Sågverk (mindre)

vågor i virket, logosol M7

20 inlägg 29995 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vågor i virket, logosol M7

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126603 har ja haft lite problem me sågningen me solosågen... ja sågar tallstock, huggna för en månad sen ca, å ja har sågat nån stock då å då... Men så igår när ja sågade så började det bli extrema "vågor" i den sågade ytan, ibland på hela längden å ibland på några få ställen på längden så att säga... eftersom jag bytte till nytt svärd å kedja dan igår så tänkte ja att nått hänt vid fastsättningen men INTE... så körde ja ett skär till, samma resultat... tänkte om det kunde vara linan som driver frammatningen (e37) bytte den men inge bättre... så kom farsgubben... han sa pröva att spänna kedjan mer, för det är ju släpspår som blir... spände så mkt de gick utan bättring... bytte tillbaka kedja å svärd till det ja hade innan å vips så va problemet borta, Men efter 2 klena stockar så börjar det igen...

Äre nån som vet va det kan vara? ja är väldigt glad för tips, för som det är nu så äre INTE vacker yta på virket som det annars brukar vara....

Företaget Logosol har svarat och lämnat tips i denna tråd. Klicka på länken för att komma läsa svaret: viewtopic.php?f=14&t=10571&st=0&sk=t&sd=a#p218821



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

Eric H  
#126609 Jag råkar ut för det när jag kör med långt svärd (20'). Tror att det blir självsvängningar i änden, det är nog detta som svärdhållaren ska lösa.

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

axwell  
#126620 Intressant fråga, ser fram emot lösningen när du har kommit på orsaken.

Har du kollat: Kedjan är slipad för klyvsågnig (10 grad), samma länkbredd som nya svärdets spår, ingen överdriven underställning, förbrukas det normalt med kedjeolja, blir kedja/svärd varmare än normalt, har du filat till kedjan så att den ser ut som du är van vid, saknas det någonting på släden som kan göra att svärdet inte löper horisontellt (kolla med laserpass).
Håller sig kedjan lämpligt sträckt genom hela förloppet eller slackar/spänns den, hur ser drevet ut?

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126625 jag kör med 40cm svärd å svärdhållare å ja ser inte att det blir sådana vibbar på¨svärdet....

svärd å kedjan ja satte dit igår va splitt nya grejjer rätt slipning är det men när ja bytte tillbaka så tog jag det gamla svärdet men med ny kedja...
Svärdet å kedjan blir bara varmt om ja spänner extremt hårt men det gör ingen skillnad att ha det asspänt heller... oljan försvinner som vanligt å man ser det kommer ut på svärdet i lagom mängd....

Fler tips är välkomna... Själv letar ja vidare... Funderade ett tag på om det va virket... Kör lite klenare timmerstockar som ligger på 15-20 cm i topp... Men som sagt har aldrig haft dom här problemen tidigare....

   TS
Användarvisningsbild

Re: vågor i virket, logosol M7

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126632 Jag har råkat ut för det en gång för flera år sedan med mitt Jonseredsverk. Det var i en väldigt kådig tall under uppklyvning av 2"x6"-reglar och senare visade det sig att reglarna vred sig ordentligt under torkningen. Först trodde jag det berodde på slitet spår i svärdet men i nästa stock gick det hur bra som helst. Jag kör med 20" svärd utan svärdhållare och har väldigt sällan sett några vibrationstendenser i svärdet. Min teori är att någon form av lätt tjurved orsakar detta, du kan ju se hur raka reglarna blir efter torkning.

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126651 ja, träden har stått på 2 olika gårdar tot ca 30 träd, å det kanske kan vara så att de ena virket är så "fett" att det är därför... det ja sågat dom sista dagarna när ja haft "problemen" är ca 30-40 årig tall som är ca 20-30 i diameter... å andra hälften av virke är runt 150-200 årig tall.... ja ska köra lite mer idag få se va ja kommer fram till....

   TS
Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

sködarförare  
#126795 Det kan finnas flera orsaker läs Logosols skrift om svärd o kedjor ett bra tips.
jag får det där fenomenet när svärdet är slitet i spåret eller om man handslipar kedjan det brukar försvinna när man maskinslipar kedjan fenomenet med snedslipning brukar vara att man slipar höger sida mera än vänster mät tänderna med en mikrometer då ser du skillnaden.
Jag har ett problem att svärdet drar iväg uppåt tills det nyper troligen är det grus i barken så några tänder på ena sidan blivit slöa (som jag känner mej idag).

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126817 Hmmm.... Har sågat idag igen.... bytte till Ytterligare en ny uppsättning svärd å kedja, å svärd å kedja precis lika som ja alltid använt... Å med SKIT resultat... å dom köpte ja enbart för att få fina resultat i det fina virket... MEN så lessnade ja, å tog en gammal kedja som ja själv slipat ett fåtal gånger å vips så va problemet löst... ha slipat om ngra av dom nya kedjorna å då går dom bra... det är nästan som om dom är antingen felslipade eller att dom helt enkelt är FÖR vass så det inte funkar me dom feta tallstockarna ja sågar... men det är bara en fundering....

