Sågverk (mindre)

Köpråd sågverk på blocket

31 inlägg 36899 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#199918 Hej, behöver lite köpråd angående ett sågverk på blocket.

http://www.blocket.se/angelholm/Sagverk ... a=23_8&w=3

Har egentligen varit ute efter kedjesågverk, har haft ett bamsesåg på lån under en period, men nu har det blivit dags att hitta något eget. Det är inte tal om att tjäna eller spara pengar på eget sågverk utan är endast en kul grej för mig. Kommer mest såga grövre dimensioner typ 6x6 och däröver, kommer såga en hel del ek.
Budgeten ligger någonstans runt 20 000kr. I den prisklassen finnns ju en del Jonsered 600 på blocket som verkar ligga ute lite längre än bamse och logosols sågar.
Är jag helt fel på det med sågverket i annonsen? Är det bättre att vänta tills det dyker upp ett kedjesågverk i närheten på blocket?
Har som sagt bara erfarenhet av kedjesågverk och cirkelsågar kanske inte är lika lätt att hantera för hobbysågaren?
Alla synpunkter är välkomna!



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Köpråd sågverk på blocket

Bax  
#199920 Jag är förvånad att det räcker med 25A säkring.
Måste du gå upp över 25A kan det bli riktigt dyrt.
Värt att undersöka.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd sågverk på blocket

halvproffs  
#199925 Håller med Bax. Priset däremot är mycket bra. Men du måste ha en medhjälpare vid sågning om det skall bli nåt produserat,annars kan du montera stockriktare som även det kostar en hel del.

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

Tosca  
#199933 Med 800-klingor borde det räcka med 25 A.
Du behöver nog ha hjälp av en erfaren klingsågare för att komma igång, finns en del farligheter man behöver lära sig undvika.
Priset behöver du nog pruta en del på, 15 000 el strax däröver känns rimligare.
Hade det varit en råklyv med i priset hade det varit bättre.

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199935 med 800 klingor kan du inte såga nått grövre,vi körde med 1000 klingor,
min far har en gammal ari bänk som han byggde om till hel hydraulisk med tryckrulle och tumtavla plus driften på bordet.
före ombyggnaden var det livsfarligt,man fick vara nära klingan med armar och händer när bordet var i rörelse för att trycka blocket mot tumtavlan.
tre fingrar kortare blev det på min far innan ombyggnationen.
sen gäller det att klingorna är rätt slipade och riktade om resultatet ska bli bra.

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#200436 Det var ungefär vad jag behövde höra, kommer köpa ett kedjesågverk till en början. Ibland behöver man bli nedtagen till jorden.

Någon som har erfarenhet Jonsered 600 sågverket. Farligt att köpa begagnat?
Har Lennartsfors ändrat konstruktionen sedan de börja sälja under eget namn?

God Jul!

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

superdave  
#200445 lennartsfors har alltid tillverkat själv men sålde via jonsered å husqvarna men tog tillbaka försäljningen helt eftersom jon å hus inte skötte sig har jag för mig, kan ha fel gällande det sista men jag har fått det berättat för mig. man har gjort vidareutveckling på bland annat rälsen, den äldre varianten är tydligen bättre

jag har ett lennartsfors med matning å den funkar kanon, man jobbar lågt så det kan vara lite jobbigt för ryggen, å andra sidan så är den väldigt stabil. jag tror inte att det är "farligt" med begagnat, tillgången på reservdelar är god, lennartsfors har ju webshop nu så den biten går väldigt smidigt.

"naktdelen" med lennartsfors är att allt är tillverkat i sverige så alla grejer är dyra om man jämför med logosol, jag har å andra sidan under min tid med mitt verk aldrig behövt nån reservdel, om man inte räknar med den gången svärdet inte fick olja, jag köpte en ny pump å monterade, funkade inte, det visade sig att oljeslangen var sprucken så den drog tjuvluft.

jag är nöjd med mitt verk men hade jag köpt ett idag hade det blivit bandsågen eftersom det ju blir såna mängder spån med kedja. om man tar bandsågen får man vara beredd på att det inte finns elektrisk matning vilket leder till att man får skjuta den framför sig och då måste man gå över stockmagasinet som ju är på höger sida, samma sida som "manöverkontrollen" sitter på



http://www.blocket.se/skaraborg/Bandsag ... ?ca=11&w=3

det här verket har den äldre, å bättre, typen av räls

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#200557 Tack för utförligt svar.

Är det standard med oljepump på deras aggregat? Bamsesågen utan pump var ingen höjdare.
Bandsågverken har varit för dyra för min budget så tittar mest på kedje. Hur är matningen byggd på lennartsfors? Både Bamse och logsol har vad jag förstått lina, Bamsesågens motor åker med släden och logosols är fastpå skenan, liknar någon av dessa lennartsfors?
Tycker det skulle vara knepigare med matning med rälssågar eftersom de skulle ha en tendens att dra snett.

