Stihl annons 3

1 användare online just nu: 0 registrerade, 0 dolda och 1 gäst

såga virke!

Postat i kategori Sågverk (mindre)

Re: såga virke!

Inläggav Slurfi » mån 18 jul 2011, 21:32

th skrev:
Slurfi skrev:Enkel fråga: Om man har ett par tallar att såga men inte vet vilken dimension man behöver, kan man
då bara såga ett block, alltså ta av bakarna bara och lägga blocken på ströläkt under tak tills man vet
vilken virkesdimension man ska såga ur dem, kanske ett halvår senare?

Fungerar dåligt p.g.a. att det spricker i splintveden eftersom den torkar fortare än kärnveden. Dessutom riskerar blocket att vrida sig, något som visserligen går att efterjustera men ger mer sämre sågutbyte. Om man inte är rädd för blåträ är det nog bättre att låta stocken ligga under tak med barken på, den spricker betydligt mindre då och kvalitén på det sågade blir inte särskilt mycket sämre. Kräver dock att trädet är fällt under vintern.

Skogsola skrev:Bäst är att omedelbart såga upp och torka virket i sågfallande dimensioner dvs så stora centrumutbyten som det går att få ut. Sen kan man alltid klyva ner i mindre mått när det är torrt.

Tack för svaren, ska nog börja läsa på om sågning.
Fleetwood GMC New Holland Patruuna Polaris Stihl Palax Kemppi Hva
Användarvisningsbild
Slurfi
Huggarmästare

Känner mig just nu: Toppen
Skogsinlägg: 5157
Skogsbilder: 44
Har gillat: 53 ggr
Har gillats: 245 ggr

Inläggav D Brown » mån 18 jul 2011, 22:45

Skogsola skrev:Bäst är att omedelbart såga upp och torka virket i sågfallande dimensioner dvs så stora centrumutbyten som det går att få ut. Sen kan man alltid klyva ner i mindre mått när det är torrt.

Så "beställde" jag en gång, men när det bärjade spotta fram 2"14 man knappt orkade bära och sågaren bara skrattade så tänkte jag om ;)

Men visst stämmer det som du skriver, speciellt läkt eller 2"2-2"4 klyver jag numera alltid själv i efterhand på byggsåg. Mycket bättre resultat, plus att det blir färre timmar sågning att betala för.
D Brown
Huggarmästare

Känner mig just nu: Kaffesugen
Skogsinlägg: 719
Skogsbilder: 3
Har gillat: 18 ggr
Har gillats: 91 ggr

Inläggav skogshasse » mån 18 jul 2011, 23:15

hej på er har sågat med solosågen och bamsesågen har i dag en woodmizer lt40 med fullhydraulisk timmerhantering som funkar mycket bra men om man vill ha en svärdsåg så föredrar jag en bamsesåg för den är stabilare rejälare och bättre höjdinstälning på
skogshasse
Proffshuggare

Skogsinlägg: 456
Har gillat: 103 ggr
Har gillats: 49 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (4)

Inläggav blev » fre 22 jul 2011, 02:35

Hej!!
Jag har sågat sex år med en solosåg och jag hyvlar allt med en sh230 för det är svårt att få exakta Dimensioner med solosågen fast jag använder olika hjälpmedel.
Jag har sett att bamsesågen har kommit med en klingsåg är det någon som har skaffat den för det ser ut att gå väldigt fort jämfört med kedja.

http://www.bamseprodukter.se/?page_id=578
blev
Nykomling

Skogsinlägg: 20
Skogsbilder: 4
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 0 ggr

Inläggav unghuggare » mån 26 sep 2011, 20:37

Verkar som det är ett lite större sågverk jag ska satsa på, större en logosols m7! Men finns det ingen som sågar virke åt folk ute på bygden, som sågar efter beställning ? Hur upplever ni förfrågan ? Jag vet att det beror mycke på hur långt man har till närmaste bygghandel, men om man har cirka 20 procent billigare pris på virket man har jämfort med närmaste bygghandel? Kanske nån som har nån vettig kalkyl hur det är lönsamhets mässigt..
Tack för svaren/ Magnus
unghuggare
Nykomling

Skogsinlägg: 6
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 0 ggr
Jag startade denna tråd. Upp

Inläggav Camwood » mån 26 sep 2011, 21:03

Du unghuggare! Räkna med att hyvla allt som du sågar om du ska sälja till slutkund :shock:
Det man kan tjäna mest på( som ja tjänar mest på ) är att såga / hyvla fram spec, längder och dim, åt slukund :grin: Räkna inte efter storsågverkens kalkyler :ugeek: När man kalkylerar ett mindre sågverk i dag så är kapitalinvesteringen inte så stor men med betydligt sämre effekt på sågandet så faller en större del på arbetskraftskostnaden . Så för en rättvis kalkyl så vad är din kostnad per timme :?: Vad vill DU ha i timmen för ditt nedlagda jobb i sågverket :?:
SMV 21 s SMV Drivax Fendt Dieselross med halvband BM55 med kedjor och kälke MF 35 Ockelbo 8000 med kälke
Camwood
Proffshuggare

Känner mig just nu: Jag hinner nog med allt virke o ved,
Skogsinlägg: 422
Skogsbilder: 6
Har gillat: 8 ggr
Har gillats: 44 ggr

Föregående

Återgå till Sågverk (mindre)