   TS
Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

axwell  
#126818 Har delvis samma erfarenhet även från standardkedja för kapning, sidan av tanden är mer aggressiv på fabriksnytt än som jag slipar själv, lägger all möda på tandens överdel.

axwell skrev:, har du filat till kedjan så att den ser ut som du är van vid,
.


th skrev:Det var en förfärligt ojämn sågyta du fått till där. Har du optimerat filningen för skärhastighet eller är det bara svärdet som är slitet?



Svaret är nej på alla frågor. Såg, svärd och Stihls klyvkedja är fabriksnya, dvs första skäret som den kombinationen gör. Ett provisorium hopsatt vid fritidshuset med allt det innebär i fråga om begränsad tillgång till lämpliga förlängningsmuttrar och bra verktyg.
Sågen satt för högt över linjalen, muttrarna för liten diameter och min dremel hade inte slipat fram den skärpa och struktur som andra klyvkedjor haft både före och efter denna provkörning.

axwell






Märks då tydligt när man randbarkar den klenare del av toppen vid långvedskvistning.

Skönt att det löste sig !
Senast redigerad av axwell ons 20 apr 2011, 18:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

Apple farmer  
#126821 Dersom du har kjøpt sverd og kjeder fra Logosol ville jeg tatt en telefon dit og sagt fra. Det kan jo ganske enkelt være et parti med kjeder som er feil slipt fra fabrikk. Feil innstilling på en maskin så kan jo det skje.

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

sködarförare  
#126906 jag fick samma resultat igår o jag tror att i mitt fall så var ryttarna (underställnings klackarna) för mycket nerfilade.
Har för mej att klackarna ska vara 0,35mm o på en standarnkedja är dom mycket mera strunta i måtten som står på paketet från Stihl.

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

j-eg63  
#132543 Ett tips ! Rengör drivhjulet blås med tryckluft o peta i kuggarna det kan fastna spån så att kedjan inte bottnar på alla kuggar så var det för mig jag provade och med svärd o kedjebyte till dess jag rengorde ordentligt drivkransen så var problemet borta

Användarvisningsbild

Re: vågor i virket, logosol M7

laggar  
#132544 Ett tips till: Kolla om svärdet lutar antingen uppåt eller (troligare) nedåt i sågriktningen. Kör sågen mot stockklon och markera på stockklons sågskydd var översidan på svärdet hamnar. Dra sedan tillbaka sågen till hemmaläget och lägg på ett långpass i sågriktingen över svärdet, om du gör det med kedjan monterad så kolla så att inte passet vilar på någon skärtand utan bara på svärdet. Sikta sedan i underkant på passet och se var du hamnar i förhållande till markeringen på sågskyddet.

Hamnar du mitt för markeringen så kan du glömma detta tips! Annars så kan du prova att schimsa med remsor klippta ur en läskburk under framkant på svärdet om du hamnade under markeringen eller så schimsar du under bakkant på svärdet om siktet hamnade över.

Sikta sedan med passet igen och se efter om du har hamnat rätt eller om det behöver justeras mer. Själv fick jag lägga dit tre lager med remsor under framkant på svärdet för att hamna rätt.

Efter denna procedur så har jag svurit betydligt mer sällan över det ganska irriterande vågmönstret.

Avatar Fallback

Re: vågor i virket, logosol M7

Katarina Byström  
#196325 LOGOSOL har skrivit "Handboken för din skärutrustning" (ny reviderad upplaga 2012). Där finns många viktiga tips för både nybörjare och mer erfarna sågare för att få till sågningen perfekt. Ladda ner den på vår hemsida.

/Katarina på LOGOSOL

Avatar Fallback

Svar från oss på LOGOSOL

Katarina Byström  
#218821 Vi har några tips till dig som får vågor i virket.

Vid kedjesågning får man i de allra flesta fall en mycket fin sågyta. Ibland uppstår ett tvättbrädesliknande mönster i sågytan som beror på en vågrörelse i kedjan. Det är relativt ovanligt, men om det händer är det oftast i breda skär eller i hårt virke. Orsaken till vågrörelsen är att kedjan är för aggressiv, dvs. att den tar för sig för mycket trä. Det beror främst på dessa tre orsaker:
1. Filning med rundfil gör ofta kedjan för aggressiv, pga. för skarp eggvinkel.
2. För stor underställning av ryttarna gör kedjan aggressiv.
3. Även en ny kedja är slipad relativt aggressivt och kan ge dålig sågyta.

Om du slipar med en elektrisk slipmaskin med slipskiva får du med största sannolikhet väldigt fin sågyta. Även nya kedjor kan alltså behöva slipas i de fall inte sågytan blir perfekt.

Ladda ned ”handboken för din skärutrustning” du hittar den här: http://www.logosol.se/inspiration/nedladdningar/
I den finns goda råd om stocksågning med kedjesåg, t.ex. vilka slipvinklar fungerar bäst och hur man filar ryttarna.

Hör gärna av dig till oss om du har några frågor eller funderingar!

Mattias Byström
LOGOSOL AB

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).