Sågverk (mindre)

Bygga litet mindre sågverk

44 inlägg 52706 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Hundkex  
#11236 Nu till ytterligare en tanke : Nån som har erfarenhet av att klyva med jigg på motorsåg ? Har man en special kedja då för bäst resultat eller filar man den vanliga på något annat sätt för snabbare genom sågning ?
De borde ju gå med vilken såg som om inte bitarna är alltför stora eller ?

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Realmode  
#11240 Nä, jag vet inte vart du hittar någon ny sådan. Principen med att knuffa en stock vid ett anhåll för hand är dock den samma. Det var detta jag syftade på. Sågverk som bygger på svärdsprincipen använder en speciell kedja och svärd, se tex solosåg. Nåja nu ska jag väl inte reta er mer :D

Avatar Fallback
Hundkex  
#11242 Nej då. Kul med nya synpunkter. Och självmatning pga fel klingrotation vill jag gärna slippa :D . Men du kanske har något förslag på konstruktion ? Jag tar tacksamt emot de. Letar förnärvarande efter en spindel med klingbrickor och ev en klinga av större mått tex 70 cm. De är själva konstruerandet som är de spännande med de hela. Har man sen nytta av de är det en fördel.

   TS
Avatar Fallback
Hundkex  
#11256 Hallå ingen som vill komma med fler förslag..... ?????

   TS
Avatar Fallback
s.ostergren  
#11263 I solosågen är det i princip en vanlig kedja fast med skillnaden att den är slipad i 10 grader istället för 35, idealet är (vad jag hört) 0 grader men det är svårt att få den att såga rakt då minsta felfilning påverkar.

Har sett en sågjigg i aktion (kommer inte ihåg tillverkaren) men det imponerade inte alls, verkade mest besvärligt och långsamt dessutom lite halvdassigt resultat.
Har själv en Logosol med elkedjesåg men ännu inte hunnit börja såga på riktigt, men snart..

Avatar Fallback

Sågverk

BMC  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11266 Hej jag har själv haft lliknande funderingar. Jag köpte en jigg som heter Älgåsågen som kläms fast på motorsågs-svärdet och som funkar som så att man skruvar fast en regel uppe på stocken som sedan motorsågsjiggen förs längs, och sågklingan löper då lodrätt och "skivar" stocken.
Problemet var att brädorna inte blev parallella, det var svårt att trycka motorsågen med jämn belastning och tryck hela vägen. Det kunde skilja flera centimeter i tjocklek, både på längden och tvären
Jag köpte en gammal sågbänk i stället men bordet var så kort att den bara rymde två meters stockar, vilket jag tänkte lösa genom att jag köpte två st tre meters rullbord som jag tänkte ställa före och efter sågbänken, och sen snickrade jag ett nytt sågbord (fyra m långt) problemet var bara att få bordet att gå parallellt med klingan eftersom det gamla rullbordet styrs av lister på undersidan av bordet och svarvade spår i rullarna, medan mina extra rullbord har släta stålrullar. Detta löstes med ett antal kullager som styr rullbordet (nästan) rakt :oops:
Eftersom älgåsågen inte funkade tillfyllest har jag tagit denna och svetsat fast den på ena stålrullbordet så att motorsågsklingan sitter vågrätt, 0ch är höj och sänkbar över bordet. Jag lägger stocken på rullbordet och klyver stockarna i den tjocklek jag vill ha , dvs 1", 2", eller 4"-skivor av stocken . Dessa tex 4"-skivor sågar jag sedan på sågbänken i de bredder jag vill ha 2"x4" eller 4"x4".
Jag har sågat tre-meters stockar med diameter 35-40 cm på detta sätt vilket jag tycker fungerar bra. Jag klyver ca 10-15 stockar ena dagen och sågar upp dessa 20-35 skivor nästa dag. Det är lagom för lite vindfällen etc. är det stockar för att fylla ett lass på skogsvagnen tycker jag det är enklare att köra det lasset till bysågen .
Det blev kanske lite rörigt men jag har inga riktigt bra bilder på det hela
Men jag tycker det fungerar tillfredställande i alla fall.

Så bara bygg
Mvh Micke

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11268 Vi har ett bygge som är en hopkok av Logosol (motor) bänken
är Jonsered
Bild

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11269 Jag har provat en väldigt enkel jigg tilverkad av en kompis. Han hade helt enkelt borrat två hål i svärdet, ett nära sågen och ett nära noshjulet, samt satt i två stycken M20 gängade stänger ca 40 cm långa. Om man svarvar ner stången de sista 2 cm och gängar t.ex. M12 behöver man bara borra ett mindre hål samt bara en mutter för att fästa den i svärdet. Parallellt med svärdet monterar man sedan en plåt där man justerar avståndet mellan plåten och svärdet med muttrar.

