Sågverk (mindre)

Inställning sågbänk

5 inlägg 7400 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inställning sågbänk

beda  
#164684 Mitt problem när jag har blockat och ska ta ut första plank/bräda så blir den sned planka 2 o 3 är ok. kan det var att klingan inte är i vinkel mot bänken :?:



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Inställning sågbänk

McE  
#177288 Ja... Vad har du för såg då? Hade själv liknande problem med vår gamla såg. Träbänk på stålrullar, på nåt jävla vis har bänken deformerats, så jag fick schimsa upp järnen blocket ligger på då det var enklast. Lade en stållinjal och hade luft under plattjärnet närmast klingan. Ska strax prova igen!

Avatar Fallback

Re: Inställning sågbänk

skogshasse  
#177307 hej på dej när du gör första skäret ligger stocken still så att första skäret är plant rakt

Avatar Fallback

Re: Inställning sågbänk

beda  
#177969 Hej jag tror det är en Mariannelund sågbänk som jag har med stålrullar o träbänk
har kontaterat att rullarna inte sitter helt i linje sedan så är den smala delen av bänken lite högre än den andra tror att felen är här men har inte haft tid att justera

   TS
Avatar Fallback

Re: Inställning sågbänk

McE  
#177975 Precis så var det för mig också... Den inre smalare bänken var högre, så jag lade in brickor under plattjärnen som är skruvade varje halvmeter på den yttre bänken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).