Skogsekonomi

Interndebitering

6 inlägg 8872 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Interndebitering

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447463 Jag lägger idag betydligt mer tid på arbete i skogen än min bror. Snart dags för generationsskifte efter Farsan o jag känner inte för att jobba mer gratis.
Jag har gjort ett enkelt excelformulär för att kunna ha lite koll på tid o så som jag lägger i skogen, men jag skulle behöva lite hjälp med att sätta priser på olika saker.
"Rätt" pris är inte det viktigaste nu utan mer förhållandet mellan dom olika posterna.

Fastigheten består av skogen, Torp med Ladugård ca 1km från sjö med bad.

1. Arbetad tid för fastighetens räkning (skogsarbete, gräsklippning, husrep, traktormek osv) 100:-/h

2. Arbetad tid för mitt eget behov (Min ved) 0:-

3. Lån av traktor (När jag kör ut min ved) 100:-/h

4. Lån av huggarutrustning (När jag hugger min ved) 50:-/h

5. Ren nöjesvistelse i Stugan 100:-/person o natt


Priserna ovan är en ide men dom kanske är helt fel, här behöver jag lite hjälp!!

Ska tillägga att vid årets slut tänkte jag reglera fastighetens förlorade intäkt av vedvärdet samt jakten som brorsan nyttjar.

Magnus M



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Interndebitering

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447476 Äger ni verktygen gemensamt?

Sedan blir det väl också egenavgifter på din interndebiterade lön? 100 kr minus egenavgifter och skatt ger ju inte många kr kvar att leva på. Som kuriosa är väl EU-ersättningen för egen arbetstid 220 kr/timme (Leader-projekt). Kanske ett lämpligt riktmärke?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Interndebitering

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447478 Ja verktygen hör ju till fastigheten.
Jag tänker nog att detta ska användas mest för att tydliggöra för andra halvan att det krävs lite insatser för att få allt att gå runt.
Jag ska inte ta ut lön


Men bra input där

Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Interndebitering

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447479 Jag är i samma situation som du.
Kollade upp vad en firma fakturerar för röjning mm.
Med det som underlag kan medägande få en förståelse för vad det kostar om du inte
utför något arbete på gården.
Loggbok över utfört arbete kan vara något.

Användarvisningsbild

Re: Interndebitering

traktorz  
#447484 Vi hanterar detta som egna uttag #2011/2021 resp egna insättningar #2017/2027 i bokföringen.
Svårare när det är stor skillnad i utfört arbete, t.ex. om ena brodern röjer allt, eller planterar allt.
Enklare när externa tjänster nyttjas, ty det belastar fastigheten, med respektive ägarandel.

Avatar Fallback

Re: Interndebitering

haggloader  
#447770 Magnus, ni ska väl inte ta över gården gemensamt?
Att börja med interndebitering innan gemensamt övertagande känns inte riktigt stabilt....

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).