Sågverk (mindre)

Bandsåg som sågverk....

17 inlägg 15648 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandsåg som sågverk....

Hundkex  
#13563 Ett nytt alternativ jag hittat är en bandsåg modell större. Sprang av en händelse på en bandsåg modell större hos ett dödsbo från en möbelsnickare i närheten. Jag fick frågan om jag ville köpa den. Fick även reda på att han hade använt den till att blocka upp trädstammar med. Han hade kluvit stammarna med motorsåg först. Sen körde han dom i denna. Som ni förstår så är de en bra stor maskin det här men jag har provat lite och det verkar fungera. Lite tungt är det att vräka upp stammarna men sågen suckar inte en sekund men de är klart de är en 5 hk motor med så den drar rätt bra. Men måste nog göra ett löstagbart rullbord till den så de blir lättare att hantera. Vad tror ni om detta ???



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild
Per Gustavsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13568 riktig kingkong såg.... vad är störtsta tjockleken?
Jag hörde att man ska helst köra med sågsvärd först genom barken då det samlas mycket skräp o dyligt där som slöar bladet på bandsågen.
rullbord blir nog kanon...

Avatar Fallback
Hundkex  
#13599 Har inte provat max tjocklek vad den tål än men rent hypotetiskt så ska den klara upp till 50 cm men jag vet inte om den orkar det. Och de blir ng bra klumpigt. Detta är ju en 50-talare och ute på försäljning har jag sett priser på runt 15000. Jag gjorde en betydligt bättre affär kan jag säga. Har ni fler tips om hur jag tillvägagår när jag ska såga stora bitar på bandsåg ? Jag har aldrig sett bilder på bandsågverk men vet ju att de finns. Har ni nån bild på de ?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13607 kolla på youtube.com där finns en massa om man söker på "home made saw mill"

Ett tipps är ju att vinkla sågen så att böadet ligger horicentalt i stället för lodrätt.

Skulle jag haft det så hade jag sågat ut bakveden med en motorsågs jugg för att sedan köra bygga ett rullbord till sågen, finns ju färdiga rullbord att köpa eller bygga kan ju inte annats kosta mer än 1000 kr på blocket för ett par rullstöd?.
Sedan hade jag monterat en vinsch eller en kran (liknande motorlyft till bilar) som jag hade lyft stocken med från marken till bordet.

Avatar Fallback
Hundkex  
#13610 Du är en klippa goosebear. Men vinkla sågen ??? Den väger 300 kg. En Jonsered förresten du som kommer från väst. Ja jag har funderat på hur tänkbart rullbord skulle gå till och tänkt nåt som du. Men behöver nog ha lite bredare att ta emot på. Hur stor stock tror ni den orkar ..... jag har faktiskt ingen aning än ? Måste bygga ett skapligt anhåll som håller att följa stocken med sen. Hur långa bitar orkar man hålla tror ni ? Ja jag tänkte mej nog att klyva stockarna med motorsågen och sen kanta dom på bandsågen sen blocka upp dom och efter tork köra ner dom i mindre dimensioner som behövs.

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13612 Har sett bandsåg med en trissa som fräste bort barken framför bandet. Trissan var i princip en sån där som finns till vinkelslip med sågkedja på. Den gled elegant mot stocken med hjälp av en fjäder och kanske ett stödhjul som reglerade skärdjupet.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13614 det är en ide om man vill ha bort barken. dock så kanske en manuell barkspade fungerar lika bra ?

approipå vinkla 300 kg, lätt lägg den på rygg maskinen och bygg runt då får du annhållet från sidan som utgörs av det normalt horicentala bordet. sedan är det ett bord med några gängstäner på svetsa muttrarna på en stålskiva använd gängstängerna till att höja o sänka bordet allt efter vilken dimission du vill ha på plankorna.

lägger du sågen på mage så kan du ju svetsa på plattor på varje sida och köpa billiga hudraliska billyftar, domkrafter, att använda som höjd inställ ning.

Avatar Fallback
Hundkex  
#13620 Gossebear. Kan du utveckla dina ideer jag är inte riktigt med på vinklingarna du pratar om.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13623 ok jag får hem o rita lite ikväll.. kommer bilder.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13647
Bild


Så här menade jag, om du gör en vagn elelr förslagsvis lägger två st järnvägs rälsar och sedan får tag på U-formade räls hjul som du kan skjuta själva sågen på. De cylindrarna du ser är gängstänger eller annan form av höj o sänkbar variant på själva bordet är på stocken ligger. På detta sätt får du föra bandsågen fram dra tillbaka och köra nästa planka.

Nackdelen är att du inte kan göra större bitar än vad sågen är djup. Du får ett bra anhåll mot den idag monterade bordet. Samt att konstruktion kommer vara rätt så tungt vilket borgar för god kvalitet o små vibrationer.
Du får fästa två hjul på bandsågen, lite jobbigt kan tyckas men det är lätt gjort bara man får en uppfattning om hur bandsågen ser ut.

Tipps;


Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13650 Hade det varit min bandsåg, så hade den allt fått stå kvar på högkant. Att släpa en bandsåg som väger 300 kg fram och tillbaks över en räls går kanske ganska lätt så länge rälsen är ren, men det blir tungt i längden och går inte lättare sedan spån lagt sig på rälsen. Antar att sågen är en gjutjärnspjäs som försvårar ev. ombyggnader.

Jag hade absolut försökt bygga en bänk på rullar, precis som en vanlig sågbänk. Alla små sågverk á la Logosol och liknande i all ära, men det är bra mycket enklare att såga på en bänk där man naturligt kan sikta på stocken mot klingan/bandet då man lägger första skäret.

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13655
Ernst skrev:Hade det varit min bandsåg, så hade den allt fått stå kvar på högkant. Att släpa en bandsåg som väger 300 kg fram och tillbaks över en räls går kanske ganska lätt så länge rälsen är ren, men det blir tungt i längden och går inte lättare sedan spån lagt sig på rälsen.


Spån på rälsen undviker man med någon form av skrapa som sitter vid hjulen eller men en lös kåpa som täcker hjulen och samtidigt skrapar rälsen ren. Sådana system fungerar utmärkt på Jonsereds/Lennartsfors sågverk med räls.

Avatar Fallback
Ingvar  
#13665 Jag hade definitivt satsat på att ha sågen still och skjuta igenom stockarna, tycker det blir ett evigt bärande när man drar sågverket fram och åter, allt virke är ju kvar på samma plats som där du tar in stockarna..då har du stockar i en stor hög som väntar, på samma ställe får du allt sågat virke och även bakarna som måste bäras därifrån. Rullar du iväg stocken istället så är det ju bara att häva av plank på ena sidan och kanske brädor på den andra och iväg med bakarna på kortänden, och så rulla tillbaka efter nästa stock...

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#13676 Jag kan nog delvis hålla med om att maskinen kanske skall stå upp och att man gör ett utskär för maskinen i en stålskiva som man sedan täcker med rull lager eller kullager som går att köpa lösa.
SEdna bygger man den såg docka för stocken dockan placeras på bordet, så har man ett rullbord med färdig docka på. Dockan får väl gå ut efter något fyrkants rör som fungerar som anhåll.

Avatar Fallback
Hundkex  
#13793 Tänkte lägga in en bild på min såg men lyckas inte. Den kommer inte in när jag flyttar över den hit. Nån som vet varför ??

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).