Sågverk (mindre)

Bygga litet mindre sågverk

44 inlägg 52710 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga litet mindre sågverk

Hundkex  
#11155 Jag tänker bygga mej ett mindre sågverk. Tror ni det räcker med en 3 hk motor för att driva en 70 cm klinga ? Och vad tror ni måste jag ha en hårdmetallklinga eller kan jag använda en vanlig typ den som normalt sitter på en vedkap eller kommer det att bli slag i den när man klyver grova bitar ?



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Ingen som kan ge mej ett råd ???

Hundkex  
#11159 Kan ingen ge mej råd i min fråga ???

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11160 3 hk skulle jag tro är för lite, med tanke på att man brukar rekommendera en 5 hk till motorsåg o minst 70cc för att det skall hända något.

Kolla på bamse sågen, timmersågen, mfl för att se vad de har i sina.

Jag skulle nog gått på en 8 hk med tanke på den klingan som du kör med.

Hur hade du tänkt bygga? har du någon ritning?

Om du har tillgång till en stålplåt kan jag rekommendera en lösning, du behöver en axel, två lagerbockar, en motor, en drivlänk och två kilbandsspår och en 10 mm stålplåt. samt lite småmuttrar och ett par gängstänger.

Avatar Fallback
Hundkex  
#11162 Nej jag har ingen ritning annat än i huvudet. Gör oftast ritningarna där. Tänkte mej bara fästa från ena hållet med en klyvsågsmotor på 3 hk alternativt en 500 mm klinga istället för 700. Har du något tips ? Tänkte göra den som ett kompakt sågbord med löstagbara rullbord på sidorna vad tror du ? Det får inte bli för klumpigt men ändå användbart. :shock:

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11167 ja det går ju att göra dock så får man fråga sig om det inte ä rbilligare att gå o köpa en klyvsåg, byta klingan på den o ev byta moorn? kanske går att hitta något objekt med skuren motor på blocket?

Tänk på att det är längden & bredden som styr hur rakt slut resultatet skall bli, och tro mig du vill INTE stå för nära när duhar en 700 klinga snurrandes ..

Avatar Fallback
Realmode  
#11168 En vedklinga tror jag är nästan omöjlig att få hålla måtten inte ens om du hjälper upp den med styrpinnar eller block. Tänk även på att en klinga med en diameter på 500mm bara genererar en en "stockgrovlek" på 250mm. Det är inte så grovt i rotändan det.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11169 Jo just det du behöver en klyvklinga inte en vedkaps klinga.. (skillnad på antal tänder per tum)

Avatar Fallback
Hundkex  
#11174 Okej. Kan jag få lite tips på klinga storlek kontra storlek på motor m.m ?
Finns det någon som ahr en ritning på ett mindre sågverk ?
Jag har inte tänkt att bygga något jättestort med typ 50-70 cm klinga. Och även tänkt göra ett mindre bord där klinga och motor kan vara för att sen kunna skruva på bord åt båda håll som är demonterbara när jag inte ska använda de. Är ni med på hur jag tänker ?

   TS
Avatar Fallback
Realmode  
#11176 Storleken på motorn beror också till stor del på matningshastigheten. Se vad du kan få tag på för motor (har liggande, få, Köpa billigt). Sikta på tex. 6-12 KWh. Sedan får du testa och se hur det blir. Du klarar dig naturligtvis med en liten motor men matningshastigheten blir lidande.
Tänk på att om du sätter en större klinga på en drivlina avsedd för en mindre sådan så kan du få en besvärande hög hastighet på den större klingan. Samt att kniven efter klingan måste anpassas efter klingans storlek (höjd, bredd).
Hur tänker du lösa matning och måttställ?
Till sist: är det inte bättre att köpa en gammal "åkbänk" för några tusen? :D Men det är klart kanske inte lika intressant som att konstruera själv 🧠

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11177 Jag har en ritning på det pm din e-post adres så kan jag maila över den till kvällen.

Kortsag tkan man säga at tjag hade en plåtskiva 10 mm 2000 x1000. som jag skar upp en slits i. Sedan så svetsade jag fast två lagerbockar på undersidan. drog axeln igenom lagerbockarna satte fast klingan. (klingan i slitsen, lagerbockaran på undersidan om slitsen.
Sedan så satte jag fast en remskiva på axeln och en remskiva på motorn spände upp de så att motorn sitter under bordet precis vid axeln. korta remmar kylarfläkt remmar ;-) sedan så på ovansidan där själva sågningen skulle ske mätte jag ut olika avstånd på bordet och ritsade upp dessa samt limmade fast 4 st olika mått band. Har även så att man kan justera bredden på plankorna uifrån gängstänger som sitter fast mot ett mothåll. Mothållet går även att sätta på fasta positoner genom att använda tappar ner i skivan där jag borrat hål.

Detta har fungerat perfekt för mig, då hade jag ju i o f plåtskivan, motorn lagerbockarna och axeln. fick köpa en bättre begagnad klinga som jag lät slipa upp. Så mitt sågverk kostad ca 2000 kr. när det var färdigt.

Avatar Fallback
Hundkex  
#11178 Min msn ligger här i. De blir intressant att se din ritning. Dina tankegångar på bygg teknik känns helt rätt.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11181 Min 3D konst är inte den bästa men ett litet tänk hur jag gjorde.

Bild

Bild

Avatar Fallback
Hundkex  
#11183 Du skjuter alltså stocken på plåten utan något löst glidbord ? Bra om de fungerar..... De här ser bra och enkelt ut. tack för ritningen.

   TS
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11186 jag tycker att det fungerar bra. man kan ju bygga in rullbockar eller kulstöd om man vill det. anser ändå inte att det är så tungt att skjuta på. Klingan "drar" ju även lite.

Avatar Fallback
Hundkex  
#11194 okej. Vad tror ni angående storlek på klinga till en 6 kw motor då ? Självklart går det säkert som jag skrivit innan med en mindre motor på en ca 50 klinga men då har man väl att göra med en stock för hela dagen ? Då är nog alternativet att klyva första spåret med en motorsåg och gigg och sen köra halvstocken med en 50 klinga kanske ? Då kan man ju klara ut rätt stora bitar väl ?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).