Sågverk (mindre)

Eget Hyvleri

60 inlägg 43014 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#155081
Slurfi skrev:Kort fråga om hyvleri/sågbyggnad: Kan man bygga en ränna typ gödselränna i ladugård
under hyveln/sågen och sopa ner spån dit, och ha en sorts skrapspel där?
Fördelen vore att då kan man blåsa/sopa ner spånet dit och behöver inte dammsuga så mkt.
Tryckluft att blåsa med är ju mkt starkare än dammsugare.

Problemet blir för det första överkuttern som kastar allt spån uppåt det andra är att spånstosarna till sidospindlarna kommer att sättas igen, det kan fungera om du matar mycket sakta men du kommer att få städa efter 15-20 bräder/plank minst dubbla tiden mot vad det tog att hyvla.
Varför köpa ett dyrt skrapspel då en spånfläkt kostar en bråkdel av vad spelet kostar?
Dessutom kommer spånet att flyga överallt i lokalen sätta igen motorerna mm och har du riktig otur så kommer allt att brinna ner.
En spånfläkt kostar beg från 5000kr och räcker gått och väl för att hyvla klyva 30m/min.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#155092 Camwood har rätt delvis det går inte att hyvla i en hölada men någonstans måste man börja.
I hölada som mäter 10-18m finns idag en Waco-hyvel och klyv från 50-talet och jag har använt dessa maskiner för att sälja ytterpanel och råspont dessa maskiner har legat i träda dom senaste 4 åren pga att prismässigt går det inte att konkurrera med tex byggmax med klingklyv.
Höladan är en lösning medan jag känner på marknaden igen och vill det sig väl så kommer jag att bygga en ny byggnad som blir mer rationell.
Men som sagt någonstans måste man börja, allt kostar pengar och då är byggnaden inte det man satsar de stora pengarna på i början.
Råspont är en vara som går att tjäna ganska bra på med då måste den vara ändspontad annars blir det dyrt med allt avkap för köparen.
Varför det blev denna stora hyvel istället för en liten är att den stora är inte mycket dyrare och man behöver inte använda alla 7 kuttrarna råspont/ytterpanel kör man på 1-2 över och höger vänster, man kan köra 20m/min om man vill.
Bandsågen går att köra och mata manuellt med bara den ena sågen (mittklyvning).
Många tycker säkert att jag är tokig men vad kostar en traktor med griplastarvagn? det går att anlita en skotare som kör för 500-700kr/timme och om man slår ut inköpspriset på griplastarvagnen med 700kr hur många timmar får man då köra gratis innan den är igentjänad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Blivande snickare  
#155108 Nackdelen att blåsa med tryckluft e ju att de dammar, vilket en damsugare/spånsug inte gör.

Användarvisningsbild

Re: Eget Hyvleri

Camwood  
#155165 Jobbat som snickare och gillar inte ändspontad råspont man får renkapa varje ända och det tar tid.Det finns fler nackdelar med ändspontat virke. Bla, att man får enl bygg AMA skarva mellan takstolar vid minst 22 mm tjocklek och det är farligt då en stor mängd råspont har för mycket van och då ingen bärighet :???: man kan trampa igenom tak tex,

Användarvisningsbild

Re: Eget Hyvleri

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155169 Jag köpte ändspont i höstas för 2,40:-/m ! från Lakkapää Kiruna.
Normalt köper jag allt från min lokala såg men detta var så billigt så det gick inte att neka.
Det blev bra resultat och kommer att köpas igen.

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#167193 Så nu till slut har 4st flisbilar från Norge anlänt med div utrustning till Hyvel och klyvlinjen, maskinerna som köptes osedda var i bättre skick än vad jag hoppats på.
Nu börjar arbetet med att mäta upp prylarna så jag kan göra en layout, samt vad som bör kompleteras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

volvo_buster  
#167217 Finns ett gammalt motto i hyvleribranschen som lyder:

"Det finns två sorters hyvleri, de som har brunnit och de som SKA brinna!" 😈

Myntades förmodligen på den tiden då tiderna försämrades och det var enklare att tända på "skiten"!

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#167247
volvo_buster skrev:Finns ett gammalt motto i hyvleribranschen som lyder:

"Det finns två sorters hyvleri, de som har brunnit och de som SKA brinna!" 😈

Myntades förmodligen på den tiden då tiderna försämrades och det var enklare att tända på "skiten"!


Genom sig själv känner man andra eller?
Vart ville du komma med detta inlägg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Blivande snickare  
#167261 Tror han menar att man fick mera ut av att bränna "skiten" som i dethär fallet torde vara maskinerna, än att arbeta.

