Sågverk (mindre)

Bandsågverk

28 inlägg 35144 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bandsågverk

skogsbaronen  
#150949 Hej, är det ngn som har tips på vilket bandsågverk man kan tänkas sig att köpa?, för småskalig sågning?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150953 Denna tråd ska väl ligga under inomgårdsmaskiner/ sågverk
Där finns redan flera trådar i ämnet så denna tråd kanske ska stängas?

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

skogshasse  
#150956
skogsbaronen skrev:Hej, är det ngn som har tips på vilket bandsågverk man kan tänkas sig att köpa?, för småskalig sågning?

hej på dej jag har en woodmizer lt40 och den har full helhydraulisk timmerhantering som jag är mycket nöjd med för det underlättar rejält. minsta woodmizern som har hydraulik är lt20 vad jag vet skogshasse

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

ryared  
#150963 Hur mycket har du tänkt såga?

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

skogsbaronen  
#151201 Det blir väl att såga ganska mkt om det finns marknad för virket!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

ryared  
#151301 då tycker jag nog du skall satsa på ett sådant sågverk som skogshasse nämner med hydraulisk timmerhantering.

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

sveakatten  
#151319 Har också funderat på en bandsåg, men läst så mycket om att man måste slipa bladen efter bara några stockar.
Ni som har bandsåg hur många stockar kan ni såga innan ni behöver slipa?

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

josip  
#151321 Det beror väl mest på virket. Sågar man aktivt hela dagen får man väl byta 1-2 gånger.
10-20 stockar kanske per band. Det är bättre att slipa band som ännu går att såga med eftersom slipningen då blir lindrigare. Sliter mindre på banden så. Bättre total livslängd på banden.
En överraskning för mig var att spik inte helt förstör banden. Oftast kan man slipa och använda igen. Åtminstone kan man använda dem sen när man har nya misstänkta spikstockar

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

skogshasse  
#151336 hej på er alla det är många faktorer som påverkar nyavverkat eller torrt virke vinteravverkat eller barmarkavverkat då kan det finnas småstan grus mossa mm i barken eller om man lagt en välta efter en grusväg med mycket trafik och det dammar bra från vägen då blir det mycket grusdamm i barken och det är rena slipmedlet för skärpan på bladets tänder och sen kan det vara så att en kund har mycket veka stockar ca 14-20 centimeter då blir det mycket såga i bark en annan kund har bara grova stockar ca 30-50 centimeter då blir det lite barksågning och mest ren träsågning och då är bladet vasst mycket längre så frågan hur länge ett blad räcker är mycket svår att svara på men ett snitt är väl ca 3-6 blad per dag får det är alltid någon stock med grus småsten mm mm och då är det bara att byta så när jag sågar en dag då ser jag till att jag har ett nytt blad i sågen och 5-6 st extra med mig och då brukar jag klara mig hoppas ni har förståt vad jag har försökt att berätta annars är ni välkommen med ett pm om det känns bättre mvh skogshasse

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

josip  
#151338 Låter helt vettig. mitt mått är ju med mina egna stockar, avverkade mest med maskin och aldrig legat på bar mark. Mycket snö har vi haft de sista åren också vilket förstås är bra i detta fall.

Har du skogshasse kanske barkfräs på sågen? Skulle vara roligt att veta hur mycket det inverkar.

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

ryared  
#151341 Jag har ju haft bandsåg men jag tröttnade efter ett tag för jag hade mycket skit i stockarna. Tvättade av dom med högtryckstvätt innan och då blev det kanske lite bättre. Nu har jag en solosåg som jag blockar i och sen kör jag blocket i deras klingsåg. Går med en jävla fart! Kedjan byter jag efter 15-20 stock och klingan har jag inte bytt än efter ett par tusen löpmeter.

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

sveakatten  
#151425 Ok hur mycket kan du ta på klingan?
Hur stor motor är det på den?
Är det lätt att blocka så den blir i vinkel?
Jan

Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk

Bax  
#151580 Huh?
Har Logosol en klingsåg?
Att Bamse har det visste jag....

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

j-eg63  
#151624 Ja de var en nyhet :surp:

Avatar Fallback

Re: Bandsågverk

ryared  
#151753
sveakatten skrev:Ok hur mycket kan du ta på klingan?
Hur stor motor är det på den?
Är det lätt att blocka så den blir i vinkel?
Jan


Den har 8 kw motor.

Min sågar 165 mm men jag funderar på en större klinga!

Det har inte varit några problem att få den i vinkel. Lite mindre stockar och raka stockar räcker det att göra två snitt med solosågen. Sen kör man den i cirkelsågen.

http://www.logosol.se/industrimaskiner/klyvsag/

Här är en film på maskinen, dom kör den ganska långsamt, men kör du på högsta hastighet så går det med en jävla fart.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).