Skogsekonomi

Bokföra försäljning maskin

8 inlägg 7509 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bokföra försäljning maskin

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483802 Köpte traktor, vagn och gallringsprocessor för ett ihopbakat pris. Har nu sålt enbart processorn, vad sjutton skriver jag för anskaffningsvärde (1221 inventarier) på den när jag nu ska bokföra försäljningen? Det inskrivna anskaffningsvärdet i balansrapporten är ju baserat på alla tre maskinernas totala värde men nu säljer jag bara en av dem.

Har nästan skrivit av hela anskaffningsvärdet men lite återstår.

Tacksam för vägledning!



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Bokföra försäljning maskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483845 Behöver du veta det? Du bokför intäkten som debet bankkonto och kredit inventariekonto. Klart!

Avatar Fallback

Re: Bokföra försäljning maskin

bgl  
#483849 Användbar länk:
http://www.ekonomi-info.nu/bokforing_av ... e_3427.asp

Avatar Fallback

Re: Bokföra försäljning maskin

teinarsson  
#483851 Du får uppskatta hur stor del av inköpspriset som kan hänföras till processorn. 35% kanske är rimligt, vad vet jag. Sedan får du boka bort 35% från både inventariekontot och från de redan gjorda avskrivningarna. Mellanskillnaden mellan dessa bokningar och försäljningspriset blir vinst (eller förlust) avyttring inventarier. Du bör förstås också vara noga med att skriva upp vad du har gjort i ditt inventarieregister eller dylikt så du vet att endast 65% av inköpspriset ska vara kvar om 15 år när du säljer resten.

Om du köpte maskinerna med moms och därmed måste sälja processorn med moms så beräknas momsen på försäljningspriset medan omsättningen i momsdeklarationen beräknas på försäljningsvinsten, vilket också nämns i bgl:s länk.

Avatar Fallback

Re: Bokföra försäljning maskin

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483967 Man slipper mycket elände om man tillämpar restvärdesavskrivning. Momsen kan väl i alla fall aldrig bli annat än 20% av bruttot som ingående moms när han köper och 20% av bruttot som utgående moms när han säljer? Det ska till en högt skolad ekonom för att kunna krångla till det värre än så. :mrgreen: Redovisad moms kommer att bli högre än förväntat relativt omsättningen. Då bör skatteverket bli glada och blir de inte det så får de väl fråga.

Avatar Fallback

Re: Bokföra försäljning maskin

teinarsson  
#484149 Precis, Skatteverket blir glada när de får mer pengar men den automatiska kontrollen i formuläret borde ge en varning. Bättre då att skriva en kommentar direkt istället för att riskera att man får ännu mer tillkrånglade frågor tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Bokföra försäljning maskin

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484247 Tack för alla svar! Har inte prioriterat det här än men kan förhoppningsvis titta på det igen till helgen. Skriver här hur det går sen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bokföra försäljning maskin

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485201 Nu är det bokfört. Tog hälften av inventarievärdet på maskinen och delade även på den ackumulerade avskrivningsavgiften. Jättebra länk tack för den, kompletterade med att dubbelkolla med hjälptelefon som finns till mitt bokföringsprogram. Håller tummarna för att inte skatteverket ska höra av sig med konstiga frågor nu bara...

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).