Skogsekonomi

Skogskontoränta

115 inlägg 35676 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124071
Jasi skrev:
Trapper500 skrev:Hej Contorta!

Du har helt rätt! SHB:s skogskontoränta ligger på 2,65 %!

Men du kan faktiskt förhandla dig till 2,85 % - utan större problem...

Men egentligen borde vi som skogsägare inte behöva "jobba med sådana här saker"!

Handelbanken - borde ALLTID - ligga i topp vad gäller räntenivån på skogskontot. Eftersom de påstår sig

vara "SKOGSÄGARNAS BÄSTA VÄN".

MVH
Trapper 500

Jag var in till SHB i går, det gick inte alls att förhandla räntan på skogskonto, det var centralt satt. Så har någon mer än 2,65 hos SHB i dag?
De kommer att höra av sig på tisdag om ny ränta på lånen så det vore bra att ha info från Er tills dess.




Någon som har mer än 2,65% från SHB?

Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Skogskontoränta

Vedproducent  
#124082
Jasi skrev:
Vedproducent skrev:
Vedproducent skrev:Här nedan så kan ni följa de olika bankernas räntor. Nu skulle det ju vara en länk till adressen men hur gör man det?




http://www.konsult.lrf.se/PRESS/Nyhetsb ... AROMETERN/


Hm, blev visst en länk ändå så bra.


Den informationen är inte dagsfärsk.


Tack! Nej det var den inte! Tyckte väl att de låg lite väl högt. Vad f*n är det för sätt att skriva aktuella skogskontoräntor när det inte är det? Inget datum hittar jag heller. Så glöm den sidan så det inte lurar någon mer. Går det att radera bort länken?

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124084
Vedproducent skrev:Tack! Nej det var den inte! Tyckte väl att de låg lite väl högt. Vad f*n är det för sätt att skriva aktuella skogskontoräntor när det inte är det? Inget datum hittar jag heller. Så glöm den sidan så det inte lurar någon mer. Går det att radera bort länken?

Ja du kan ändra eller ta bort dina egna inlägg, finns längst upp till höger på det aktuella inlägget

Användarvisningsbild

Re: Skogskontoränta

Vedproducent  
#124085
Jasi skrev:
Vedproducent skrev:Tack! Nej det var den inte! Tyckte väl att de låg lite väl högt. Vad f*n är det för sätt att skriva aktuella skogskontoräntor när det inte är det? Inget datum hittar jag heller. Så glöm den sidan så det inte lurar någon mer. Går det att radera bort länken?

Ja du kan ändra eller ta bort dina egna inlägg, finns längst upp till höger på det aktuella inlägget


Ok,tack. Blev nog inte riktigt rätt men som det skrivits så är länken felaktig så titta inte på den.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#124128 Hej på er alla!

Aktuella räntor JUST NU dvs 2011-03-27

NORDEA Skogskontorränta 2,85 %. Skogslikvidkonto saknas tyvärr på NORDEA... Vilket är synd.
HANDELSBANKEN Skogskontoränta 2,65 %. Skogslikvidkonto 2,65 %
SWEDBANK Skogskontoränta 2,60 %. Skogslikvidkonto 2,60 %
SEB-BANKEN Skogskontoränta 2,45 %. Skogslikvidkonto 2,45 %

Jag fick efter förhandling med HANDELSBANKEN 2,85 % på skogskontot, men dock inte på skogslikvidkontot. Där ligger jag kvar på 2,65 %.

Obs! Många av de uppgifter man får från LRF, Länsförsäkringar etc på nätet brukar sällan vara uppdaterade. Där finns gammal skåpmat från 5-6 år tillbaka.
Hälsningar
Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#124267 Glöm inte att ni har möjligheten att flytta över ert kapital till en annan bank.

UTAN KOSTNAD!

Det är du som rår om pengarna! Inte banktjänstemannen!

Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124394
Trapper500 skrev:H
Jag fick efter förhandling med HANDELSBANKEN 2,85 % på skogskontot, men dock inte på skogslikvidkontot. Där ligger jag kvar på 2,65 %.

Trapper 500


I vilken ort har du fått 2,85?

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#124473 Norr om Dalälven.

Jag hotade med att flytta över mina slantar från SHB med 2,65% till NORDEA med sina 2,85 %.

Då öppnades plötsligt möjligheten att få bättre villkor.

Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#124481
Trapper500 skrev:Norr om Dalälven.

Jag hotade med att flytta över mina slantar från SHB med 2,65% till NORDEA med sina 2,85 %.

Då öppnades plötsligt möjligheten att få bättre villkor.

Trapper 500


Ok jag fick inte höjt på skogskontot men sänkt på lånet så det blir samma resultat.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#124539 Grattis!


Trapper 500

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128175 Nordea drar i från med 3,1, SHB suger på 2,65
Vi flyttar från SHB va?

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128299
Jasi skrev:Nordea drar i från med 3,1, SHB suger på 2,65
Vi flyttar från SHB va?

SHB har lagt på 0,25 till 2,9 fortfarande inte i kapp Nordea

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#128363 Blir väl besvärligt men kan man ha skogskontot i annan bank? Har SHB men Nordea ligger ju högre och jag ska in med en rätt så ansenlig slant snart.

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

haggloader  
#128389 Ja, men inte med samma insättningssår

Avatar Fallback

Re: Skogskontoränta

Trapper500  
#128916 Hej roten!

Jag har precis som du - HANDELSBANKEN som min "huvudbank". En bra bank med en fantastisk bra tidning för skogsägare som heter "TILLVÄXT"! Mejla gärna till "skogochlantbruk@handelsbanken" och begär att få den.

Däremot har jag den största delen av mina skogskontopengar på NORDEA eftersom det är den bank som faktiskt haft den bästa räntan det senaste året... Känner absolut inga samvetskval för det.

Jag har flyttat mina skogskontopengar från SHB till SEB och slutligen NORDEA vartefter de erbjudit den bästa räntan.

Trapper 500

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).