Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

507 inlägg 128025 visningar 58 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Stensebygaard  
#452006 Sågat upp några Ask "bitar" för en kompis - grov uppdelat i 7.5 och 9.5 cm plankor. Kompisen är snickare och jobbar med att repa leksaker och båtar i den lokala lekparken.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

skogshasse  
#452129 special sågning med woodmizer lt 40

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452152
Stensebygaard skrev:Sågat upp några Ask "bitar" för en kompis - grov uppdelat i 7.5 och 9.5 cm plankor. Kompisen är snickare och jobbar med att repa leksaker och båtar i den lokala lekparken.

Har också sågat ask i påskhelgen. Tyvärr visade det sig att nästan alla stockarna hade någon form av röta i kärnan. Däremot blev kastanjen och päronträdet jag sågade åt grannen, som bl.a. är instrumentbyggare, mycket lyckade. Helt underbara färger i skärytan som jag hoppas består efter torkning.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452153
@skogshasse skrev:special sågning med woodmizer lt 40

Kul specialsågning, jag har tänkt göra nåt liknande med snedställda stockar
för att tillverka skyltar av.
Skoj med bilder.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#452155
skogshasse skrev:special sågning med woodmizer lt 40

Fint sågväder! Beställning eller egen användning av "trissorna".

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Flax12  
#452171
Stensebygaard skrev:Sågat upp några Ask "bitar" för en kompis - grov uppdelat i 7.5 och 9.5 cm plankor. Kompisen är snickare och jobbar med att repa leksaker och båtar i den lokala lekparken.

Hur är ask att såga i jämfört med övrigt löv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Blivande snickare  
#452175
skogshasse skrev:special sågning med woodmizer lt 40

Häftigt!
Vad har du för skränkning där?
Det är ju ordagrant rena kap det är frågan om :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Stensebygaard  
#452186
Flax12 skrev:
Stensebygaard skrev:Sågat upp några Ask "bitar" för en kompis - grov uppdelat i 7.5 och 9.5 cm plankor. Kompisen är snickare och jobbar med att repa leksaker och båtar i den lokala lekparken.

Hur är ask att såga i jämfört med övrigt löv?


Såga ask känns inte nämnvärt annars. Jag har slipat några band på 7 grader och sågar väldig långsamt. Att såga långsamt ger i allmänhet bättre resultat. Hastigheten i detta fall beror nog också på at bitarnas storlek gik rät intill gräns (50 cm) för min lilla Lennartsfors såg.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Stensebygaard  
#452188
th skrev:
Stensebygaard skrev:Sågat upp några Ask "bitar" för en kompis - grov uppdelat i 7.5 och 9.5 cm plankor. Kompisen är snickare och jobbar med att repa leksaker och båtar i den lokala lekparken.

Har också sågat ask i påskhelgen. Tyvärr visade det sig att nästan alla stockarna hade någon form av röta i kärnan. Däremot blev kastanjen och päronträdet jag sågade åt grannen, som bl.a. är instrumentbyggare, mycket lyckade. Helt underbara färger i skärytan som jag hoppas består efter torkning.


I gammel ask finns i vissa fall en "brunkärna" (hettar så på danska, jag vet inte om ordet finns i svenska). Det är inte (alltid) röta. Det er träets sätt att bevara kärnan även om veddet år utan liv. Ger brun färgning och luktar surt. Veddet har inget fel och är lika starkt. Så spara bitarna för special föremål och gör någonting fint av dom. Den bruna färgen ger tex en mycket flot yta i svarvat virke. I enstaka fall ger brunkärna extra pris om du hittar rätt köpare.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

skogshasse  
#452228
Flax12 skrev:
skogshasse skrev:special sågning med woodmizer lt 40

Fint sågväder! Beställning eller egen användning av "trissorna".


jag sågade skivorna till en kompis fru för hon har tänkt prova göra bord av skivorna.
ska bli intressant att följa deras projekt av trissorna då det gäller torkningen.

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

skogshasse  
#452229
Blivande snickare skrev:
skogshasse skrev:special sågning med woodmizer lt 40

Häftigt!
Vad har du för skränkning där?
Det är ju ordagrant rena kap det är frågan om :smile:


jag sågade med originalslipningen som heter 10 30 men jag sågade väldigt sakta

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Stensebygaard  
#452231
Blivande snickare skrev:
skogshasse skrev:special sågning med woodmizer lt 40

Häftigt!
Vad har du för skränkning där?
Det är ju ordagrant rena kap det är frågan om :smile:


Jag har gjort likadan i ek för en kompis. Använda normal skränkning och band slipat med brystvinkel för löv (=7 grader). Sågade också sakta. Gik fint!

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

skogshasse  
#452232
Stensebygaard skrev:
Blivande snickare skrev:
skogshasse skrev:special sågning med woodmizer lt 40

Häftigt!
Vad har du för skränkning där?
Det är ju ordagrant rena kap det är frågan om :smile:


Jag har gjort likadan i ek för en kompis. Använda normal skränkning och band slipat med brystvinkel för löv (=7 grader). Sågade också sakta. Gik fint!


vad har du för såg

Avatar Fallback

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Stensebygaard  
#452274
skogshasse skrev:vad har du för såg


Lennartsfors SMB 2155E bandsåg - incl slib.

Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Hobbysågare  
#452291
skogshasse skrev:
Hobbysågare skrev:
1487261637_dsc_2450.jpg
Dagens sågning 7 m3 brädor
Traven till vänster tar vi en annan dag :smile:


vad har du för sågverk


BR LINDQVIST SÄTER AB
9 meters bord med vire matning.
En gammal goding.
Men har moderniserat den lite med en avstrykare, så när jag sågat snittet och kör tillbaka bordet ramlar brädorna el plankorna av på en vagn brevid. Så man slipper springa och slänga av dem!
Å ett lass furu till vänster ligger och väntar på stockbordet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).