Sågverk (mindre)

Mellanstor sågverkslinje [d]

22 inlägg 15419 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#143137 Bara att gratulera, ska bli kul att höra om det blev nån affär

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#149704 Nu var det ett tag sedan jag skrev. Men det är rätt mycket att så i.

Jag har fastnat för en annan tillverkare som heter MEBOR. Slovenien. Mycket bra företag med stor erfarenhet.

Men klart är att det dom presenterar prismässigt är mycket intressant ingen annan har ens kommit i närheten.
Tanken är nu att såga lövträd och då i första hand björk. Jag kommer dessutom att inte barka virket utan låta bakarna gå till en Bilke vedmaskin. I övrigt kommer jag att installera en sorterings fall före läggaren så att jag kan ta ut bitar som har bark, fel dimension m.m. Där kommer jag att ha kantverk/lamellsåg och längdkapsåg.

Läggaren kommer vara hel automatisk med strökasseter.

En liten förhandsvisning.
Scandic wood with stacking device 2.pdf

Användarvisningsbild

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Camwood  
#196601 Engelthon hur har det utvecklats, har du en ny såg nu? Skulle va roligt att besöka :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#207235 Nä det blev inget sågverk utan istället har jag gått in som en sleeping partner i ett större sågverk och skrivet ett bra leveransavtal. Men nog är man sugen att ha ett eget sågverk alltid.

Användarvisningsbild

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Camwood  
#210160
Engelthon skrev:Nä det blev inget sågverk utan istället har jag gått in som en sleeping partner i ett större sågverk och skrivet ett bra leveransavtal. Men nog är man sugen att ha ett eget sågverk alltid.

Du är inte intreserad eller vet någon som vill att köpa björktimmer ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#210165 Beror på vart i landet det ligger. Men Björkträ i Arbrå eller Vanhälls i Smedjebacken brukar inte tacka nej.

Avatar Fallback

Re: Mellanstor sågverkslinje [d]

Engelthon  
#468899 Här kommer några kortfilmer på hederlig Ramsågning med Söderhamn-Kockums Maximus 8-ramar.
Dessa när dom kom på 70-talet var och är de modernaste ramsågar som finns och klarar att såga som max 26,6m/min.
Här på filmerna sågas grov fura.



[youtube-klipp]http://www.youtube.com/watch?v=69urdMeCQxA[/youtube-klipp]

Här är en introduktionsfilm om Kockums 8-ramar på Tyska.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).