Sågverk (mindre)

Skullen eller solen??

6 inlägg 2492 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skullen eller solen??

Husaren  
#155064 Hejsan alla, är just på gång att börja såga upp lite virke för första gången men är fundersam över var jag ska stabba upp det någonstans.
I lagårn på höskullen var min första tanke, men så hävdade någon att det inte var så bra eftersom vinden inte kommer åt ordentligt..?
Utomhus finns det mest plats där solen kommer ligga på ordentligt och det ska ju inte vara så bra.. eller?
Virket jag ska såga är dels gran (reglar o panel till carport som planeras byggas i sommar) och dels tall (kilsågat golv att lägga sommaren 2013).

Hoppas någon därute har något klokt råd till en villrådig gröngöling (sågverket är modell Husqvarna, o timmret mest rotvältor efter blåsten).



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Skullen eller solen??

Bax  
#155066 Ute under våren, sedan in på skullen.
Och golvplanken gärna in i värme framåt nästa vinter.

Användarvisningsbild

Re: Skullen eller solen??

Camwood  
#155068 Stabba upp virket på den blåsigaste stället och en bit från marken och gräset, täck med takplåt :grin: Men viktigare är att ströa noga och ställ upp virket stabilt.
Granen blir torr på några veckor och furun lite längre.

Avatar Fallback

Re: Skullen eller solen??

crille72  
#155093 Stabba det "dyraste" virket lägst och stabba så högt du kan (bättre få höga stabbar än flera låga.

Avatar Fallback

Re: Skullen eller solen??

Husaren  
#155166 Man får tacka för alla snabba svar. Då får det bli en stabbe i solen då. Kanske blir flera förresten, tycker granen välter lätt i år och misstänker att jag kommer finna själva sågandet synnerligen tillfredsställande.. (Åtminstone jämfört med o skicka iväg en massa fina stockar på timmerbilen!)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skullen eller solen??

skogshasse  
#155177 virket som du ska göra golv av kan du strycka på ett lager lack i änden för då torkar änden lite långsammare och du minskar risken för torksprickor

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).