Skogsekonomi

hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

16 inlägg 9527 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Camaro1969  
#472268 Hej!

har precis skrivit kontrakt på ett skogsskifte.

i eftermiddag kommer en virkesköpare från Holmen.

jag funderar på avverka lite skog som egentligen borde fått stå ett tag till, för att amortera ned lånen en skvätt såhär i början.

jag antar att jag tänker helt fel, men berätta för mig varför :)



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

jannee  
#472283 Avgörande måste trots allt vara tillväxten. Växer skogen in mer än vad räntekostnaden är är det olönsamt att avverka.
Får du extra bra betalt kan man ändå fundera över åtgärden, är dessutom området glest bevuxet kan det även påskynda en avverkning.
Trots att skogen kanske inte är direkt avverkningsmogen kan det vara så illa att rötan i princip växer lika fort som övrig tillväxt.
Värt att beakta är också att dagens plantmaterial gör att på sikt kommer du att få en betydligt högre tillväxt.
För att kunna ge dig exakt "rätt" svar bör man först se beståndet, dessutom "veta" vilken prisutveckling råvaran kommer att ha i framtiden, men även hur räntan kommer att bli framleds.

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Peteflamingstar  
#472284 Frågar du Sveaskog kan det aldrig bli för tidigt, de hugger direkt skogen uppnått lägsta tillåtna ålder. Åtminstone på normalboniteter. Förklaringen är helt enkelt att nuvärdet överstiger det kommande värdet, även om dimensioner och kvalité ökar.

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Camaro1969  
#472365 intressant det om plantsorten gör att tillväxten ökas, hur stor skillnad gör detta om man avverkar ett 70 årigt bestånd ? dvs hur mycket bättre är plantorna nu än för 70 år sedan?

   TS
Avatar Fallback

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

jannee  
#472419 "Tror" i.o.f.s. att växthuseffekten idag spelar större roll än plantmaterialet. Dock kan man nog räkna hem minst 10 % bättre tillväxt, plantleverantörerna lovar dock 20 %.
Har själv planterat s.k. sticklingar för ca 30 år sedan på G 28 mark, dessa är betydligt större än vanlig barrot som jag samtidigt planterade på G 34 - G 36 mark.
Gårdagens s.k. sticklingar var så pass bra att man idag jämför dem med de bästa täckroten (gran).
Varför inte borra några träd för att se hur stora årsringarna är.
Kan vara så "illa" att din skog växer som allra bäst just nu och då avverka :?: :?: :?:
- Eller tvärtom, borra och kontrollera :!:

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472422
Camaro1969 skrev:intressant det om plantsorten gör att tillväxten ökas, hur stor skillnad gör detta om man avverkar ett 70 årigt bestånd ? dvs hur mycket bättre är plantorna nu än för 70 år sedan?

Ska försöka göra en gämförelse.
Hugger du en G30 nu blir den med bara att plantera med frömatreal o mark beredning en G31
Med materialet Janne har är det en G34
Med det nya materialet som kommer i år G36. Bonitet ökning blir då från 10,1till 13,6 m3sk/ha/år. Detta för södra Sverige, och det ger 35% bättre tillväxt!

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Camaro1969  
#472490 jag är fortfarande inte med...

är det för att plantmaterialet vi har idag växer bättre det första året, eller håller den förbättrade tillväxten i sig under hela trädets livstid?

tyvärr är det mycket sämre boniteter, typ T14-G20

avverkningen är egentligen bara för att fastigheten säljs/köps av mig och jag behöver finansiera en del.

   TS
Avatar Fallback

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472496 Hur mycket kan man vinna på tidig slutavverkning?

Svaret är, det är svårt att säga. Är trakthyggesbruk förbjudet om 20-30 år? Då vinner du på att avverka nu. Har du eller kommer du få höga räntor de närmaste 20-30 åren? Då vinner du på att hugga nu.

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Andreas99  
#472497 En 70årig T14 får du väl inte avverka. Borde ha ca 90år som lägsta lagliga ålder och då är de generösa med åldrarna numera.

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Camaro1969  
#472498
Andreas99 skrev:En 70årig T14 får du väl inte avverka. Borde ha ca 90år som lägsta lagliga ålder och då är de generösa med åldrarna numera.


T14 är dock äldre.. den är nog 110-130

det är generellt över hela mitt skifte... kanske har nån G24 som "bäst"

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472508 Det är under hela trädets livstid du har den tillväxten! På de boniteretena som du anger är det dimetionen som är mest avgörande. Så fort man går över lså så kan man hugga men blir det bara massa är det kanske inte en bra idé.

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Ängagärdet  
#472514 Jag tycker du ska lugna dig ett tag. Låt det här med nya ägandet sjunka in så kommer du nog fram till hur du ska göra så småningom.

Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Camaro1969  
#472516 jo det är sant.

vill få ner lån så man minskar sin risk.

tror även att det är skapliga priser nu för virke, så man får väl passa på då

   TS
Användarvisningsbild

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Peteflamingstar  
#472524
Andreas99 skrev:En 70årig T14 får du väl inte avverka. Borde ha ca 90år som lägsta lagliga ålder och då är de generösa med åldrarna numera.


I alla län utom BD, AC, Z och Y är Lså för T12 90 år och T16 80. Så 85 borde väl gälla för T14. I de nordliga länen får man lägga på tio år.

Avatar Fallback

Re: hur mycket kan man förlora på tidig sluthuggning?

Klingstedt  
#472526 Det ska finnas en del Kalkylprogram till att räkna på detta. Är det någon som vet vad de heter?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).