Skogsekonomi

Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp detta?

48 inlägg 37664 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

jannee  
#444252 Rytter
Du verkar till att ha ett dj**la temperament, blir kvickilsk när de goda råden inte passar din hatt :grin:
Varför inte direkt gå till en redovisningsbyrå som är expert eller duktig/van vid näringsfastigheter med inriktning på skog. :?:
För övrigt deklarerar ni näringen som EN enhet - inte en enhet uppdelad i 4 delar - det går ALDRIG skattemyndigheterna med på. :oops:
Hur ni delar upp arbetstider och fördelar vilka inköp som ska vara av privat natur eller belasta fastigheten är något som ni 4 delägare sinsemellan måste lösa internt.
Du eller någon annan kan stå som ägare till en släpkärra eller ATV om det är aktuellt, dock ändå tillhöra näringens inventarier med allt vad det innebär (avdrag/avskrivningar o.s.v.)
För övrigt är det nog bäst att den av er 4 som har mest i huvudet (förståndigast, lugnast och mest ekonomiskt lagd) tar ansvar för inköpen och sköter all bokföring. :mrgreen:

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

axwell  
#444257
Mangan skrev:av Mangan » 36 min
Ja har ingen erfarenhet av samägande, och detta kanske inte var det du frågade efter men:
Redovisningsmässigt kan ni göra på några olika sätt, det svåra är att välja vilket ni vill ha. Ni har fått några tips, så innan ni pratar med ekonomibyrån så är det nog bäst att svara på frågorna om hur ni fattar beslut om skötsel och hur ni värderar arbetsinsatser. Eller kanske gå till dom för att få diskussionsunderlag? Efter det är överenskommet, så löser sig pappersarbetet nog av sig självt.


@Mangan , nu skall du inte komma och förstöra TS tråd med det där negativa om att det praktiska också skall lösas.
TS vet ju bäst själv, där ligger nog en stötesten till hur länge det här skall fungera.

@jannne jag beundrar ditt tålamod.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

haggloader  
#444259 Nej ,det går att deklarera var för sig det viktigaste är att totala inkomsten fördelas ut. Ev. använder man enkelt bolag eller vad det nu heter.

RYtter du tänker lite fel antingen fixar du allt eller låter ekonomibyrån bestämma och ev delegera bort vissa moment.

Tänk tapetsering, få vill tapetsera som inte har gjort underarbetet.

Eller elektrikern, koppla ihop fördragna kablar.
Osv, osv

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444263
jannee skrev:Rytter
Du verkar till att ha ett dj**la temperament, blir kvickilsk när de goda råden inte passar din hatt :grin:
Varför inte direkt gå till en redovisningsbyrå som är expert eller duktig/van vid näringsfastigheter med inriktning på skog. :?:
För övrigt deklarerar ni näringen som EN enhet - inte en enhet uppdelad i 4 delar - det går ALDRIG skattemyndigheterna med på. :oops:
Hur ni delar upp arbetstider och fördelar vilka inköp som ska vara av privat natur eller belasta fastigheten är något som ni 4 delägare sinsemellan måste lösa internt.
Du eller någon annan kan stå som ägare till en släpkärra eller ATV om det är aktuellt, dock ändå tillhöra näringens inventarier med allt vad det innebär (avdrag/avskrivningar o.s.v.)
För övrigt är det nog bäst att den av er 4 som har mest i huvudet (förståndigast, lugnast och mest ekonomiskt lagd) tar ansvar för inköpen och sköter all bokföring. :mrgreen:


Blir inte ilsk, men tycker du själv att ditt raljerande över vilket helvete det kommer bli gav mycket till tråden, vad det det som var frågan?

"Vi ska köpa en fastighet tillsammans, vill ha tips om vilket helvete det kan bli" vad jag vet var det inte detta frågeställningen var.

Men du får gärna skapa den tråden om du vill.

