Sågverk (mindre)

Ektimmer, hur...?

13 inlägg 10559 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ektimmer, hur...?

Jamax  
#186499 Jag har fått fatt i 15 ekstockar och det är inte vanligt där jag bor så därför blir man ju lite till sig. Dom är ca 20-30 cm i topp, inte den bästa men inte heller den sämsta kvaliteten. Nån enstaka kvist finns oxå

Nu ska jag såga dom, men jag har aldrig sågat ek tidigare :???: så jag tänkte skaffa mig lite info här från er som har erfarenheten.

Hur länge kan dom ligga innan dom måste sågas? Kan dom ligga till våren?
Hur sågar man på bästa sätt och vad gör man av dom?

Ja, ni fattar...



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186505 Börja med att stryka ändarna med nåt vaxliknande. Eken spricker lätt upp i ändarna och då tappar man kanske 20-30 cm i bägge ändarna. Sen är det väl enklare att såga när stockarna är färska.
Jag har bara sågat upp fem-sex stockar så jag är inget proffs.

Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Jamax  
#186523 Det är ok om du inte är proffs, alla tips mottages tacksamt.... Inklusive detta :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ektimmer, hur...?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186530
Jamax skrev:Hur länge kan dom ligga innan dom måste sågas? Kan dom ligga till våren?
Hur sågar man på bästa sätt och vad gör man av dom?

Som sagt är det enklast att såga när de är färska men eftersom det kan vara lite si och så med tork nu på hösten så beror det på vilka torkmöjligheter du har, tork under tak med bra luftning är ett måste vid den här årstiden om man vill behålla splintveden i bra skick. Om du bor där det är kallt på vintern kan det vara bra att såga när det har varit stabilt under noll ett tag men utan att stockarna frusit.

Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Jamax  
#186536 Tack, th!! Då går det bra att lägga dom på en dragig höskulle då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Alano  
#186542 Hej,

ändtäta stockarna med vax eller vanligt vitlim för att undvika ändsprickor.

Undvik att såga stockarna nu eftersom det finns risk för mögelpåväxt på ytveden eftersom att träet inte torkar tillräckligt snabbt vid denna säsongen.

När du sågar stockarna skall du ströa brädorna med TORRA strön med ett avstånd av ca 40cm samt skall ströna ligga rakt över varandra när du lägger nästa lager av sågade brädor. Förvara brädstaplen minst 50cm ovanför mark och lägg gärna grova reglar under brädpaketet så att det inte "bågnar". På toppen skall du lägga takplåt så att solljuset inte torkar ut det översta lagret med sprickbildning som resultat.

Förvarar du brädpaketen utomhus enligt ovan så kommer materialet hålla ca 18-20% fuktkvot i Juli nästa år, förutsatt att du sågar stockarna senast i mars 2013!

Hur du skall såga är upp till dig beroende på vad du har tänkt att använda virket till, men jag föreslår rak genomsågning med en tjocklek av 20-30mm samt att ta en 50mm märgfångare i mitten av stocken för att minska andelen av märg i övrigt material.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Jamax  
#186545
Alano skrev:Hur du skall såga är upp till dig beroende på vad du har tänkt att använda virket till, men jag föreslår rak genomsågning med en tjocklek av 20-30mm samt att ta en 50mm märgfångare i mitten av stocken för att minska andelen av märg i övrigt material.

Lycka till!


Ja, jag vet inte riktigt vad man kan göra men, det kan man kanske bestämma senare. Med rak genomsågning menar du "osthyvelprincipen" antar jag, lr?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ektimmer, hur...?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186548
Jamax skrev:Tack, th!! Då går det bra att lägga dom på en dragig höskulle då?

Tyvärr är nog inte en dragig höskulle alltid dragig, i varje fall inte här nere i sydväst. Som Alano skrev så är uteklimatet nu för ostabilt för att garantera tillräckligt låg luftfuktighet varför uteluft direkt på traven bör undvikas.

Så kan du vänta ned att såga så gör det.

Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Jamax  
#186553 Ja, man skulle f-n ha en tork. Vad mkt lättare allt skulle vara då :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ektimmer, hur...?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#186554 Det går att undvika märgfångaren om man vet att bara ena sidan kommer att synas, men då gäller det att måtta bra så att märgsnittet verkligen hamnar i mitten längs hela stocken. Kolla bilden i viewtopic.php?f=14&t=8658&p=169985&hilit=kvartss%C3%A5g%2A#p169985 De märgbrädorna blev riktigt bra sedan.

Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Blivande snickare  
#186674 Om du inte är säker på vad du ska använd bräderna till så tycker jag att du ska såga lite grövre plank åxå, 50-60 mm. Den storleken är bra att ha om du får lust att snickra ihop nåt. 20-30 mm är nog mer för golv och terasser :smile: .

Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Jamax  
#186692 20-30 mm passar väl till lister och panel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ektimmer, hur...?

Blivande snickare  
#186698 Säkert :grin: Finns mycket det passar till men för snickerier är det bättre med lite grövre dimensioner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).