Sågverk (mindre)

exportera virke till nordafrika

33 inlägg 27396 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

exportera virke till nordafrika

egypten  
#133301 Hej.

vill gärna ha råd från er som sågar eget virke, hur mkt bör man betala för 1m3 virke, tex 2"x6", obehandlat o klass 5?

har träffat folk därnere som är intresserade av virke, o vill gärna prova med ett mindre parti (container 40-45m3)

Mvh Sam



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

ösaboxer  
#133303 Hej
Jobbar på sågverk som exp en del till nordafrika.
Mitt förslag är att ringa runt till sågverken o kolla det går rätt trögt att sälja dit för tillfället så kan du ordna ner några lass så
borde du få ett bra pris. Jag tror att urlägg,6sort går lättast hos oss. Kvintan står kvar hos oss över semestern o blir det inte
sålt så tror jag att vi hyvlar ner den till impreglar!

Anders

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

egypten  
#133319 Hej Anders.

Jag har ringt många sågverk och de är inte det minsta intresserade av att sälja så litet parti tror jag. När jag konfronterar dom med frågan om varför så säger de redan har "en kontakt" därnere.

Jag är ny inom virkesvärlden och kanske ställer frågan på fel sätt?

Du Anders, vad är ett bra pris?

Mvh Sam

   TS
Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

egypten  
#133328 Ringde nyss ett mindre sågverk, ägaren tyckte att det skulle va komplicerat att jag köper av honom :surp: . han sa att han torkade virket på att annat ställe och att jag inte kunde få tillgång till "stället".

Ska det va så svårt att köpa ett parti som ryms i en container o skicka ner???

Kan nån här berätta för mig hur det bör gå till på ett smidigt o enkelt sätt tack.

   TS
Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

mrlynx  
#133329 Ett så litet parti kan bli svårt att handla direkt från ett sågverk. De flesta säljer nog genom sina redan färdiga kanaler.
Prova att ta kontakt med någon förmedlare eller grossist istället och se om de vill sälja till dig.
Själv vet jag bara av ett företag som sysslar med förmedling av trävaror http://www.bsta.se/ men det finns säkert fler om du letar.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Tosca  
#133330
mrlynx skrev:Ett så litet parti kan bli svårt att handla direkt från ett sågverk. De flesta säljer nog genom sina redan färdiga kanaler.


Och sedan förvånas man över att inte sågverken går bra...

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

haggloader  
#133332 Alltså köp från Beijer, byggmax eller liknande och när du har fått upp ångan (volymen) är det lättare, om nödvändigt, att handla direkt från sågverkan!
Jag är ingen expert på området, men så skulle jag agera.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

haggloader  
#133333
Tosca skrev:
mrlynx skrev:Ett så litet parti kan bli svårt att handla direkt från ett sågverk. De flesta säljer nog genom sina redan färdiga kanaler.


Och sedan förvånas man över att inte sågverken går bra...

Ja inte tror jag att sågverken skulle få bättre lönsamhet om dem säljer direkt mot konsument (mindre aktör) , tvärtom...

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

egypten  
#133439
haggloader skrev:Alltså köp från Beijer, byggmax eller liknande och när du har fått upp ångan (volymen) är det lättare, om nödvändigt, att handla direkt från sågverkan!
Jag är ingen expert på området, men så skulle jag agera.


frågan är om det skulle löna sig, varuhusen lägger en hel del på priset, eller?

   TS
Användarvisningsbild

Re: exportera virke till nordafrika

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133442 Varför inte handla av nån lantis som har en egen liten såg?

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

egypten  
#133456
Slurfi skrev:Varför inte handla av nån lantis som har en egen liten såg?


Ja varför inte.

Har försökt få tag på små sågeri som man kan ha ett sammarbete med, men förgäves. Kontaktade logosol, men det ledde inte till nåt. Samma med småsågarnas förbund tror jag det hette, iinget där heller.

Om nån här kan hänvisa till någon, så är jag tacksam.

   TS
Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Nolltax AB  
#133461 Man drar fram en stock.
Sågar sig en plank.
Lägger på tork å vårdar ömt.
Så, torkad å fin denna plank min är.
Vad göra nu?
Sälja till Ikea? Nope, det blir ju bara en krona i vinst. Jämrans snålkamprad.....
Sälja till lokala byggmarknaden? Nähä, de hade kontrakt med sågbolaget AB.
Sälja till svenne? -Du, en sån där planka kan jag köpa för halva priset på Byggkedjan AB!

Nähä, stick å brinn då! Jag snickrar väl själv då med denna min sågade planka.....

Å som grädde på moset. Kan strunta såga plank av min stock å istället ved stoppa i liten säck.
Bättre pris blev det.....

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Nolltax AB  
#133462 Köp loss lite skogsmark å en sågbänk.
Proppa in diverse begagnad maskin i containern å peta in virke i tomrummen.

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

Nolltax AB  
#133463 Annars så är väl Nordafrika fyra på marknaden vad gäller import av virke från Norden.
Givetvis innan haveriet Libyen.....
Mången snidad dörr utbytas tordes i den regionen så småningom.....
Lite krasst, givetvis. Men likväl sant....

Avatar Fallback

Re: exportera virke till nordafrika

haggloader  
#133528
egypten skrev:
haggloader skrev:Alltså köp från Beijer, byggmax eller liknande och när du har fått upp ångan (volymen) är det lättare, om nödvändigt, att handla direkt från sågverkan!
Jag är ingen expert på området, men så skulle jag agera.


frågan är om det skulle löna sig, varuhusen lägger en hel del på priset, eller?
Nja, jag TROR det knappt är några marginaler på sågade trävaror.
Här i stan var det för tio år sedan ett lokalt sågeri som provade konsumentförsäljning med det avslutades och antagligen pga lönsamhetsproblem.
Det var före Byggmax mm...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).