Vad var det nu dina goda råd var? Av din första post att döma var det mest raljerande, de goda råden har andra stått för och det tackar jag så klart för.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

ananders  
#444269 Det absolut viktigaste är att ni fyra kommer fram till hur ni vill ha det och att ni skriver ner det och att alla skriver under det.
Och försök att täcka så många möjliga och omöjliga scenarion som möjligt. Det är ju ett samarbete så alla kan ju inte få precis som de vill. Och att ta in en jurist som kan mycket om avtalsrätt kan vara väl investerade kronor. Dock hoppas jag att ert samarbete ska flyta.
En annan tanke som jag också fick är att om någon av er dör. Vad kommer att hända med dennes andel. Då kan det vara värdefullt med ett avtal mellan delägarna som reglerar hur samägandet fungerar. Det kan också vara en bra idé att dela dessa tankar redan nu med de andra vad som kommer att hända med respektive andel vid ett sådant scenario.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444289
axwell skrev:@Mangan , nu skall du inte komma och förstöra TS tråd med det där negativa om att det praktiska också skall lösas.
TS vet ju bäst själv, där ligger nog en stötesten till hur länge det här skall fungera.

@jannne jag beundrar ditt tålamod.


Dra inte in mig i dina fåniga kommentarer, tack! Det här att man inte skall få ställa en fråga utan att få svar på en annan eller få samma gamla allmäna tjafs är rätt tröttsamt på skogsforum. Jag håller med @Rytter, svara på frågan eller tjafsa i en anna tråd.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444291
haggloader skrev:Nej ,det går att deklarera var för sig det viktigaste är att totala inkomsten fördelas ut. Ev. använder man enkelt bolag eller vad det nu heter.

RYtter du tänker lite fel antingen fixar du allt eller låter ekonomibyrån bestämma och ev delegera bort vissa moment.

Tänk tapetsering, få vill tapetsera som inte har gjort underarbetet.

Eller elektrikern, koppla ihop fördragna kablar.
Osv, osv


Tänker förmodligen mycket fel då ekonomin kring detta är helt nytt. Men har läst runt lite mer för att försöka förstå mer. Så här får jag det i mitt huvud nu efter att ha läst och försökt tolka era tips och förslag.

-Man kör en löpande gemensam bokföring på skogsfastigheten. Alla intäkter från avverkningar och större utgifter som planteringar mm bokförs här. Sedan kan man välja hur man ska hantera vissa inköp, ska de gå på fastigheten eller vara privata. Dessa kan antingen läggas in här och delas av alla, eller man kan betala dessa privat själv och ta upp detta i deklarationen och göra avdrag (stämmer detta antagande?)

-En person kan vara momsredovisningsskyldig och sköta all inbetalning av moms på skogsfastigheten. Behöver alla vara momsregistrerade eller räcker det med en person i detta fall då? De övriga ska ange på sina blanketter vem som är redovisningsskyldig.

-Skogsfastigheten kommer att ge ett resultat vinst/förlust varje år detta delas upp i förhållande till ägarandelar och var och en redovisar detta på sin egen NE-blankett.

-Sedan redovisar man sina skatteavdrag individuellt på NE-blanketten, t.ex resor till och från fastigheten. Detta är väl sådant som är personligt och som var och en redovisar på sin egen NE-blankett. Jag kan ha mer avdrag här än övriga eller tvärtom, det är även här man gör avdrag för sådant man köpt privat och äger själv men behöver för att jobba på fastigheten. T.ex om jag behöver en motorsåg, och alla andra har redan en så detta ska inte påverka fastighetens resultat, då köper jag denna privat och gör avdraget här? Om jag behöver ett släp och övriga har redan så ska ju inte jag påverka fastighetens resultat med detta utan kan köpa med egna medel och sedan göra avdrag.

-Skogskonto är också personligt och avsättningar till detta gör var och en på sin NE? Kan man här göra olika avsättningar eller hur fungerar det?

-Antar att sådant som räntefördelning också är personligt och var och en göra detta på sin egen NE blankett.

-Vart är det man hanterar sådant som skogsavdrag och det utrymmet man har att avverka skattefritt? Gör var och en detta eller hru fungerar det?