En sak som Lennartsfors konstigt nog verkar vara ensamma om är att har tillräckligt stöd för att såga längre 1-2" virke, tyckte faktiskt inte att det fungera bra med kortare bitar heller, åtminstone inte om de var under 3". Bamsesågen har ingen lösning och logosol har en halvdan, och det är nog den största anledningen till att jag helst skulle vilja ha en Lennartsfors. Ska ju inte såga några mängder, men de få bitar som ska sågas vill jag ska bli bra utan att behöva trixa med att lägga stöd på stockhållarna.

Hur fungerar det att såga väldigt kilformade stockar av lite större dimension?
Tycker deras konstruktion ser lite tung ut att hantera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd sågverk på blocket

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200568 Hej, jag har ett Jonsered eldrivet kedjesågverk från -97, också med den gamla rälsen.

Sågen har oljepump av samma modell som sitter på Jonsered 2095 motorsåg, dvs. justerbar efter svärdsstorlek och träslag. Konstruktionen är mycket stabil och visar inga tendenser att dra snett. I vissa stockar kan man råka ut för vibrationer de två första skären om man försöker mata med för stor hastighet men annars går det väldigt smidigt med manuell matning.

Rätt justerat kan man såga ett helt block med 22 mm tjocka brädor och även den sista brädan blir jämntjock.

Väldigt kilformade stockar fixar man med en eller två extra 1"-bitar mellan stock och stocklyftare.

Även om rälsen är låg så behöver man inte böja på ryggen när man vrider och hanterar stockarna om man bara har ett eller två brytjärn och har byggt upp rälsen någon decimeter från marken. Ett vanligt spett är också bra för att hantera stockar med 40+ diameter.

Begagnat är nog mycket lite risk. Elmotorn är en kvalitetsmotor och det finns inte många rörliga delar som kan slitas. Dert enda jag bytt på 15 år, förutom kedja, svärd och ringdrev, är oljepumpdrevet av plast (innan jag insåg att vegolja inte är en bra idé) samt gummislangen till pumpen (musgnagd :sad: )

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

superdave  
#200570 pump är standard men på bandsågen är det ju såpvatten ist för olja.

matningen är ungefär som en torkarmotor och är på 12V och sitter på rälsen i ena änden helt stationärt sen går det en wire från slädes, till en remskiva som sitter i motorn, runt skivan, in i rälsen ända till slutet till en andra remskiva tillbaka till släden där den sitter fast.

jag förstår hur du tänker när du menar att det känns som att det drar snett men det funkar kanon å matning är inget jag vill vara uten, möjligen skulle jag vilja ha möjlighet att gå med ibland eftersom det blir lite tradigt att stå å kolla på när det sågar.

jag har aldrig tänkt på nåt direkt negativt med lennartsfors men när man kommer upp till dom riktigt grova dimensionerna så märker man att det frestar på, det börjar vibrera å låta lite illa pga det, man kan trixa igenom grövre än 500, mitt rekord är väl ungefär 700 men då fick man ju klyva med motorsågen så riktigt 700 var det nog inte:p men 600 får man igenom men då räcker inte 20" svärdet igenom.

en riktig skitgrej är topplyften, den har jag bytt ut till en domkraft för bil.

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#202707 Kom att tänka på en viktig sak. Måste ha möjlighet att såga stockar på minst 6,5 meter, gärna 7,5 också.
Går det att få tag på räls till de äldre sågverken?
Annars får jag titta efter logosol istället.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

superdave  
#202710 jag har för mig att den äldre versionen är kompatibel med den nya, inte säker dock så ring lennartsfors för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#202775 Ska ringa dem nästa vecka.

Ska börja hugga nästa månad hoppas jag, ek på egen mark och fur på grannens mark. Så hoppas jag får tag på
något sågverk till våren, annars får bysågen ta hand om det. Har ni någon vild gissning på dels hur mycket en nått så när modern klingsåg hinner med i timmen och hur mycket man hinner med på ett kedjesågverk(griplastarvagn finns).
Blir bara grövre dimensioner, 6x7, 6x6, 6x8, de flest längder blir runt 6 meter och ett ämne kommer tas ur flesta stockar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

Blivande snickare  
#202906
jakobn skrev: och ett ämne kommer tas ur flesta stockar.

Vad menas med det?

Avatar Fallback

Re: Köpråd sågverk på blocket

jakobn  
#202910 Menas att det blir 4 sågsnitt på varje stock. Är klena dimensioner så mycket mer än 7" går inte att få ut.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).