Sågverk (mindre)

Mindre Sågverk?

39 inlägg 32450 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mindre Sågverk?

lennart svensson  
#9925 Hej.

Undertecknad skulle gärna vilja höra era åsikter om mindre sågar som
anväder motorsågen som drivkälla.
Köpte själv en gammal vajermatad stålbänk komplett med lastbilsmotor
som jag själv är belåten med ,speciellt sedan jag köpte en hårdmetallklinga.
Ni som är ägare o brukar motorsågsdrivna sågar,är ni nöjda med dessa?


Må Gott
Lennart Svensson.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback
Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9940 Vi har ett eldrivet kedjesågverk av typen Jonsered.
Blev avrådd från att köpa ett som drivs med motorsåg.

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9944 Jag är hitils in nöjd med mitt, inget o klaga på.

Hade jag fått välja så hade jag tagit ett från "timmersågen" eller liknande Helst av allt så skulle jag vilja haft ett Woodmesier med band istället för kjedja. Kjejdan tar ju en del material

Får nästan ställa en mot fråga till dig:

Skall du ha det stationärt eller skall du kunna bära det med dig?
Vad får det kosta?
Har du sågen som behövs, helst över 90cc.

Du kan ju kolla på olika hemsidor:

www.Kickons.se
www.granberg.com
www.woodmeizer.com
www.jonsered.se
www.bamsesagen.nu

Har själv ett från Granbergs som jag är jäkligt nöjd med, nu har jag ju en stor såg 3120xp till den på 118cc med 8,4 hk så för mig går det ganska så sanbbt fastän det är ju en del mäta o trixa innan.

Har även kört lite med Timmersågen TS1000 och kan säga att jag är grymt imponerad. kostar i o f en 35' och släda dock är det väl värt pengarna. De har ju kjedje drift med el-motor till och ja skillnaden mellan att köra motorsåg och eldrivet är ju lätt att fårstå vilket man tar. Det eldrivna är snabbare, tystare trevligare. Nackdelen är ju inte att du kan ta med det ut.




Har du några bilder på ditt egna sågverk?

Användarvisningsbild
th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9947 Största nackdelen med kedjesågverk är allt spånet som genereras.

Bandsågverk skär visserligen fortare men det är mycket annat runt om som tar tid som att sopa brädorna hyfsat rena från spån innan torkning (för att minimera mögelrisken vid lufttorkning), ta hand om bakar, stapla, sortera om efter torkning m.m. Skillnaden i skärtid är inte så väsentlig om man bara sågar mindre volymer, typ 40-50 stockar om året, sågar man mer är nog bandsågverk att föredra, förutom att man måste effektivisera logistiken runt om.

Är mycket nöjd med mitt Jonsered elkedjesågverk, men skulle nog skaffat ett eldrivet bandsågverk idag (det fanns inget billigt eldrivet för 10 år sedan). Om man inte tänker sig att såga ute i skogen ser jag ingen mening med att stå i avgaserna i onödan.

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9948 Som nämnts är det stor skillnad på hastighet med el mot motorsåg. Motorsåg skall man nog bara välja om man inte har tillgång till ström eller vill såga ute i skogen. Jag har ju precis köpt mej ett Big Mill Basic med en Stihl MS 660 o anledningen är att jag inte vågar ställa ett eldrivet vid torpet som ligger i anslutning till mitt skifte. Det är alldeles för många klåfingriga typer som åker förbi där o spanar efter grejer att sno. Själv bor jag ju 4mil därifrån. Jag kommer att såga kanske 20-30 stock om året å till så lite funkar det nog bra.
Prisskillnaden är ju oxå en del, mitt har kostat ca 12000 medans ett eldrivet typ Lennartsfors eller Logosol kostar 30000.

Magnus M

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9953 Har ett Logosol med eldrift 4kw. Fungerar väl skapligt, men det går inte fort precis.

Vad jag är missnöjd med är att, då jag börjar skära i en stock vill allt börja vibrera, både stocken och såglinjalen. Det slutar dock efter att jag kommit in i stocken några decimeter.

Ett annat problem är att virket vill bli ruggligt. Verkar som om kedjan fladdrar i spåret. Kanske illa filad? Tips om vad det kan bero på mottas tacksamt.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#9955 De motorsågsdrivna Minisågverken verkar lite ehh krångliga innan man sågat av första biten..
kanske funkar riktigt bra när man fått in vanan?

Blev impad av Timmersåg TS-500 någon som vet vad detta minisågverk ligger i pris.

En Kraftig motorsåg och minisågverk kostar ju en del det med.

Är det inte mer lönande att köra stockarna till ett närliggande sågverk som någon trevlig prick tar några kr för att såga?=)

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9956
Fisketorp skrev:De motorsågsdrivna Minisågverken verkar lite ehh krångliga innan man sågat av första biten..
kanske funkar riktigt bra när man fått in vanan?

