Skogsekonomi

Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

10 inlägg 5408 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

Fredrik Reuter  
#488182 Om man ska tro Clas Tjäder som är mäklarchef på skogsägarföreningen Norrskog så börjar nu fokuset på nyckelbiotoper och naturvärden att påverka skogsfastigheternas priser i Norrskogs område - Skogsfastigheter med mycket äldre skog tappar i värde på grund av risken för att den granskas och beläggs med miljörestriktioner.

Det kan finnas osäkerhet i antagandet eftersom det avser statistik från Norrskogs egna mäklarstatistik som har ett begränsat urval. Men enligt Norrskog finns ändå en klar trend om det finns skog som är 130 år eller äldre på den fastighet som är ute till försäljning.

Det är tidningen Land Skogsbruk som intervjuat Clas Tjäder och tyvärr är artikeln låst.

Det finns mycket att diskutera kring detta och många olika vinklar. Vad tycker du? Har miljörörelsen lyckats?



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

Bax  
#488183 Nej, dom har skjutit sig i foten, en tillfällig seger kanske men fastighetsägare kommer i längden se till så att man inte har någon gammelskog på sin mark. Så i längden försvinner gammelskogen.
Men det är klart, detta är väl bara ett första steg i restriktionerna, nästa steg är väl att styra upp vilken skog, som får skötas hur, redan när skogen är ung.

Användarvisningsbild

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

rokon  
#488193 Redan för 10 år sedan när jag planerade inköp av gränsande marker till mitt skifte så undvek jag den del som bestod av äldre skog inför risken att hamna i en situation där min rådighet av det inköpta skulle minska samtidigt som utgifterna för det köpta skulle bestå. Så för min del fick det bli ungskog och areal i stället för kubik.
Produktionsskog är det som känns säkrast med dagens politik trots alla fagra ord. Men i förlängningen blir man förfärad av misstron mot det privata ägandets positiva drivkrafter trots att det finns så många avskräckande exempel på vad motsatsen resulterar i, se bara Mugabes jordbrukspolitik och situationen i Venezuela. Så jag är inte förvånad över att det nu börjar synas i statistiken.

Avatar Fallback

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

Chuck Norris  
#488196 Kan ligga något i det han säger men att dra slutsatser ur ett så tunt material som deras statistik är precis som chefen själv säger inte möjligt. Norrskog har bara 2-3 mäklare (och tydligen en mäklarchef).

Avatar Fallback

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

axwell  
#488202 Enl. artikeln har andra mäklare inte samma entydiga bild av prispressen på gammal skog.

Däremot fick jag liknande signaler från den som håller på med min skogsbruksplan.

Avatar Fallback

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

surjämten  
#488260 Om man har skog som riskeras att bli skyddad kan man då avverka 70 x 70 meter utan avverkningsanmälan?

Avatar Fallback

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488268
surjämten skrev:Om man har skog som riskeras att bli skyddad kan man då avverka 70 x 70 meter utan avverkningsanmälan?

Ja. Problemet är att du inte får avverka nästa ruta innan föryngringen är säkerställd i den första.

Användarvisningsbild

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

rokon  
#488296 är det nu inte en övertolkning av regelverket? Beror det inte på avståndet till närmsta tidigare avverkning under 0,5 ha, har man det tillräckligt distanserat så att det ej kan räknas som tillhörande denna avverkning så bör det gå bra anser jag. Dock låg det väl en hund begraven i den senaste översynen av regelverket, "med en anmälan för flera områden" Men någon ny praxis som är rättsligt prövad när det gäller detta har väl knappast hunnit utvecklats? En del av skogspolitikens medel är att driva skogsägaren längre i den riktning som man ej riktigt kan formulera i lagtexten.

Avatar Fallback

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

surjämten  
#488434 Min tanke var helt teoretisk.
Kan tänka mig att en skogsägare kan bli lite desperat om hen riskerar att inte få bruka sin skog. Kan ju också vara så att skogsägaren o Skogsstyrelsen har väldigt olika syn på skogsbruk o skogsskydd.

Avatar Fallback

Re: Norrskog: Fastigheter med äldre skog tappar i värde

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488491 Var nog lite otydlig. Menade naturligtvis nästa angränsande ruta. Att avverka i ett schackmönster bör fungera med nuvarande regelverk men den halva av arealen som är kvar går inte avverka innan återväxten är säkrad på den första.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).