Sågverk (mindre)

bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

7 inlägg 6174 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147300 jag funderar på att lägga lite stålar på nått av ovanstående, men har lite beslutsångest;)...

Är det nån som har eller vet nått om bandsågen till logosol m7? å hur det funkar me ytor osv när man kör me den? för ja ska såga mkt panelbrädor nu å det ser onekligen ut att gå bra mkt fortare...


sen funderar ja en del på solohyveln, den skulle ju åxå va bra att ha;)... Men nån som har en sån eller erfarenheter? tänker mest på att hyvla konstruktions virke till rätt dim, samma me "råplan" men äre nått å ha eller bortkastade pengar?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

skogshasse  
#147351 hej har du redan en m7 eller ska du köpa den också

Avatar Fallback

Re: bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147354 ja har m7an me elsågen nu... å har sågat massa konstruktions virke i sommar å till nästa sesång skall det byggas lite uthus å jag behver panelvirke å det skulle va lite skojjigare om det gick undan lite med sågningen då... ja klagar inte på kapasiteten på kedjesågen men har fått lite slantar för andra saker som sålts undan å behöver handla upp dom innan nyår;)

   TS
Avatar Fallback

Re: bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

mrlynx  
#147544 Varför inte byta in m7an mot ett riktigt bandsågverk typ det norwood som logosol säljer eller något liknande?
BS350 kostar 26900 listpris och ett lm26 kostar 47200.
Vad får du för en m7a begagnad? så kanske det inte blir så stor prisskillnad i slutändan.
Sen har logosol kommit med en uppgraderad solohyvel SH410 som är lite dyrare.

Avatar Fallback

Re: bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#147568 Egentligen så har du rätt, Men ja tycker m7an å kedje såg eftersom ja sågar upp gårdsträd som ja jag fäller å i dom brukar det kunna vara en å annan spik å oftast äre bara att skärpa på kedjan lite... Har hört attt bandsågs bladen är känsligare så därför tänkte ja att bandsågen till m7an kunde vara ett bra kompliment när ja sågar fin virke för att få mer fart i sågningen...

   TS
Avatar Fallback

Re: bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

mrlynx  
#147866 Spik är en förbannelse även om man sågar i den med kedja.
En metalldetektor är nog en lönsam investering om man ska såga gårdsträd oavsett.
Är inte virket helt rent så barkar jag det med barkspaden innan jag sågar det.
Även om barkningen tar lite tid är det roligare än att fila.

Användarvisningsbild

Re: bandsågen till M7an eller sh230 hyvel...

Bax  
#147913 Jag har ingen såg, men en SH230.
Det är en bra maskin om man har tålamod, det är väl lite glädjesiffror över produktionskapaciteten och "hyvelkapaciteten".
Detta gör att man inte kan ta mer än 1-2mm per vända. Plankan får inte heller vara tjockare än ca53mm. Det kan ju bli lite si och så i Solosågen, man måste speciellt se till att där inte blir nån...."valk" (hur beskriver man?) i änden på plankan, som det lätt kan bli.

Känslan att spika sin egenhyvlade list eller panel är skön, jag antar att det är samma känsla som att använda sitt egensågade virke.
Den är ganska lätt att ta med sig ut till bygget och på plats hyvla/klyva fram det man behöver.
Man måste komma ihåg att smörja hyvelbordet med jämna mellanrum när man hyvlar lite mängder, annars börjar matningen snart kärva.
Det absolut viktigaste är att koppla hyveln till en spånsug/-fläkt med bra kapacitet, annars stockar spånet igen sig inne under kåpan snart nog och då får man klämmärken på träet. Spelar kanske ingen roll på regelvirke men inte så roligt på lister och panel.

Den nya Solohyveln ser läcker ut (VILL HA!) men den har nackdelen att den är tung, inte så mobil samt har gjutjärnsbord som rostar lätt. Det är alltså en maskin som är tänkt att stå inne i ett (varmt) snickeri.

Det borde dyka upp nån SH230 på begmarknaden snart tycker jag, när folk uppgraderar till SH410.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).