För att såga börjar man med att spika t.ex. en eller flera längder 1"x6" parallelt med märgen, det går åt några kilar för att justera avståndet till stockcentrum. Sedan är det bara att sätta igång att klyva genom att låta plåten glida på brädan. Man börjar med att ta ut en lämplig bak så att man inte sågar i spikarna, sedan har man en platt yta att fortsätta ifrån och hjälpbrädan behövs inte längre. För varje ny planka bildas en ny stödyta för plåten. Minsta dimension på den sågade biten bestäms av höjden på den mutter som låser plåten underifrån.

På detta sätt kan man såga i princip hur långa plank som helst. Jag har kört 7,5 m 4"x10" som längst. Naturligtvis behöver man en klyvfilad kedja för ett bra resultat. Plankorna blir hyfsade på detta sätt och fungerar bra som konstruktionsvirke direkt. Metoden passar nog bra för den som bara behöver ett fåtal plank av udda dimension, det tar ju en stund att såga. Min kompis svärd hade bara lilla HVA-fästet så det blev till att låta 242:an jobba, hade varit kul att prova med fällsågen istället!

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11270
Röjkvist skrev:Vi har ett bygge som är en hopkok av Logosol (motor) bänken
är Jonsered


Mycket bra bild där man ser nackdelen med kedjesågar, allt f-t sågspån 😡 Det behövs inte många stockar för att få till den högen du har där.

Efter första året grävde jag en halvmeter djup grav under rälsen och la en gles trall mellan. På så sätt behöver man inte skyffla undan sågpånet som hamnar mellan rälerna. Nu kan man såga mellan 50 och 100 stockar innan graven fylls och man behöver lyfta undan rälsen och skyffla.

Ett annat bra tips är att placera sågverket med en kraftig nerförssluttning åt vänster så att sågspånet enkelt kan skyfflas ner dit och att man även kan slänga dit klena bakar och slamsor som inte blir ved. Har man inte skopa på sin traktor blir det annars mycket jobb att flytta på allt. Efter 10 år är nu mitt sågspån i sluttningen mer än meterdjupt.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11277 eller så köper man en sug som går på en skena jämte sågverket tar det mesta av sågspånen och så kan man sälja det til häst ägare sedan.

Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11284 Nu framgår det inte på bilden att det finns en spånfläkt, där vi
dock får ösa i spån manuellt.
Men mycke spån blir de :)

Avatar Fallback
Hundkex  
#11311 Jag ska bygga mej en egen spånsug modell större.... Har fått korn på en kombi snickeri maskin från en industri med en 50 cm klinga den går att klyva eller kapa upp till 24 cm med. 3 meter långt bord av gjutjärn. 10000 spänn tycker jag låter billigt. Men ska nog ändå göra någon annan ännu större variant på sikt.
:roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Precis ett sådant här jag tänker försöka fixa

Emil1995  
#802764
gossebear skrev:Jag har en ritning på det pm din e-post adres så kan jag maila över den till kvällen.

Kortsag tkan man säga at tjag hade en plåtskiva 10 mm 2000 x1000. som jag skar upp en slits i. Sedan så svetsade jag fast två lagerbockar på undersidan. drog axeln igenom lagerbockarna satte fast klingan. (klingan i slitsen, lagerbockaran på undersidan om slitsen.
Sedan så satte jag fast en remskiva på axeln och en remskiva på motorn spände upp de så att motorn sitter under bordet precis vid axeln. korta remmar kylarfläkt remmar ;-) sedan så på ovansidan där själva sågningen skulle ske mätte jag ut olika avstånd på bordet och ritsade upp dessa samt limmade fast 4 st olika mått band. Har även så att man kan justera bredden på plankorna uifrån gängstänger som sitter fast mot ett mothåll. Mothållet går även att sätta på fasta positoner genom att använda tappar ner i skivan där jag borrat hål.

Detta har fungerat perfekt för mig, då hade jag ju i o f plåtskivan, motorn lagerbockarna och axeln. fick köpa en bättre begagnad klinga som jag lät slipa upp. Så mitt sågverk kostad ca 2000 kr. när det var färdigt.


Nu var detta ett par år sedan, men jag har också en idé om att använda en motor från en veckap på detta viset, så om du vill så får du gärna skicka detta till mig också 😀 Det hade varit intressant att se hur du har fått det att fungera.
Jag hoppas att jag kanske har rätt grejer själv, det hade blivit billigt isåfall.
Mvh.
Emil Lindberg

Användarvisningsbild

Re: Bygga litet mindre sågverk

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#802765 Signaturen gossebear har inte varit aktiv här på forumet sedan 2014 så det blir nog inget svar på ditt inlägg.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).