Sågverk (mindre)

Såghastighet M/min

13 inlägg 6991 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Såghastighet M/min

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438461 Kunde vara kul med lite jämförelser. Vad har ni för såghastigheter mätt i meter per minut för respektive sågbredd?



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Såghastighet M/min

Fredrik Reuter  
#440796 Hej,
Detta är ett område jag inte behärskar, men ni som sågar, hur mäter ni detta?

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

Ferguson system  
#440820 Har tatt litt tider når jeg sager stokker med stort sett 70cc sag og 24" sverd. Bruker 4-6 min på ei plate med lengde på 2m og bredde på 50-60 cm (tiden avhenger av treslag).

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

Ferguson system  
#440826 Har mange stokker jeg skal lage plater av nå til våren, da skal jeg ta tider på litt forskjellige tredslag. Har i alle fall hengebjørk, lerk, furu og alm jeg skal teste på. Alle med snitt diameter på 80 cm.

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440854 Hmm, tänkte först att det var kedjans hastighet ni pratade om. För mycket vin. :oops:

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

Pabene  
#446644
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Detta är ett område jag inte behärskar, men ni som sågar, hur mäter ni detta?


Här är lite från sågningen med vår bandsåg. Det är inte menat som ett tävlingsbidrag utan bara för att visa något om kapaciteten om man sågar i "pensionärstakt".
Sågverket har 7,5 kW elmotor, (20 Amp säkringar), här med ett Munkfors sågblad 38 x 1,15 med 22 mm tanddelning, helt manuell matning.
Stocken i sågen enligt bild, är ca 45 cm i diameter, 4,3 meter lång ganska jämntjock tätvuxen gran. Sågsnittet är 41 cm brett under bark. Tiden för att såga detta snitt var 34 sekunder, det blir 8 meter /minut i matningshastighet.
En något grövre granstock, ca 55 cm, med samma längd, sågades till plank och några 1" brädor av min kompis som var helt ensam. Tiden, från att börja rulla på stocken, såga och bära ut och ströa och stapla, blev 1 timma och 20 minuter.
Hela stapeln med 2"-plank enligt bilden, + en mindre del 1"-brädor, har sågats "på lediga stunder" under två veckor.
Om man har en stark medhjälpare, som bär undan bakar och plank, är det möjligt att såga 3-4 liknande stockar på en timma.
1490382552_img_0610.jpg
1490382514_img_0603.jpg

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

Brorsan  
#446665 Jag har liknande tider i m/min som Pabene på min Woodmizer lt 15. Antal stockar per dag ca 6 st diam 30 -45 cm stabbat och klart i en och två tums stabbar, ev. någon extra stabbe för kort virke, bakar undan plockat och allt kantat.
Det är som många andra sagt i liknande trådar att det är på logistiken runt i kring man spar tid och kraft. Jag jobbar nästan alltid ensam.
Olle

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

skogshasse  
#452414 sist jag hade hjälp i sågen så sågade jag mycket 2x6 och 2x8 samt lite 2x4
vi sågade ca 6 h 15 minuter och då fick vi ut ca 5-5,5 kubik ur ca 45-50 stockar
han som hjälpte mig plockade undan samt rullade fram hela tiden så det flöt på
bra hela tiden

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

Blivande snickare  
#452441
skogshasse skrev:sist jag hade hjälp i sågen så sågade jag mycket 2x6 och 2x8 samt lite 2x4
vi sågade ca 6 h 15 minuter och då fick vi ut ca 5-5,5 kubik ur ca 45-50 stockar
han som hjälpte mig plockade undan samt rullade fram hela tiden så det flöt på
bra hela tiden

Under 9 minuter per stock, det var inte dåligt! :-bd

Vad var diametern på stockarna och längden?

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

skogshasse  
#452475
Blivande snickare skrev:
skogshasse skrev:sist jag hade hjälp i sågen så sågade jag mycket 2x6 och 2x8 samt lite 2x4
vi sågade ca 6 h 15 minuter och då fick vi ut ca 5-5,5 kubik ur ca 45-50 stockar
han som hjälpte mig plockade undan samt rullade fram hela tiden så det flöt på
bra hela tiden

Under 9 minuter per stock, det var inte dåligt! :-bd

Vad var diametern på stockarna och längden?


mellan 25 och 40 cm i dia 400-450 cm i längd sen ska man tillägga också att hjälpsågaren såg hela tiden
vad som skulle göras så jag behövde bara ägna mig åt sågningen

Användarvisningsbild

Re: Såghastighet M/min

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452487 Med ett kedjesågverk och 5,5 kW elmotor gör jag mellan 3 och 6 meter per minut med 8" till 4" snitt i gran, som inte är några balsagranar utan med många årsringar per centimeter. Ca 10% långsammare i tall. Det går att fila lite aggressivare för att få upp skärhastigheten men det blir på bekostnad av ytfinishen.

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

Blivande snickare  
#452499
skogshasse skrev:
Blivande snickare skrev:
skogshasse skrev:sist jag hade hjälp i sågen så sågade jag mycket 2x6 och 2x8 samt lite 2x4
vi sågade ca 6 h 15 minuter och då fick vi ut ca 5-5,5 kubik ur ca 45-50 stockar
han som hjälpte mig plockade undan samt rullade fram hela tiden så det flöt på
bra hela tiden

Under 9 minuter per stock, det var inte dåligt! :-bd

Vad var diametern på stockarna och längden?


mellan 25 och 40 cm i dia 400-450 cm i längd sen ska man tillägga också att hjälpsågaren såg hela tiden
vad som skulle göras så jag behövde bara ägna mig åt sågningen

Ja det är otroligt vad en skicklig medhjälpare kan spara tid!

Och det var med woodmizern du körde?

Avatar Fallback

Re: Såghastighet M/min

skogshasse  
#452557 ja jag har en wood mizer lt 40 med lombardini diesel samt dubbla hydraulpumpar

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).