Sågverk (mindre)

Fukthaltsmätare.

19 inlägg 15634 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fukthaltsmätare.

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204765 Tänkte kolla fukthalten i sågade brädor någon som har förslag på vilken man ska investera i ?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204812 Köpte min från Bim som gör virkestorkar, vet inte vad den kostade men funkade bra.

Ring och kolla, mycket trevliga :smile:

Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#205392 Det finns en på clas i sjön 500 testar den .

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

blev  
#206287 Ett litet tipps på hur man kollar torrhalten på virke med hjälp av mikrougn.

Ta en liten träbit och väg den på en digitalvåg som helst

visar decimaltal torka i 2 min full effekt,och väg igen , torka sedan

vidare 2 min tills den inte Sjunker mer i vikt.Skillnaden mellan

det otorkade virket, och färdigtorkade, delat Med otorkade vikten

så har man %. Ställ in ett nytt glas vatten i ugnen vid varje torkning

för att inte riskera att Torrköra mikron

håll koll på slutet så det inte bränns för då blir det fel sänk eventuellt effekten.

Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

axwell  
#206321
blev skrev:Ta en liten träbit och väg den på en digitalvåg som helst

visar decimaltal


Just detta med att vågen måste kunna visa decimaler av gram är viktigt för säkerheten i analysen.
Alternativet är att använda sig av 10 ggr så stora provbitar men då blir det ju svårare att torka homogent.

Logosol har ett videoklipp som visar hur man gör, steg för steg.
Där avgör slumpen för mycket pga för dålig våg, mer exakt än ungefär 10 respektive 20 % kan man inte fastställa med dom felmarginalerna.

Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

blev  
#206636 Jag lånade en fuktmätare och jämförde när jag började använda micro och det skilde ca 1%,
Jag hittar inte film klippet på Logosol lägg gärna ut en länk

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare.

Camwood  
#207091 Om man ska va petig så det ni beskriver är virkets FUKTKVOT som är fuktigheten i procent av virkets torra vikt
till skillnad mot FUKTHALT som är fuktigheten i procent av virkets råa vikt.

Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

axwell  
#207143
blev skrev:Inlägg av blev » Igår, 04:02
Jag lånade en fuktmätare och jämförde när jag började använda micro och det skilde ca 1%,
Jag hittar inte film klippet på Logosol lägg gärna ut en länk


Tyvärr kan inte längre hitta klippet, med samme skäggige man som gör en liten kälke på det nyaste klippet.

Men du har ju en bättre våg så då blir tillförlitligheten 10 ggr säkrare.

Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

blev  
#207376 Jag förstår inte skillnaden Camwood, om man torkat virket och testar får att man torkat bort t.ex. 10 % vatten så är väl fukthalten 10 % och då är det snickar torrt, jag kör ibland ner mer men ser ingen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare.

totte  
#207386 Skillnaden är att det är 10% av olika värden, antingen av det otorkade virket, då är det fukthalt, eller av helt torkat virke då är det fuktkvot, och det blir rätt stor skillnad så det är viktigt att veta vad man talar om.

Sen är det inte som du säger att man torkat bort 10% utan 10% fuktkvot innebär att det är 10% vatten kvar i förhållande till torrvikt.

Avatar Fallback

Re: Fukthaltsmätare.

blev  
#207491 Hittade detta på nätet:

Fukthalt= Vattenvikten / Vedens råa vikt

Fuktkvot = Vattenvikten / Vedens torra vikt
Vikten av vattenmängden i en viss volym, i förhållande till vikten av samma volym torrt material.

Vattenvikt = Vedens råa vikt - Vedens torra vikt

Så du har rätt, exempel: väger in en bit 200g torkar i micro tills det är torrt väger 180g alltså 20g
vatten var det i virket, 20/200=0,1 är fukthalten. kvoten 20/180=0,11 skiljer en 100del på så det är inte stor skillnad

Var intressant det här!

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare.

totte  
#207673 Stämmer vid ganska torrt virke blir skillnaden mycket liten. Men om du tar en bit skogsrått virke med betydligt mer vatten i så blir skillnaden mellan fukthalt och fuktkvot betydande. Vid en fukthalt på 50% så är fuktkvoten 100%. Har du en fukthalt på 25% så är fuktkvoten 33%. Så det bra att veta vad man snackar om, och det gör du ju uppenbarligen.

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare.

shogo  
#232654 Jag har mätt fuktigheten i min ved med en fuktmätare i mellanklassen, klöv ett par klabbar och fick runt 15% fukt, är det fukthalt eller fuktkvot som visas?
Har hört att det skall vara under 20% av det ena eller andra för att vara bra.

Edit:
Läste på mätaren "containing water rate".
Senast redigerad av shogo lör 03 aug 2013, 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare.

JensSkoog  
#232656 Da har du fukthalten, och under 20% er bra och eldbart och 15% er mycket bra. Fukthalten vil variera ettersom luften som omgir veden varierer i fuktighet, før veden syper åt sig fukt från rå luft.
Har sjelv en fuktmätare som kostade 350 kr, och den er god nok under vedarbetet. Min granne har en som er mycket dyrare men det er samsvar mellan hans och min mestadels.

Användarvisningsbild

Re: Fukthaltsmätare.

shogo  
#232659 Ok vad bra, då behöver jag inte bekymra mig om det, tack!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).