Sågverk (mindre)

Såga med WoodMizer

32 inlägg 39148 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Jamax  
#168956
pasvik skrev:? til torbosagaren, ser av ditt innlegg at du har erfaring med både lt 40 og lt 70 hva synes du er forskjellen mellom de to, har selv lt 40 og vurderer lt 70. Håper det er greit at jeg låner tråden Jamax.


Absolut,pasvik, det är bara att låna på!! :grin:

Har själv en LT 70. Haft lite problem med bandspänningen då ventilen har läckt. Bytt två gånger på ett år, men nu verkar det fungera. Sen har jag bytt ett par fjädrar i centrifugalkopplingen, senast förra fredagen.

   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

turbosagaren  
#168967
pasvik skrev:? til torbosagaren, ser av ditt innlegg at du har erfaring med både lt 40 og lt 70 hva synes du er forskjellen mellom de to, har selv lt 40 og vurderer lt 70. Håper det er greit at jeg låner tråden Jamax.

hejs pasvik , när jag bytte från min lt 40 hydralic till en lt 70 med superhydralic , data-måttställare och autoclutsch var det en enorm skillnad på sågresultat ,måttställaren är fantastisk ända gången jag inte använder den är när jag kantsågar virke . Jag använder 1,4 mm x 38mm banden , dom går lite trögt men håller skärpan lite längre. I övrigt så måste man vara mera nogrann när man ställer upp lt 70 för såghuvudet är så mycket tyngre så ramen kan böja sig när man kör framåtillbaka . Och med mer electronic och rörliga delar så måste det bli mer att underhålla och reparera såsmåningom . även så börjar det handla om ganska mycket pengar för maskinen men jag ångrar inte mitt byte till lt 70n

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

pasvik  
#169022 Takk for svaret torbosagaren, min lt40 har en onan 24hk bensinmotor og jeg synes det er svakt også hydr går sakte. Selv om skjærehastigheten er raskere med en lt70 er logestikken inn og ut av sagen avgjørende for produksjonen, har din lt70 medbringere som tar ferdig saget på returen?

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

turbosagaren  
#169078
pasvik skrev:Takk for svaret torbosagaren, min lt40 har en onan 24hk bensinmotor og jeg synes det er svakt også hydr går sakte. Selv om skjærehastigheten er raskere med en lt70 er logestikken inn og ut av sagen avgjørende for produksjonen, har din lt70 medbringere som tar ferdig saget på returen?

hejsan pasvik, jag har ingen plankretur på min såg, det var extra utrustning när jag köpte min såg. jag ser att idag är det standard på lt70n, jag sågar nästan uteslutande för timersättning så för min del spelar det ingen roll. jag tror nog att sågen håller längre utan plankretur men vill man uppnå maximal produktion så är plankreturen en bra grej.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Jamax  
#169082
turbosagare skrev:hejsan pasvik, jag har ingen plankretur på min såg, det var extra utrustning när jag köpte min såg. jag ser att idag är det standard på lt70n, jag sågar nästan uteslutande för timersättning så för min del spelar det ingen roll. jag tror nog att sågen håller längre utan plankretur men vill man uppnå maximal produktion så är plankreturen en bra grej.


Jag har plankretur och kan både ha och mista den. Tycker nästan jag det går fortare utan om den som är med plockar undan i raskt tempo. Dessutom har jag kört av en av de tre "pinnarna" som man kan fälla ner när en bräda fastnade i stödhjulets upphängning på vägen tillbaka så det slog tvärstopp.
Klantigt av mig, jag vet... :oops: Men det går att svetsa dit den igen, har bara inte blivit gjort.

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

pasvik  
#169084 Hei, min sag er for svak for plankeretur, jeg løser dette ved og ta vekk det skjærte bordet/planken før jeg returnerer (jeg har ikke stasjonær betjening, må følge med). Bandsagene er effektive på og sage ukantet bord/plank, i norge er det villmarksbord. Har fundert på og skjære alt i ukantet(alle tykkelser) for så og kjøre dette gjennom en dobbeltkante. Tror dere det kan øke produksjonen.
Takker dere Jamax og turbosagaren for at dere deler deres erfaringer :grin:

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169246 En bild på mitt sågverk lt 40 har inte sågat så mycket men nu i påsk blir det 100 stock.
Picture 029.jpg
Copy of IMG_0053.jpg
Senast redigerad av Trollet ons 04 apr 2012, 06:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

pasvik  
#169251 Hei,Trollet
Sagen ser veldig fin ut, er det diesel motor?. Lykke til med sagingen i påsken.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169255 Ja det är en lombardini 1404 på 40 hk är det någon ide att lära sig kvarter såga?

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

pasvik  
#169260 Fortår ikke hva du mener med kvarter såga.

Användarvisningsbild

Re: Såga med WoodMizer

Bax  
#169261
Trollet skrev:..är det någon ide att lära sig kvarter såga?



Har du nån efterfrågan på kvarterssågat virke, från andra eller dig själv?
Det är väl det som bestämmer om det är idé att lära sig.

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A5gverk

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#169310
Bax skrev:
Trollet skrev:..är det någon ide att lära sig kvarter såga?



Har du nån efterfrågan på kvarterssågat virke, från andra eller dig själv?
Det är väl det som bestämmer om det är idé att lära sig.

EDIT: http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A5gverk



Jag har fått en förfrågan att såga 3 st kraftiga ekstockar och han undrade om brädorna kommer att slå sig , tänkte att kvartersåga var ett alternativ.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

sködarförare  
#169367 Kvaterssågning eller Sjärnsågning fungerar bra om du har en klingsåg med band blir det lite trixigare har försökt o kvarterssåga men med en band eller Logosol blir det trixigare o få blocket o ligga rakt.

Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

Jamax  
#169447 Angående kvartersågning kanske detta sättet fungerar.
Har dock inte provat själv..

http://www.ont-woodlot-assoc.org/sw_Saw ... s_pt1.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Såga med WoodMizer

sködarförare  
#183434 Jag var o sugen på lt70 men har hört från flea att domhar problem men mjukvaran o band så det blir nog en serra för min del åker till norge o kkar på en nu under hösten.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).