Sågverk (mindre)

Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

9 inlägg 10322 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

Stefan Hansson  
#222596 Hejsan.

Har en gammal sågbänk, tror det är en ARI bänk.

Då jag sågar på min bänk blir plankorna lite ojämna i tjocklek. Tror det beror på att klingstyrningen blir lite glapp. Har idag ekbitar som jag försöker lägga så tätt som möjligt mot klingan men dessa slits ganska snabbt och klingan kan röra sig några mm i sidled vilket ger ett lite ojämnt virke.
Vilket material är bäst att använda till detta. Har haft funderingar på att bygga om det med hjälp av kullager men dessa måste isf klara en otroligt hög hastighet, typ ett 70 mm lager skall klara upp emot 15.000 varv/min. Samt att det ej får generera så mycket värme.

En fråga till: En rå 2"6 planka, var sågas den i för mått? svara gärna i mm och med tanke på krympmån.
Och hur många % räknar man med att en planka krymper?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

Tosca  
#222612 Klingan ska gå rakt i sig själv, styrstöden ska ligga någon mm ifrån normalt sett. Har du problem med att klingan "lägger sig" är det bäst att du pratar med sliperiet som du använder, de kan rikta klingan annorlunda så att den går bättre.
Börjar klingan bli slö brukar den också vilja lägga sig.
Kolla när du sågat en stund om du har några varma områden på klingan, det brukar vara tecken på att något är fel.

Användarvisningsbild

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

vetinte  
#222623 Håller med Tosca.
Klingan skall vara "självstabiliserande". Så något annat påverkar. Skrängkningen, slipning eller om den körts varm och "slagit" sig och ger obalans tex. Klingan kan vid varmkörning komma att se ut som en "tallrik" tex. Men inget en bra slipfirma inte kan fixa.
Hur är det med lagringen i drivaxeln förresten. En liten obalans i den kan ju ge stor påverka ute vid tänderna. Bara en tanke.

Användarvisningsbild

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

Camwood  
#222650 Har du inte någon annan klinga att pröva med? Om en klinga konstlar o krånglar kan det vara trixit o veta vad det beror på därför e det bra att pröva med en en annan klinga för att jämföra med. Om det inte är fel på klingan så kan axeln till klingan kanske inte vara i 90 grader till bordet och anhållet och behöva riktas .Förr körde man med grankvistar till klingstyrningar men jag tror att Kagon AB I falun har modernare material . Dom har det mesta till sågverk även klingor om du kan behöver det :grin:
Hultafors har tumstockar med råsågmått som e ett bra hjälpmedel när man sågar.
Tänk att kärnvirke kan ha mindre övermål(torkmån) än splintved så sågar man stock med mycket kärna så kan man ha en mindre torkmån.. Men rent praktiskt så måste man justera måttskalan för virket som krymper mest för man orkar inte ställa om skalan.

Användarvisningsbild

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

T Landström  
#222653 Är klingan vass?

Börjar den bli slö så tar den lättaste vägen genom virket.

Avatar Fallback

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

Flax12  
#222658 Har några siffror som stämmer någorlunda bra: Tall krymper 7% tangent (längs årsringarna) och 4,3% radiellt. Gran krymper 8% tangent och 3,8% radiellt. Stämmer som sagt inte 100, men fick lära mig det av en gammal sågare.

Avatar Fallback

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

Flax12  
#222663 När klingan är tipp topp så kan du kolla så att du har rätt varvtal på klingan. Körde med elverk till sågen tidigare, då började generatorn spöka, kom ej upp i rätt Hz. El motorn kom ej upp i rätt varvtal då och "vek" sig lätt.

Avatar Fallback

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

Stefan Hansson  
#222781 Har hört att klingan skall ha en hastighet på ca 60-65 m/sek.
En 1000 mm klinga skall med andra ord rotera 20 varv/sek.

Stämmer detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Klingstyrning / klingstöd / klingriktare

Flax12  
#222794 Har en tabell som är från 60-talet som visar på en 1000mm klinga 15 varv/sek. Dagens klingor för cirkelsågar är stabilare i gång och bättre tandform än förr så dom kan gå fortare. Går din 1000 klinga lungt obelastad vid 20 varv i sek så är det ok.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).