Sågverk (mindre)

Utväxling sågverk?

6 inlägg 7229 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utväxling sågverk?

McE  
#177289 Hej, vi har en gammal såg som jag driver med traktorn. Har nyligen tagit över och ska nu börja få snurr på grejerna. Har en 350 mm remskiva med fyra spår och remmar över till en skiva på 245 mm. Då klingan enligt uppgift ska ha 900 rpm. för att stabilisera skulle jag behöva byta remskiva på spindeln.

Fråga 1: En gammal BolinderMunktell mod36 från -52 är väl inte starkare på fullgas än på ca. 60% gas?

Fråga 2: om jag nu på fullgas har 540 varv på första remskivan och den andra skulle vara bara hälften så stor( 175 mm) borde jag väl ha 1080 varv på klingan?

Stämmer mina funderingar skulle jag köpa en remskiva med ca. 150mm/diam. för att slippa varva sönder traktorn........



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Utväxling sågverk?

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177305 Här är en varvtalsräknare som Biltema har om du vill experimentera.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ser-15294/

Avatar Fallback

Re: Utväxling sågverk?

ulfgustav  
#177313 Hej
Normalt sett brukar inte 540 varv vara vid fullgas på traktorn, det bruka varavid ca 70% gaspådrag, men jag vet inte hur det var med BM 36. Skaffa en varvräknare så ser du såvida du inte har en instruktionsbok till BM 36 där bör det stå vilka varvtal du får vid olika gaspådrag

Avatar Fallback

Re: Utväxling sågverk?

McE  
#177472 Ja nu är det klart. Har bäst effekt vid 1500 varv så remskiva är nu beställd på Rubber&Co. Jävligt bra firma här i Sundsvall med bra service!! 200mm/dia. ger mig 900 varv på klingan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Utväxling sågverk?

elis  
#177474 Låter bra! Blir roligt att få uppdatering efter provkörning på detta, gärna med lite bilder på din lösning.

Avatar Fallback

Re: Utväxling sågverk?

axwell  
#177477
McE skrev:remskiva är nu beställd på Rubber&Co. Jävligt bra firma här i Sundsvall


Tack för tipset om Rubber Company AB, tycks ha prylar till bla sågverk/virkestorkar.
Konstigt att jag inte kände till dem.

Lycka till med sågverket!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).