Sågverk (mindre)

Bygga litet mindre sågverk

44 inlägg 52719 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Realmode  
#11198 Skjuts liggskär och första sidoskäret på frihand genom klingan eller hur börjar du?

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11199 Jag kör av alla 4 sidorna först börjar med högersidan kör av den. sedna totera så att stocke n lgiger stil på den sidan som nu mera är under sida oh sedan kör jag på. Beroende på hur stor klinga man har kan man ju först köra upp alla och skita i att göra bakved utan sedan dra upp det till plank man kan ju spara en del av stocken på detta.

Avatar Fallback
Hundkex  
#11201 okej. Vad tror ni angående storlek på klinga till en 6 kw motor då ? Självklart går det säkert som jag skrivit innan med en mindre motor på en ca 50 klinga men då har man väl att göra med en stock för hela dagen ? Då är nog alternativet att klyva första spåret med en motorsåg och gigg och sen köra halvstocken med en 50 klinga kanske ? Då kan man ju klara ut rätt stora bitar väl ?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11202 hur stora biatar behöver du ? skall du bara såga plank eller skall du ha stockkar till timmring?

Avatar Fallback
Hundkex  
#11203 Jag tänkte såga plank av stock. Allt för att kunna ta vara på raka bitar även om dom är aningens korta så är virket så dyrt idag så de känns försvarbart. Det känns så klumpigt att bygga så stort så man tenderar att klingan blir så stor som på vanliga sågverk. Tänkte att klyver man stocken eller kantar den med motorsåg så borde de ju inte gå åt så stor klinga för att skiva upp stocken sen. Men även kunna klyva plank till brädor. :roll:

   TS
Avatar Fallback
Hundkex  
#11204 Hur stor klinga var det du hade ?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11206 kommer inte ihåg tror att det var 700 eller 900 klinga.

Jag byggde ju inte sågverket åt mig själv utan åt en scoutförening.

Avatar Fallback
Hundkex  
#11207 Ja jag får se vad jag kommer över för storlek på klinga. Jag måste ha tag i axel med lagerbockar först hade en förut men har den inte kvar. Får se vad jag springer på för en rimlig peng. De finns ju klingor som passar både klyv och kap är det nåt att rekomendera ? Har någon som är 50 cm men de räcker kanske inte eller ? Om jag klyver stocken med motorsågen borde de väl inte vara några problem ? Räcker inte en 3 hk motor dåda ?

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11208 Om du klyver stocken med motorsåg förstså rekommenderar jag dig någon form av såg-jigg.

Du kan nog köra med en 3 kw motor. med en 70 klinga. frågan är bara om du får upp rätt hastighet så den inte river sönder trät för mycket utan slår av fibrerna.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11210 Har lite svårt att förstå att det skulle gå att såga rundtimmer på såget som Gossebear beskrev. Min erfarenhet säger mig att stocken får benägenhet att rulla en aning och klingan kommer att nypa.
Jag kan heller inte förstå hur man skulle kunna skjuta en stock genom en klinga på en fast bänk. Det måste väl krävas ett antal atleter till det? Dessutom blir det väl svårt att hålla riktningen vid åtminstone först skäret?

Jag tror det krävs en en rullbänk där man kan fixera stocken ordentligt, eller en fast bänk med en klinga som flyttas.

Du får räkna med att det krävs minst 10 hkr för att dra en 70-klinga. Med en mindre motor går det för sakta och klingan blir varm och börjar slå, och då är det bara att backa tills klingan lugnat sig och börja om från början. Det blir inte särskilt släta brädor. Med en motor på 3 hkr tror jag knappast att du kan ha större klinga än 30 cm.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11215 Jag fixerar stockn mot annhållet. men som du skriver en rullbänk med fixerings rullar eller npgon annan form av glid platta är väl rekommenderat. ja det krävs en del atleter till att putta på stocken .

jag har inte haft erfarenhet av att klinga har nypt .

och som du säger en större motor är ju bara att rekommendera.

Avatar Fallback
Hundkex  
#11230 Ja men för att rullbänk ska krävas så måste vi ju upp i riktigs stora stock väl ? Då begriper jag jag man inte kan köra med för små klingor. Men om jag kör bort ytveden med en gigg på stocken med motorsåg så borde de ju inte vara några problem att skiva stocken på en mindre såg väl ? säg 7-8-9 tum eller vad ?

   TS
Avatar Fallback
Ingvar  
#11233 Nu har jag inte läst så noga så du får ursäkta om du sagt att du har nån strömbegränsning..men annars..varför inte satsa på en ordentlig motor och klinga direkt? Tror du kommer tröttna rätt snart på att laborera med olika giggar och motorsågar osv..och lyfta stockar hit och dit. Om du bygger enligt hans ritning och gör några urtag där du sätter rullar som stocken kan rulla på så borde väl det nödvändigaste gå att såga..
Så en annan liten parantes...Är virket verkligen dyrt?? om du köper hos nån liten sågare direkt menar jag. Jag köper allt virke så, tycker inte allt arbete och bränsle betalar sig faktiskt. Skulle bara vilja ha en liten byggsåg där man kan klyva plank om man behöver nån dimension som inte finns hemma just då.. :roll:

Avatar Fallback
Realmode  
#11234 För att få ordenliga mått enligt konstruktion ovan krävs nog att du har åtmindstonde 2 sidor skarpkantiga. Ang. klingrotation tycker jag att du ska se till att klingan roterar "mot" dig, annars kommer du nog åtmindstonde någon gång att få till en självmatning ala deluxe.
7-9 tums blockhöjd låter i mina öron en smula "tungskuvade" genom en sådan såg, det är ju inga små block det inte. Jag vet ju inte detta då jag aldrig försökt att göra så själv. Dock tror jag att du kanske måste nöja dig med en 4-5 tums blockhöjd. Nåja då jag inte försökt ska jag väl inte heller dömma ut möjligheten. Du kan väl låna en byggsåg och testa med den.

Avatar Fallback
Hundkex  
#11235 Realmode: Var finner jag en byggsåg som tar 5 tums bitar ? Vill gärna veta de ? Jag kan tala om att jag bränt en byggsåg nyligen på klyvning av 2 tums reglar som var ca 4 meter långa de klarade den inte.

Ingvar : Nej virket är inte dyrt än men på väg att bli. Dessutom handlar det inte om pengar utan roliga experiment. Jag har en såg en bit bort som är "skitbillig" men han har även annat jobb så de är inte alltid han har tid. Dessutom tycker jag de vore kul att kunna ta tillvara raka bitar även om dom bara är 2-3 meter långa. Jag tar ner en del både grövre och klenare bitar och vill även kunna ta ur bräder ur klena bitar om möjligheten finns. Ved blir de ändå så de räcker. Men vill inte vara låst till att bara kunna köra för smått utan lite större. Jag håller med om din tanke angående rullar i bordet de är enkelt och bra.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).