Sågverk (mindre)

Köpråd sågverk på blocket

31 inlägg 36799 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

superdave  
#202923 med kedjesågen kanske det tar 20-30 minuter å såga fram ett block, klingsåg går ju snabbare men jag brukar inte pressa på så mycket

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

Amatörhuggare 62  
#202940
DSC01164.JPG
Balken i stockintaget är över 9 meter och på sågen kan man såga 5,60. Med lite trix så löste jag det.

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

Blivande snickare  
#202985
jakobn skrev:Menas att det blir 4 sågsnitt på varje stock. Är klena dimensioner så mycket mer än 7" går inte att få ut.

Okej, tack för svaret :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#207802 Av någon anledning är det dålig begagnatmarkand för minisågverk i södra Sverige för tillfället, trodde det skulle lossna efter jul. Kan bara konstatera att jag borde slagit till i höstas.
Är det bara tillfällighet eller brukar det se ut så här med skogsrelaterade maskiner?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd sågverk på blocket

Bax  
#207871 Var det bara de andra som handlade julklappar innan bokslutet :)

Ex. Logosol brukar ha nån kampanj framåt slutet av Maj...eller är det April?
Då kan det komma ut lite begagnat igen...

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#214920 Har fått nys om en bamsesåg. 7 meters, 7,5 kw motor, 3 stocklyftar och matning. Priset skulle visst vara strax under 40000. Tycker det lät dyrt får ett begagnat. 7,5kw är minsta motorn eller ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#214921 glömde.......priset är ex moms.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#216085 Jaha......det blev ju inte alls som jag tänkt.

Är nybliven ägare till en Wood-mizer LT15 med datamåttställare. Känna riktigt skönt att det inte blev en bamsesåg eller motsvarande. Springet runt sågbalken hade tagit kål på en till slut.
Wood-mizern känns väldigt gedigen byggd, mycket järn i sågvagnen och betydligt stabila än jag hade trott.
Plåten till manöverpanel och datamåtställare är 6mm!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216092 Grattis till köpet och lycka till med sågningen :grin:

Användarvisningsbild

Re: Köpråd sågverk på blocket

Bax  
#216094 En sprittans? Nu blir jag avundsjuk... ;)
Det kommer väl en recension om några dagar :)

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

skogshasse  
#216100
jakobn skrev:Jaha......det blev ju inte alls som jag tänkt.

Är nybliven ägare till en Wood-mizer LT15 med datamåttställare. Känna riktigt skönt att det inte blev en bamsesåg eller motsvarande. Springet runt sågbalken hade tagit kål på en till slut.
Wood-mizern känns väldigt gedigen byggd, mycket järn i sågvagnen och betydligt stabila än jag hade trott.
Plåten till manöverpanel och datamåtställare är 6mm!

jag förstår att du inte vill ha något elände i aluminium typ logosol eller motsvarande sågspånsfabrik själv så har jag en woodmizer lt 40 som jag är nöjd med

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#216258 Sågen är 3 år.
Tyvärr kan jag inte komma igång med sågandet på någon månad ännu. Mycket som ska fixas för att det ska gå så smidigt som möjligt när det blir dags, belysning ska sättas upp, stockintag ska ordnas, logistiken med sågspån, kanter och sågat virke måste bli smidigt. Årets skogsarbete ska också slutföras först, familjen ska tas om hand, gentjänster till diverse personer utföras, veden ska ju helst fixas till våren också, sedan är det ju 40 timmars arbetsvecka på det också. Nyligen bytt jobb så har ingen ledighet att ta ut heller................................................fan inte konstigt att jag sitter här och känner mig lite bitter. :lol: :lol: :lol:

....men ska göra mitt bästa för att komma ihåg att fota lite när sågen är uppställd och arbetet kommit igång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

Blivande snickare  
#228382 Hur har det gått?

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#232049 Ska se om jag kan komma ihåg att ta lite bilder och rapportera på måndag när jag ska såga.

Runt 30 m3 fub har gått genom sågen hittills, inte helt smärtfritt. Ska såga det sista innan augusti är slut, sedan blir det lite ombyggnader och underhåll innan nästa sågsäsong.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd sågverk på blocket

Svendus  
#232119
jakobn skrev:Hej, behöver lite köpråd angående ett sågverk på blocket.

http://www.blocket.se/angelholm/Sagverk ... a=23_8&w=3

Har egentligen varit ute efter kedjesågverk, har haft ett bamsesåg på lån under en period, men nu har det blivit dags att hitta något eget. Det är inte tal om att tjäna eller spara pengar på eget sågverk utan är endast en kul grej för mig. Kommer mest såga grövre dimensioner typ 6x6 och däröver, kommer såga en hel del ek.
Budgeten ligger någonstans runt 20 000kr. I den prisklassen finnns ju en del Jonsered 600 på blocket som verkar ligga ute lite längre än bamse och logosols sågar.
Är jag helt fel på det med sågverket i annonsen? Är det bättre att vänta tills det dyker upp ett kedjesågverk i närheten på blocket?
Har som sagt bara erfarenhet av kedjesågverk och cirkelsågar kanske inte är lika lätt att hantera för hobbysågaren?
Alla synpunkter är välkomna!
Jag bygde ett såg själv Sniksågen har haft detta i 17 år det fungerar fint även i dag, köpte såg är alldeles för klent byggda och har för liten motor till det brede sågsnitt kedjan ger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).