Fastighet som saknar intäkter

Kategorisponsor Skogsägare
 Svara  37 inlägg  8152 visningar  13 följer
Användarvisningsbild

Re: Fastighet som saknar intäkter

Camaro1969 skrev:
Gärde skrev:Vad kan man tänkas betala för en sån grej?
Om jag lämnar in välsorterade kvitton och en redogörelse över vad jag gjort i skogen.

räkna med ca 4000-5000 per år

bokföring förenklat årsbokslut och deklaration
har du mycket inventarier som skrivs av kanske det är läge att göra ett årsbokslut istället, då man får skriva ner värdet till 0:- och inte endast 20% per år

Det är frågan om man räknar hem en sån kostnad.
Men det kan ju vara ide att ta hjälp i år för att sen kanske kunna lära mig att sköta det själv.

TS
Användarvisningsbild

Gärde skrev:
Camaro1969 skrev:
Om jag lämnar in välsorterade kvitton och en redogörelse över vad jag gjort i skogen.

räkna med ca 4000-5000 per år

bokföring förenklat årsbokslut och deklaration
har du mycket inventarier som skrivs av kanske det är läge att göra ett årsbokslut istället, då man får skriva ner värdet till 0:- och inte endast 20% per år

Det är frågan om man räknar hem en sån kostnad.
Men det kan ju vara ide att ta hjälp i år för att sen kanske kunna lära mig att sköta det själv.

bokföringen kan man fixa själv, men deklarationen är inget jag skulle ge mig på själv utan några förkunskaper.

Användarvisningsbild

#471602 Pratade med en förmedlare som sa att det brukar ligga på 5000kr per deklaration + timkostnad för årsbokslut. Så att låta någon fixa senaste åren är inte aktuellt.
Dock funderar jag på att göra en "självrättelse" på det jag gjort förut och helt enkelt ta bort allt. För att vara säker på att inget ska vara fel så att jag går skit för det.
Och sen börja om och be om hjälp med första året alt att Skatteverket och skogsforum kan hjälpa mig :grin:

Jag vet inte hur mycket det finns att tjäna på att deklarera att jag köper en röjsåg och går i skogen 50 timmar? Skiftet är ca 1 mil från hemmet.

TS

#471610 Vi (frugan och jag) har en revisionsbyrå som gör våra deklarationer och bokslut. Frugan har anställning + ett litet hyreshus och själv har jag varit F-skattare + skogsfastigheten. Totalt har vi hitintills ej betalt mer än 2500 kr inklusive moms/tillfälle = en gång om året.
M.a.o. vart det ett dyr nisse som du blev hänvisad till.
Bör kanske tillägga att vi har bokfört allt efter alla konstens regler vilket innebär att revisorn bara har att skriva i siffrorna på rätt ställe + göra de avdrag som bör göras.

Användarvisningsbild

#471700 håller med du har hamnat hos en dyr byrå lyssna på andra ställen

Användarvisningsbild

Hema skrev:Snor tråden lite. Men vad gäller vid byggnation av ekonomibyggnad (maskinhall/stall/lada i samma sits som TS?

Hur menar du då? Du får dra av momsen direkt för materialet och resten via byggnadens avskrivning.
Eller tänkte du på något annat?
( ska precis till att bygga maskinhall/garage)

Jag tog över en skogsfastighet efter min morfar, eller min mor ägde den nåt år innan mig. Fick den i 30-års present.
Motorsågen köpte morsan året efter i present. Men röjsåg och fyrhjuling köpte jag själv. När deklarationen kom fattade jag noll.
Anlitade då samma revisor som farsan hade, han tog 1000kr inkl moms. Då tog jag med mig alla papper som hade med gården att göra, inkl kvitton. Han höll på i en timme och sen var allt klart. Vad hade hade gjort hörde jag lite halvt på. Men hade hade gjort att jag fick enskild firma, drog av momsen på hjulingen under 5 år.
Året därpå gjorde jag deklarationen själv, men blev osäker på nåt året därpå och anlitade honom igen. Återigen, 1000kr inkl moms.

Vet inte om han var pensionerad och jobbade extra åt de som ringde honom. Han satt iaf ute i nån liten stuga på gården.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Kostnader och intäkter skogsbruk! av Nordik - fre 03 jun 2011, 00:21
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser
2 svar
907 läst
av Nordik     
sön 05 jun 2011, 21:36
Intäkter från uthyrning av lokal? av grimm - tis 13 sep 2016, 13:17
i Öppna kategorin
5 svar
858 läst