Skogsekonomi

Sälja skogsfastighet å köpa ny

21 inlägg 9498 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475053 Hej. Ny skogsägare..ska sälja av ett skifte skog tsm mdd min syster. 1.8 milj för å va exakt. Kan ja återinvestera i ny fastighet å slippa skatt eller skaffa en grävmaskin utan å skatta ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475055 Nej. :)

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475057 Nej de va för bra för å va genomförbart. Tyckte dock att skaffa annat skifte på annan ort borde varit okej.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475059
Mangan skrev:Nej. :)

Vad får ja göra med pengarna helt enkelt? ^#(^ :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

alias  
#475060
Lenny80 skrev:Hej. Ny skogsägare..ska sälja av ett skifte skog tsm mdd min syster. 1.8 milj för å va exakt. Kan ja återinvestera i ny fastighet å slippa skatt eller skaffa en grävmaskin utan å skatta ?


Möjligt att det skulle vara möjligt att utnyttja ersättningsfond om man kan göra gällande att försäljningen är ett led i jord- och skogsbrukets yttre rationalisering. Det har ju dock uppstått lite större oklarheter kring vilka rekvisit som skall vara uppfyllda för att så skall anses vara fallet om man drar paralleller till Skatteverkets striktare tolkning av i vilka fall man kan åberopa rationaliseringsförvärv i samband med skogsavdragsyrkande.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Vedproducent  
#475061 http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/la ... intyg.aspx

Under vissa förutsättningar kan man göra det!

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475063 Tack! Ska tillägga att intresset för nya skiftet inte är placerat på samma ort vilket ja då kan förstå inte godkänns.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475066
Vedproducent skrev:http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/jordbruksfastigheter/Pages/Rationaliseringsintyg.aspx

Under vissa förutsättningar kan man göra det!

Tack! Ska tillägga att intresset för nya skiftet inte är placerat på samma ort vilket ja då kan förstå inte godkänns.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Vedproducent  
#475067
Lenny80 skrev:
Vedproducent skrev:http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/jordbruksfastigheter/Pages/Rationaliseringsintyg.aspx

Under vissa förutsättningar kan man göra det!

Tack! Ska tillägga att intresset för nya skiftet inte är placerat på samma ort vilket ja då kan förstå inte godkänns.

Ja då är det bara att glömma!

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475068
Vedproducent skrev:
Lenny80 skrev:
Vedproducent skrev:http://www.lansstyrelsen.se/skane/sv/lantbruk-och-landsbygd/lantbruk/jordbruksfastigheter/Pages/Rationaliseringsintyg.aspx

Under vissa förutsättningar kan man göra det!

Tack! Ska tillägga att intresset för nya skiftet inte är placerat på samma ort vilket ja då kan förstå inte godkänns.

Ja då är det bara att glömma!


Ja de va väll lite för enkelt..haha

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475075 Okej, fattade inte att det var ett "byte", trodde du skulle lägga ner hela verksamheten.

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475078
Mangan skrev:Okej, fattade inte att det var ett "byte", trodde du skulle lägga ner hela verksamheten.


Nej..jag delar med min syster och vi tillsammans känner att de är lite mycket areal tillsammans då hon är ointresserad och jag väldigt intresserad. Drf tänkte jag skaffa egen skog om de hade varit enklare att komma undan skatt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Göt  
#475123 kan du inte lösa ut systern

Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

Lenny80  
#475125
Göt skrev:kan du inte lösa ut systern


Den tanken har funnits men de är rätt stor areal så avvaktar med det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sälja skogsfastighet å köpa ny

bdulf  
#475126 Är det så pass stort att det går att klyva fastigheten?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).