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Apple farmer  
#167288 Det er vel kombinasjonen av mye elektrisk utstyr og mye brennbart materiale som gjør at sag&høvlerier er overrepresentert på brannstatistikken. :sad:

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#176003
crille72 skrev:
volvo_buster skrev:Finns ett gammalt motto i hyvleribranschen som lyder:

"Det finns två sorters hyvleri, de som har brunnit och de som SKA brinna!" 😈

Myntades förmodligen på den tiden då tiderna försämrades och det var enklare att tända på "skiten"!


Genom sig själv känner man andra eller?
Vart ville du komma med detta inlägg?


Hur har det gått med hyvleriet? Har du fått någon fart på det ännu.

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#176858 Lite sent svarat, jag har haft lite mycket att göra så ni får ha lite överinseende med detta.
Nu håller vi på att montera upp klyvlinjen tillsammans med linjen för råspontluckor som kommer att vara kombinerad ( samma rullbana ) nackdelen med detta är att det inte kommer att gå att klyva och spika takluckor samtidigt men det får jag ta.
Klyvlinjen har Tilt med avströning och jämndragning samt enstykematare före läggaren.
Eftersom 3000-hyveln kommer v28-30 och så länge har jag inte tid att vänta så har jag "panik-köpt" en liten hyvel (Waco HLM5) som jag har klämt in i ovan nämda linje.

Waco 3000-linjen kommer att byggas i ett nytt hus men dit är det nog ett år, tills det är klart får jag hålla tillgodo med "lillhyveln".

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#176918 Låter intressant. Tänkte du köra takluckorna i egen regi eller på lego?
Var inne skälv på att göra takluckor men så tvär dog marknaden. Men en kollega kör på lego och han har då jobb så det blir över :grin:

Jag förstår inte riktigt men tänkte du köra direkt från klyven genom hyveln till där du gör takluckorna? Skälv har jag så att jag puffar av efter hyveln på ett fall ner på en remtransportör som går tillbaka parallet med hyveln till en buffertbana som går till taklucke stationen. Nu har vi tagit bort detta och istället tar vi in helpaket till stationen som vi manuellt lägger upp på bordet till sammansättnings stationen. Detta för att vi bara gör några enstaka på beställning.

Lite nyfiken fråga hur många takluckor tänkte du göra i timmen?

I övrigt tycker jag det är friskt satsat på en Waco 3000 hyvel det är ingen dunungeshyvel precis! Skälv har vi en Weinig 22, Jonsered KA med stor stavkutter. Har haft funderingar på en trimmad Waco 225 men KAn räcker långt än. Men där emot ska jag köpa en riktig bredbands lamellhyvel vad tiden lider.

Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

crille72  
#176975 Takluckorna och allt annat kommer jag att köra i egen regi, jag har fått för mig att lego bara kommer att innebära stress och jäkt, jag har varken kunder eller leverantör av virke men någonstans måste man börja

Rullbanan används till uttransport av klyvet virke samt intransport av helpaket till takluckemaskinen samt uttransport av takluckor.
Precis som dej kommer jag att mata luckmaskinen manuellt.

Klyver gör man nog inte så många timmar i veckan så dessa maskiner kan nog samsas om samma bana.

Anledningen till att jag köpte en takluckemaskin var att den kostade lika mycket som ändspontagregaten och jag tror att det är lättare att sälja takluckor än ändspontad råspont.

Jag har ingen aning hur många luckor som jag kan spika men jag gissar att det skall gå att få ut någonstans mellan 30-40 i snitt/timme. kanske är det lite optimistiskt med tanke på att virke skall köras in samt att luckorna skall folieras och bandas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eget Hyvleri

Engelthon  
#176982 När jag körde via hyveln kom jag upp i ca: 60st i timmen. Idag så är det 20 på sin höjd.
Men som sagt allt runtomkring tar tid det också.

Du har rätt i att det är stressigt med lego men utan legokörningen skulle jag ha svårt vissa månader att gå runt. Jag hyvlar totalt ca:1200-1500m3 reglar, lister och komponenter sedan kör jag lamell hyvling 2400-2800m3 med eget virke. Lego hyvlar jag 10,000m3 på året och jag kan inte klaga.

Som jag ser det är det virkesinköpen som drar pengar. Att ligga ute med några hundra tusen är fort gjort i denna bransch. Att köpa maskiner är ingen Biff utan det är kapitalet att ligga ute med pengarna när man köper virke som jag ser som problemet och det är där Lego körningarna kommer in på ont och gått.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).