Sågverk (mindre)

Matning sågverk

8 inlägg 6880 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Matning sågverk

sveakatten  
#158382 Har ett Lennartfors sågverk, funderade på att sätta matning på det.
Är det någon som vet om man kan reglera farten på en 220volts motor med en dimmer?
Har hittat dimmer som klarar effekten men klarar motorn av den gången?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Matning sågverk

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#158593 vissa enfasmotorrrer kan användas. Vet inte precis vad den skall ha för egenskaper, men jag har en honungsslunga med 90 w motor som regleras med en vanlig ljusdimmer (amatörbyggd slunga).

Avatar Fallback

Re: Matning sågverk

sveakatten  
#158625 Tack Ernst.
Funderade på att köpa ett spel som får dra sågen, men det vore bra om man kunde justera farten lite bättre.
Fungerar det bra för dig så borde det fungera här.
Hur mycket tror du att du reglerar ner farten på slungan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Matning sågverk

mrlynx  
#158829 nuförtiden finns det riktigt fina frekvensomriktare för att reglera hastigheten på motorer.

Avatar Fallback

Re: Matning sågverk

sveakatten  
#159730 Fortsätter väl på samma tråd. Vad gör det för skillnad att använda ett 20" svärd gentemot att använda ett 16". Spelar det någon roll förutom att man kan såga grövre virke?

   TS
Avatar Fallback

Re: Matning sågverk

Robertberg  
#159742 20" har fler tänder, så den borde gå något lite längre innan den blir ovass.
Om det blir märkbar skillnad är jag tveksam till.

Avatar Fallback

Re: Matning sågverk

sveakatten  
#159796 Det är alltså 81 delningar vid 0.325" och 72 vid 3/8" för 20" svärd?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Matning sågverk

Camwood  
#160181 Se upp med skillnad i dim, för sågspår :???: Jag tycker att längre svärd får skälvsvängningar och vibrationer! Sågar inte med längre svärd än nödvändigt :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).