Skogsekonomi

Odla i skotarspåren?

10 inlägg 3868 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Odla i skotarspåren?

Mrpatric  
#482649 Hos en skogsägarkompis som sköter sin ”granodling” enligt konstens regler finns det enligt mig horribla skotarspår/skördarspår som är 3,5 -4m breda och ser ut som skogsmotorvägar.

Frågan är: kan man odla något i dessa nu när stora delar närmar sig S1 skog?
Alltså är det lönt att plantera RASE för viltets skull, eller kanske energiskog eller helst testa en halvdan viltåker mellan stubbar och annat.

Eller är det till att förstöra för den skog som står där? :roll:

En som gärna inte gör som vanligt :-bd



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Odla i skotarspåren?

Skogsmästarn94  
#482650
Mrpatric skrev:Hos en skogsägarkompis som sköter sin ”granodling” enligt konstens regler finns det enligt mig horribla skotarspår/skördarspår som är 3,5 -4m breda och ser ut som skogsmotorvägar.

Frågan är: kan man odla något i dessa nu när stora delar närmar sig S1 skog?
Alltså är det lönt att plantera RASE för viltets skull, eller kanske energiskog eller helst testa en halvdan viltåker mellan stubbar och annat.

Eller är det till att förstöra för den skog som står där? :roll:

En som gärna inte gör som vanligt :-bd

Om skogen är så gammal så att den är S1 är de väl ingen ide.
De kommer ju nyttja dessa spår vid slutavverkningen misstänker jag.
Hur "horribla" är spåren?
30 cm djupt?

Avatar Fallback

Re: Odla i skotarspåren?

Mrpatric  
#482653 Hej. Ja ner till ca 50cm djupa. Tänkte främst om det gick att göra någon viltvårdsinsats som inte behöver betala sig i skogsavkastning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla i skotarspåren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482664 Om det är uppväxt granskog intill vägarna är det säkert för skuggigt för att något annat ska växa.

Avatar Fallback

Re: Odla i skotarspåren?

jannee  
#482675 Oftast är det ingenting som överhuvudtaget vill eller kan växa i spåren efter en skotare, marken är för hårt packad.

Avatar Fallback

Re: Odla i skotarspåren?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482677 Eller också växer där sällsynta orkideer så länsstyrelsen bestämmer att de måste hugga en annan väg. Jo det har hänt.

Avatar Fallback

Re: Odla i skotarspåren?

Mrpatric  
#482685 Tack för inputen, växer där orkideer så blir det en fin bukett till frugan, får se om vi ger oss på något försök till våren med någon eventuell plantering, återkommer isåfall med resultat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla i skotarspåren?

Värmlänning  
#482728 Du kan ju alltid prova med salixsticklingar

Användarvisningsbild

Re: Odla i skotarspåren?

SkogsBasse  
#482729 Finns lite att läsa här:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=15&t=30190

Avatar Fallback

Re: Odla i skotarspåren?

Mrpatric  
#482765 Intressant läsning i länken, tack för det.
Måste passa på att framföra min uppskattning kring den otroligt trevliga ton alla medlemmar våller i trådarna, väldigt kul när man läser inlägg.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).