Blev impad av Timmersåg TS-500 någon som vet vad detta minisågverk ligger i pris.

En Kraftig motorsåg och minisågverk kostar ju en del det med.

Är det inte mer lönande att köra stockarna till ett närliggande sågverk som någon trevlig prick tar några kr för att såga?=)


Kan även jag rekommendera timmersågen TS-500 både enkel o snabbt för att fixa plank de har ju även en ba delnings rulle för att göra runda staket stolpar.
Tror priset ligger runt 30.000 kr.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#9957 Var ju inte något "idiot" -pris direkt, iallafall inte om man har många plank att såga=P

Skulle ett sådant sågverk duga till att såga upp virke till ett mindre hus/stuga?

gossebear
har du egen erfarenhet av detta sågverk?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9958 Ja det duger gott o väl att såga upp plank till egen stuga, efterso mdet är det det jag själv har gjort. så... det funkar ;-)

Ja jag har egen erfarenhet av det inte som ägare dock som brukare, en av grannarna till vår scoutstuga i Ale (nära göteborg) har ett ts - 500 verk. Vi har där sågat upp till utbyggnaden ca 60 kvm. reglar, plank, vindskivor, läkt den klarade detta ypperligt bra, det blev både rakt o snyggt, samt att det inte blev alls särskidlt fnasigt som det kan bli med vanlig klinga. ytan blev väldigt fin o bra. Hade jag haft 30' lakan på konton och platsen att ställa upp det så hade jag köpt ett. (om inte band hade varit billigare fastän de brukar ju ligga runt 50-60'.

Fördelen med Timmersågen är ju att dne har två svärd parallelt med sig så det blir väldigt jämt o fint även vid över grovt timmer (1 meters brett) Kan ej heller klaga på att det blir särkildt mycket spån som ligger i vägen, den skjuter ut dt bra i spånsugen. Topp matningen av olja är ju även grymt fin.

Om du beställer info från Kikcons svets som tillverkar sågen så får du även med en brsochyr med användare som har beställt sågen inom ditt område. Jag har varit o kollat på ett 10 tal olika verk för ev kommande inköp alla har varit väldit snälla och det har nsätan varit svårt att komma därifrån efter man fått igång de o berätta om sågen.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#9963 visserligen är 30tusen ingen hög summa men har man den inte så är det problem att skaka fram, känns så med min nuvarande plåndbok iallafall=/

undrar ifall man skulle gå ihop 2eller 3st och köpa in ett sådant.
eller om det är bättre att skaka fram slantarna och köpa ett själv.

Krävs det mycket underhåll? hur klarar kedjan sig, är det filning/byte efter varje stock?

Ahh toppen, aldrig fel att få skåda en produkt vare sig det skulle bli köp eller inte.
finns en hel del privatägda sågverk här jag bor, så det kostar inte skjortan att få det uppsågat.
en bekant betalade 3-4tusen för att få virket till sitt dubbelgarage uppsågat.
var möjligen ett kompispris då för det låter inte mycket pengar för en del arbete.

Hur tror du möjligheterna är att utföra uppsågningsarbete åt folk, tar det för lång tid med ett sådant sågverk för att det ska vara lönande?

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9968 Pratade med en häromdagen som har Tmmersågen. Han hade över 200 stock i upplag o skulle precis dra igång. Han sågar nog åt flera runtomkring där han bor.
En till fördel med Timmersågen är att du slipper utväxlingen med rem. Konstruktionen med dubbla svärd gör att den kan ha ett stort drivhjul direkt på motorn.

Avatar Fallback
Fisketorp  
#9969 Har han 500 eller 1000modellen?

1000modellen ser riktigt "frän" ut, någon som vet priskillnaden mellan 500 och 1000?

Fast 1000 är väl mer för skitgrova stockar eller om man ska såga hiskeligga mängder?

Förstår inte riktigt det där med dubbla svärd..

sitter dem i följd? försökt se på bilderna men lite svårt, har iallafall beställt en broschyr=P

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9970 Vet inte vilken modell han hade men han hade haft det i 8 år tror jag. Tror han sa han sågat 12-1300 stock med det.
Svärden sitter ihop med en speciell metallbit bredvid varandra, alltså som om svärdet vore dubbelt så brett. Kedjan löper ut på det ena o tillbaks på det andra(det lät krångligt :) ). Drevet på motorn är då större o hastigheten på kedjan blir rätt utan utväxling med rem som tex. Jonsered har.

Magnus M

Användarvisningsbild
Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9972 Här fanns en bild på svärden:

http://www.lantbruksnet.se/ipab/

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).