Sågverk (mindre)

Sågning av byggmaterial

22 inlägg 12272 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågning av byggmaterial

paan14  
#476971 Jag brukar spänna ett par spännband runt varje virkeshög för att slippa lägga något riktigt tungt på högen.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

Futurawood  
#483814 Mögligt virke vid egen sågning utan tork. Det är inte för inte som det mesta sågades förr under vintern för att lufttorka under våren fram till midsommar. Att såga rått virke i augusti (rötmånad) kräver väldigt bra snabb torkning för att inte drabbas av mögel, både gult, rött, svart och alla tänkbara färger blir det om det ligger så bara någon dag utan påbörjad torkning.
Även väl ströat och smala (1 m) packar som lufttorkas riskeras få mögel. Visst man kan hyvla bort en del av det, men så fort det kommer i fuktig miljö igen riskerar man att det blir påväxt igen, möglet blommar upp.
Såga nov-april och ströa upp det väl, ställ gärna flera packar på varandra så vinner du tyngd på de undra packarna och lägger endast tyngder på den översta packen och lägg plåtar med rejäl luftspalt ovanpå. Ställ inte packarna i middags-eftermiddagssol vilket ger risk för proppellervirke, kassation av mer virke än om det ställs skuggigt och luftigt. På sommaren lägger man in virket i lada med ev strö på var 3-4 lager. Förutom att det blir luftigt, blir staplarna stabilare om de riktas upp med ett lager strö.
Om man inte vet riktigt vad virket kommer att användas till såga lite grövre än 2" (55 mm) och klyv och/eller hyvla ned till önskvärda dimensioner. Detta passande om man kan klyva med bandsåg, 2-2,3 mm snitt.
Virke som har blivit torkat vint har fördelen att om man sågar upp det i rätt dim behåller formen bra. Det går oftast att rädda mycket av virket som man kanske tycker är ved. Allt skall ju inte var 5 m utan det behövs korta bitar i ett bygge.
Om man köper virke från en nyss öppnad packe på bygghandeln vet man inte hur den kommer att bete sig efter ngr dagar och annan fuktighet.
Så eget sågat och torkat virke är att föredra om bara mindre mängder behövs.
Ser fram emot en ny säsong av skog och sågning.
Jan-feb avverka - mars-maj såga - mars-maj torkning - semesternöje i juli att riva och lava in i ladan
//LAJ

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

botil  
#485906 Hej igen.
Virket ligger inomhus sedan någon månad. Verkar ha klarat sej bra. Va två plankor som fick svarta prickar, redan i somras. De låg på olika ställen i högen. Kan ha varit från samma stock. Man lär sej något hela tiden.

Finns det någon bra bok, kurs, föreläsning, i ämnet sågning, torkning, hyvling?

Har några granar jag tänkt ta ner, för att ge plats för ett litet bygge. Snart dags att ta dem då.
Bör man vänta något mellan fällningen av trädet, och sågningen?

Om man sågar i mars-maj, är det hyvlingstorrt efter sommaren då?
När kan man räkna med att det är torrt nog att byggas in i en konstruktion?
Räcker det att mäta fuktigheten med en billig mätare? Man mäter väl bara ytan? Två plankor som visar samma värde, kan väl ha olika fukthalt längre in?

Tack till alla som svarat i tråden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågning av byggmaterial

Davvi  
#485913 Upplevde det väldigt mycket mer trögsågat i stockar som blivit liggandes minst 1år än de jag fällt i jan-feb och sågat i Juni. Däremot aldrig haft problem med blånad eller mögel bara man ströar ordentligt.
Ang kurser så håller väl Logosol sådana? Annars rekommenderas boken "Från stock till stuga" men bäst är väl privatlektion med någon erfaren :)

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

Brorsan  
#485941
botil skrev:Hej igen.
Virket ligger inomhus sedan någon månad. Verkar ha klarat sej bra. Va två plankor som fick svarta prickar, redan i somras. De låg på olika ställen i högen. Kan ha varit från samma stock. Man lär sej något hela tiden.

Finns det någon bra bok, kurs, föreläsning, i ämnet sågning, torkning, hyvling?

Har några granar jag tänkt ta ner, för att ge plats för ett litet bygge. Snart dags att ta dem då.
Bör man vänta något mellan fällningen av trädet, och sågningen?

Om man sågar i mars-maj, är det hyvlingstorrt efter sommaren då?
När kan man räkna med att det är torrt nog att byggas in i en konstruktion?
Räcker det att mäta fuktigheten med en billig mätare? Man mäter väl bara ytan? Två plankor som visar samma värde, kan väl ha olika fukthalt längre in?

Tack till alla som svarat i tråden.

När träden är i vila på senhöst vinter innehåller det minst vatten. Hugg nu.
På vintern och våren är det oftast bäst torkväder. Såga i vinter.
Det virke jag gjort så med kan jag bygga med på sommaren, har även hyvlat en del då.
Olle

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

Futurawood  
#485945 Sågningen av stockar bör ske så snart som möjligt efter fällning om risk finns att de kommer att torka, vilket ger följd av sprickor i stocken. Det kan även ske under vintern då risk för frysning av stocken kan ge upphov till sprickor.
För att undvika detta så såga så snart som möjligt. Att använda virket i konstruktioner ca 16 % fukt är det normala man får vid sågning under vintern och torkning under våren. Virket kommer att torka mer men inte så mycket att det påverkar mått mm nämnvärt. Golvbrädor är en annan sak som måste för att inte glesa sig i skarvarna för mycket torka i den miljö som golvet skall ligga. Alternativ får man bygga "flytande golv".
Att få kunskaper om trä och byggande finns på olika sätt, men även om man har utbildning så lär man sig hela tiden och trä är ett levande material som ibland kommer med överraskningar. Praktiska erfarenheter, egna och från andra är det bästa, så fråga och läs.

Avatar Fallback

Re: Sågning av byggmaterial

småsågarn  
#486454 Hej alla sågare jag har upplevt att om man inte sopar av spånet från plank o brädor när man sågar med bandsågverk att det blir mögel eftersom man skickar med vatten på sågbandet o att spånet då fastnar värre än vid klingsågning .så jag sopar alltid av virket efter sågning och jag har inte haft besvär med svartmögel sen jag började sopa av virket .jag gjorde inte det som nybörjare som sågare med bandsågverk .jag har ett lennartsfors /jonsered/Husqvarna bandsågverk.så mitt tips är sopa av virket innan du ströar upp det .mvh småsågarn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).