Sågverk (mindre)

Mindre Sågverk?

39 inlägg 32513 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Raffe  
#10770 Har ni några färska prisuppgifter på Timmersågen, med eller utan matning? måste man gå bredvid under matning eller kan man starta matningen och sågen stoppar själv när den gått igen igenom som på Logosols matarverk? Annars verkar Timmersågen vara sunt konstruerad.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10772 tror 36' utan matning o 39' med matning.

utan matning så får du putta släden framför dig kan vara svårt att hålla jämn takt med automatik så ställer du in höjden trycker på kanppen och wipps så var det klart har för mig att dne väen har automatisk tillbaka gång.

3' är det värt.

När ja gsnackade med lennart senast så kunde han mot att få lägga upp lite info o länkar här ge oss ett förmånligare pris. Så något för Admin kanske?...

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14500 Hmm, börjar närma sig årsskifte och därmed läge att göra av med lite pengar...
Har flera bysågar nära till hands, men har haft väldigt svårt att få nåt sågat, brukar ta minst ett år från stocklev till sågning :roll:
Så tanken på ett litet sågverk har funnits länge, behöver ständigt virke till allehanda byggen här hemma.
Sågen kommer inte behöva flyttas och el finnes. Har inga ambitioner att såga åt andra, utan kanske 30-80 stock per år för eget bruk.
Är timmersågen 500 ett bra alt då?
Har ju tidigare mest tänkt på solosågen med eldrift och matning men kanske finns det bättre alt?
Har begränsad tid till egna undersökningar om inköp ska ske i år så era synpunkter är uppskattade.

/Björken

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14522 Jag har kört med Jonsereds (numera Lennartsfors) sågverk med elmotor och 20" svärd i något mer än 10 år nu. Kör kanske 50 stock per år och man kan såga upp mellan 10 och 20 per dag beroende på stockdimension, längd och vilka plank/brädor man tar ut. Jag tycker att den låga rälsen är lättjobbad när man vänder stockar m.h.a. brytjärn/vändhake (eller spett för de riktigt stora bamsingarna på +50 cm diameter).

Har ingen automatmatning och tycker att det fungerar bra utan. Det tar mellan 1 och 3 minuter att såga ett skär i en 5 m stock, återigen beroende på stockdiameter, träslag och kedjefilning. Man kan få det att gå fortare men då oftast på bekostnad av ytfinishen. Med en inte alltför aggressivt filad kedja får man en yta som inte behöver hyvlas för de flesta ändamål som konstruktionsvirke och paneler.

Virket är förvånansvärt dimensionsstabilt efter torkning. Sågar man 8" bredd på skalan hamnar det oftast runt 195 mm torkat.

Jag har provat både .325 och 3/8 kedja, båda med 1,3 mm spår. Bäst fungerar det med 3/8 Stihl, som också håller skärpan bäst.

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14540 th, tack för ditt svar :)

Hur är det med spån, blir ju rätt mkt av en kedjesåg, är det trassligt att få undan från rälsen och så, eller funkar det?
Hur är det med inställningar, är det inte bökigt att böja sig till marknivå för att ställa in sågen?

Mvh,
Björken

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14551 Spån blir det en del. Jag har en halvmeter djup grav under rälsen och lagt trall över så man kan gå där men så att spånet trillar emellan. Tömmer sedan graven när jag sågat färdigt för säsongen. Vagnen skrapar själv av spånen från den del av rälsen hjulen rullar på så det är inte mycket jobb med detta spån.

Spånet som kastas ut till vänster är lite mer problem. Jag har en slänt nedanför och skyfflar ut det dit tillsammans med mindre bakar som inte passar till ved. Om man har platt mark och traktor med skopa kan man nog ta sig ett svep efter arbetsdagen så är det problemet ur världen.

Sågen ställs in med vev i mag/brösthöjd. Man vevar ett varv per 5 mm och har ett hack var 0,5:e mm att välja på. Det enda man behöver böja sig lite är när man siktar in centrum på stocken och spänner fast den. Jag har en avbruten tumstock liggande i varje ända av rälsen och mäter från trallen och till centrum. Efter ett tag lär man sig att måtta ganska bra och väljer nästan alltid rätt höjd på märgen i toppändan (den man kan justera).

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14566 TS500 med matning verkar kosta 33' idag. Låter ju helt OK, ska lyssna runt lite men hör jag inget avskräckande så blir det nog ett sånt.

/Björken

Avatar Fallback

Fundament till Timmersågen

Controlman  
#27167 Kan ni som har timmersågen ge mig en hint om hur hög man kan göra fundamentet. Jag skall gjuta fundamentet.
Jag tyckte att när jag provsågade på en så kom skalorna för långt ned. Det var det som jag tyckte var problemet. Att stocken ligger lågt har jag inga bekymme med.

Avatar Fallback

Re: Mindre Sågverk?

Lindberg  
#87329 Bensindrivet skulle jag föreslå Bamsesågen Honda 4-takt som går på både kedjesågen och timmerfräsen.
Den är start och Honda är bra motorer. Men har man ström tror jag att el är att föredra.
http://www.bamseprodukter.se har jag kikat på, det är den jag kommit mest i kontakt med när jag brukar hjälpa en bekant lite som kör den sågen

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).