sämre betalt för 40cm toppdiameter än tex 36cm. Bäst betalt är ca 30 cm. Samma med SCA i området. Bäst betalt ca 30 cm, här både gran och tall, men inte lika markerat som Holmen.

Avatar Fallback

Re: Sågmått

axwell  
#226713
th skrev: Att sälja 90-åriga granar med 35 cm bhd ger ju inte bättre betalt än 50-åriga granar med 40 cm bhd.


Du menar väl 900-åriga granar med 35 cm bhd, annars blir det ju ca. 0,3-0,4 årsringar per millimeter. :P :P

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).