Sågverk (mindre)

Slipservice i Skåne?

25 inlägg 12899 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Pabene  
#378584 [quote="jakobn"]Åstorps Slipservice kan inte heller hjälpa mig. Var en kille där som sa att de flesta kör med tandspetshärdade blad, de ska då hålla upp till 10 gånger längre än vanliga blad. Då skulle det absolut inte vara någon ekonomi i att slipa banden, men känns som det är för bra för att vara sant. Någon som har erfarenhet kring detta?

Till Pabene
Hur ofta skränker du och vad använder du till skränkningen? För mig är det inte viktigt att få en jätte fin yta, de flesta av min blad är lite skeva i tänderna och det har inte stört någon ännu.
Hur ser prisbilden ut på olika slipmaskiner, och varför valde du att köpa? Var det en rolig grej eller en ekonomisk kalkyl som avgjorde?

Svar till Jakobn:
Tandspetshärdade blad och bimetallblad är bra men nog tycker jag att de ska slipas. Rätt slipade för det du sågar, gör att de blir bättre än nya och du kan slipa dem många gånger.
Jag skränker med en Metesa utrustning som tar en tand i taget och resultatet avläses på en indikatorklocka. För mig tar det ca 15 min / blad. Man kan få mycket fina resultat med sådan utrustning. En god vän som har en Pilous såg, slipmaskin och skränkutrustning. I den skränkmaskinen skränker man två tänder i varje slag och den är snabb. Det tar ca 2 min att skränka ett blad med 200 tänder i den typen av utrustning.
Om priser vet jag inte så mycket, min utrustning följde med i sågköpet för 11 år sedan. Pilous maskiner finns hos JG:s Verktygmaskiner. För mig har skränk- och slip-utrustning varit ett självklart tillbehör. På den tiden jag började med stockbandsåg fanns inte så mycket av bandsågblad på marknaden. Man kunde t.o.m. köpa bladämnen som var oskränkta, jag har inte sett att det finns idag.

Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

jakobn  
#378750 Nu blev det att jag beställde 10 blad till eftersom jag har kunder som väntar, är i sluttampen på sågningen så hoppas de ska räcka denna säsongen.

Kommer nog köpa slip och skränkutrustning inom en snar framtid. Lennartsfors anger att man behöver skränka efter var 3:e slipning. Eftersom jag har ca 25 blad så kommer jag vänta så länge som möjligt med att köpa skränkutrustning.
Skränktång kostar ca 800kr och manuellt skränkstativ ligger på 6000 - 8000kr.
JG's slipmaskin kostar 15000kr och logosol's kostar 6000kr, blir nog logosol eftersom jag inte kan se vad jag får ut extra av JG's. Det enda jag behöver är ju vassa tänder och det hoppas jag både maskinerna kan fixa.

Fyll på med kommentarer och funderingar kring detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Blivande snickare  
#378780 Vänta inte onödigt länge med att skaffa skränkbord, det tar en stund att få in "touchen" så det blir bra å helt ärligt så är det ett ganska monotont å tråkigt jobb.

Så mitt tips är att skaffa i tid å skränk några lite nu å då, 25 på en gång låter inte så hemskt kul.

Jaa! Om du köper skränkningsstativ, se till att du får med e än liten metallbit med ett hack i så du kan böja tillbaks de tänder du skränker för mycket. Om du inte får med så kan du enkelt fixa en själv med bågfil å en lämplig flatjärnsbit :)

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Pabene  
#379657 Jakobn,
Om du sågar så mycket som man får intryck av tycker jag att du behöver bättre utrustning än vad du nämner här. Skränkning är mera krävande än man först tror. Med skränktång tar det lång tid och jag tror inte du blir nöjd med resultatet. Jag beställde en "Cook's Claw" skränk från USA, den var bra efter lite fixande. ( Under en tid hade jag en Jämt-sågen, den hade 50 mm breda blad vilket Cook's klarade.) Den har samma/liknande funktion som min Metesa-skränk, dvs man skränker en tand i taget och mäter resultatet med 0,01mm noggrannhet.
Det är ett bra utgångsläge att räkna med tre sliptillfällen mellan varje skränkning. Ofta kryper tändernas skränk tillbaka mera på ena sidan av bladet. Jag tror det beror på bladets ensidiga böjning runt hjulen.
Om vi pratar om slipning så finns detta exempel på Youtube: http://www.woodweb.com/cgi-bin/forums/sawdry.pl Det är en ytterlighet av slipmetod som han dock hävdar att den fungerar. (Han är ju en fantastisk optimist.) Om man slipat blad i en bra slipmaskin så tror jag ändå inte att man skulle bli nöjd med resultatet, möjligen kunde metoden tillgripas i ett nödläge. Jag har också sett den slipmaskin du nämner under en mässa, då lyckades man inte slipa några blad. Jag har dock inte använt någon sådan själv.
Jag tror ju fortfarande att Ullareds Slipservice skulle fixa det du behöver hjälp med.

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Pabene  
#379884 Jag angav inte fullständig adress till sidan om slipning, här är ett nytt försök: www.woodweb.com/cgi-bin/forums/sawdry.pl?read=757685

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Stensebygaard  
#379952 Jag har en Lennartsfors bandsåg med tillhörande auto-bandslip och skränktång. Jag är väldig nöjd med resultatet och möjligheten att slipa hur ofta jag vill, och när jag vill. Det tager 5-10 minut att skränka ett band manuelt med tång. Resultatet biiver bättre om jag skränkar värja gång jag slipar, men det går "okay" att slipa 2-3 gångar mellan jag skränkar. NB! Först skränka, sedan slipa.

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Tor-Arne  
#413274 Hej
Jag letar också efter slip o skränk service fast runt Göteborg
Någon som vet något?
// Tor-Arne

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Trollet  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413633 Jag kan slipa och skränka dina band.
Bor utanför Kungälv.

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

Tor-Arne  
#413737 Låter jätte bra
Min mail är thorarne@hotmail.com
Skicka nummer så ringer jag!
Mvh
Tor-Arne

Avatar Fallback

Re: Slipservice i Skåne?

jakobn  
#419850 Fortsätter sökandet efter slipservice, alternativet att skaffa sliputrustning verkar landa på 20-30 tusen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).