Sågverk (mindre)

såga virke!

27 inlägg 36032 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: såga virke!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133675
th skrev:
Slurfi skrev:Enkel fråga: Om man har ett par tallar att såga men inte vet vilken dimension man behöver, kan man
då bara såga ett block, alltså ta av bakarna bara och lägga blocken på ströläkt under tak tills man vet
vilken virkesdimension man ska såga ur dem, kanske ett halvår senare?

Fungerar dåligt p.g.a. att det spricker i splintveden eftersom den torkar fortare än kärnveden. Dessutom riskerar blocket att vrida sig, något som visserligen går att efterjustera men ger mer sämre sågutbyte. Om man inte är rädd för blåträ är det nog bättre att låta stocken ligga under tak med barken på, den spricker betydligt mindre då och kvalitén på det sågade blir inte särskilt mycket sämre. Kräver dock att trädet är fällt under vintern.


Skogsola skrev:Bäst är att omedelbart såga upp och torka virket i sågfallande dimensioner dvs så stora centrumutbyten som det går att få ut. Sen kan man alltid klyva ner i mindre mått när det är torrt.


Tack för svaren, ska nog börja läsa på om sågning.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: såga virke!

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133688
Skogsola skrev:Bäst är att omedelbart såga upp och torka virket i sågfallande dimensioner dvs så stora centrumutbyten som det går att få ut. Sen kan man alltid klyva ner i mindre mått när det är torrt.


Så "beställde" jag en gång, men när det bärjade spotta fram 2"14 man knappt orkade bära och sågaren bara skrattade så tänkte jag om ;)

Men visst stämmer det som du skriver, speciellt läkt eller 2"2-2"4 klyver jag numera alltid själv i efterhand på byggsåg. Mycket bättre resultat, plus att det blir färre timmar sågning att betala för.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

skogshasse  
#133701 hej på er har sågat med solosågen och bamsesågen har i dag en woodmizer lt40 med fullhydraulisk timmerhantering som funkar mycket bra men om man vill ha en svärdsåg så föredrar jag en bamsesåg för den är stabilare rejälare och bättre höjdinstälning på

Avatar Fallback

Re: såga virke!

blev  
#133953 Hej!!
Jag har sågat sex år med en solosåg och jag hyvlar allt med en sh230 för det är svårt att få exakta Dimensioner med solosågen fast jag använder olika hjälpmedel.
Jag har sett att bamsesågen har kommit med en klingsåg är det någon som har skaffat den för det ser ut att gå väldigt fort jämfört med kedja.

http://www.bamseprodukter.se/?page_id=578

Avatar Fallback

Re: såga virke!

unghuggare  
#140653 Verkar som det är ett lite större sågverk jag ska satsa på, större en logosols m7! Men finns det ingen som sågar virke åt folk ute på bygden, som sågar efter beställning ? Hur upplever ni förfrågan ? Jag vet att det beror mycke på hur långt man har till närmaste bygghandel, men om man har cirka 20 procent billigare pris på virket man har jämfort med närmaste bygghandel? Kanske nån som har nån vettig kalkyl hur det är lönsamhets mässigt..
Tack för svaren/ Magnus

   TS
Användarvisningsbild

Re: såga virke!

Camwood  
#140664 Du unghuggare! Räkna med att hyvla allt som du sågar om du ska sälja till slutkund :shock:
Det man kan tjäna mest på( som ja tjänar mest på ) är att såga / hyvla fram spec, längder och dim, åt slukund :grin: Räkna inte efter storsågverkens kalkyler :ugeek: När man kalkylerar ett mindre sågverk i dag så är kapitalinvesteringen inte så stor men med betydligt sämre effekt på sågandet så faller en större del på arbetskraftskostnaden . Så för en rättvis kalkyl så vad är din kostnad per timme :?: Vad vill DU ha i timmen för ditt nedlagda jobb i sågverket :?:

Avatar Fallback

Re: såga virke!

dundas  
#260761 äntligen hittat en tråd med en exakt likasinnad TS.

har funderat länge och räknat ännu längre på hela ideén med det och jag tror att det bara är att såga virket du behöver och sen sprida ryktet i socknen att du sågar på beställning så att bönderna vet vart man kan vända sig för att komma undan lite billigare och så är det ju alltid roligare att snickra med sitt egna virke eller köpa från bygden.

har också funderat över ideén med att såga "block" för att senare såga upp det i rätta dimensioner men är det helt oundvikligt att undvika sprickor? om man får till det så det torkar långsammare? kan det hjälpa?

ber om ursäkt om jag låna tråden..

Avatar Fallback

Re: såga virke!

Tosca  
#260859 För att undvika sprickor behöver du såga förbi kärnan, å kärnklyver du blocket så får du två bananer om du inte fortsätter och gör dem till plankor på en gång.
Plankorna torkar bäst när de är strölagda i paket, med virke ovanpå kan de inte dra sig och kupa sig lika mycket.

Användarvisningsbild

Re: såga virke!

Camwood  
#261338
dundas skrev:äntligen hittat en tråd med en exakt likasinnad TS.

har funderat länge och räknat ännu längre på hela ideén med det och jag tror att det bara är att såga virket du behöver och sen sprida ryktet i socknen att du sågar på beställning så att bönderna vet vart man kan vända sig för att komma undan lite billigare och så är det ju alltid roligare att snickra med sitt egna virke eller köpa från bygden.

har också funderat över ideén med att såga "block" för att senare såga upp det i rätta dimensioner men är det helt oundvikligt att undvika sprickor? om man får till det så det torkar långsammare? kan det hjälpa?

ber om ursäkt om jag låna tråden..

Att såga block går alldeles utmärk och jag har gjort det i bland. Jag tänker såga stora block nu till våren när ja börjar såga upp alla vindfällen från stormen Ivar. Det är ett måste om ja ska hinna med. :sad: Sågar man bara efter principen att sågbladet skär centrum (märgen) på stocken så kan du göra hur stora block som helst. Såga med ett stort övermål för att underlätta senare nedklyvningar. Strölägg virket noga så kommer ditt virke vara rakt när du ska använda det. Sen när du klyver upp dom torkade blocken så räkna inte med att ytsidan på blocket funkar till något finare virke då det kommer att bli sprickor. Men ja brukar ta plank o finare virke närmast märgen o sen klyva upp ytvirket till enklare reglar. (formvirke o liknande som man inte kan ha för mycket av)
Du behöver inte ta hänsyn till torkningen virket kommer att torka långsamt ändå.

Avatar Fallback

Re: såga virke!

axwell  
#275928 En man som bjuder på sig själv, glimten och 2-taktsröken i ögat.

Fullt så djävligt är det väl ändå inte, eller............... :?: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=J7WUpnMYx6Q[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: såga virke!

totte  
#275936 Rätt kul, och visar ju att det går att komma en bra bit med enkla grejor, men det är ett sabla jobb. Lite skyddsutrustning kanske skulle varit på plats, typ hörselskydd och sånt, men amrisar är ju som dom är uppenbarligen.

Användarvisningsbild

Re: såga virke!

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275988 Välgjord film, uppskattas.
Finns det nån lämplig film att se om man tänker såga med bandsåg typ WoodMizer?
Kantningen av brädor har jag inte sett än.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).