Det som kommer hända är alltså att fastigheten kommer generera vinst/förlust (enligt vad man kommer överens om, vad ska fastigheten betala och ej) som sedan delas upp enligt andelarna. Men sedan när det kommer till deklarationen så kan det se olika ut, har någon mycket fler resor så blir det mer i avdrag för den individen, och avsättningar till skogskonto mm kan variera beroende på hur man väljer att göra? Men smidigast kanske är att göra så likt som möjligt kring detta.

Detta är hur jag tolkat det, har jag helt fel nu är jag helt ute och cyklar då ger jag upp :grin:

Känner att jag måste läsa igenom LFR:s bok ett varv till.

Tack alla som orkat posta och hjälpa en nybörjare att förstå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Fredrik Reuter  
#444296 Hej,
Många bra råd och diskussioner här i tråden, fortsätt gärna med det men tänk på att ha förståelse för andra och visa respekt. :-BD

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

surjämten  
#444301 Har innan klyvning av fastighet varit samägande.

Var o en ansvarade naturligtvis för eget bokslut o deklaration.
Ex. Köper du en röjsåg eller motorsåg är avdraget ditt. Tillsynsresor drar var o en av för sig.

Viktigt att direkt klargöra hur man ser på egna arbetsinsatser som röjning, plantering,rågångsarbete mm.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

tallen100  
#444302
Mangan skrev:
axwell skrev:@Mangan , nu skall du inte komma och förstöra TS tråd med det där negativa om att det praktiska också skall lösas.
TS vet ju bäst själv, där ligger nog en stötesten till hur länge det här skall fungera.

@jannne jag beundrar ditt tålamod.


Dra inte in mig i dina fåniga kommentarer, tack! Det här att man inte skall få ställa en fråga utan att få svar på en annan eller få samma gamla allmäna tjafs är rätt tröttsamt på skogsforum. Jag håller med @Rytter, svara på frågan eller tjafsa i en anna tråd.

Ja det är ett elände att få lite råd på saker runt om, som man kanske inte tänkt på själv.
Så kan vi ju inte ha det :d

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#444304 Svara på frågan eller tjafsa i en annan tråd. Det är inte så här man välkomnar nya medlemmar.

Avatar Fallback

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

nattuggla86  
#444315 Samäger fastighet med en till. Vi delar alla inkomster 50/50 och likadant med utgifter som är gemensamma. Var och en deklarerar sin del, inget redovisas ihop. Min deklaration och hans deklaration.

Enligt jurist borde vi använda oss av enkelt bolag eller vad det heter men något tvång verkar det inte vara. Och skulle det vara så kör i vart fall vi till SKV säger annat.

Äger vi något ihop tar vi upp halva värdet var. Vi har ett gemensamt konto och kopierar upp alla kvitton, en har originalet kvar. Lite bökigt vid bokföringen då jag manuellt får slå ut momsen och nettot på ex inköpet men vi har få kvitton så det funkar. Har jag köpt nått själv, t.ex. nya hörselskydd medan han behåller sina gamla tar jag upp det till 100%. Sågar och allt annat material samägs, skyddsutrustning och sånt som är mer individuellt svarar vi för själva. Fungerar bra för oss. Gör klart innan vad var och en svarar för.

Den jag samäger med har ungefär samma finansiella situation, vi är släkt, vi lägger ner ungefär samma tid på fastigheten. Ändå blir det tjafs då och då. Så lyssna på dom som varnar för samägandet, jag tycker faktiskt det hänger ihop med hur ekonomin ska skötas osv. Det finns kanske inget alternativ till samägandet men hur man lägger upp det finansiella finns det nog olika vägar på. Lycka till med nya skogen!

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Vardon  
#444316
Rytter skrev:.....Ni som samäger vad är det vi bör tänka på, har ni några bra tips?......



Nu säger du ingenting om hur stor fastigheten är, iofs spelar det väl kanske ingen roll, men samtidigt gör det beroende på hur mycket utrustning som ska skaffas. Till exempel behövs det 4 uppsättningar av allt. Jag tror man måste tänka personlig och grupp ekonomi samtidigt. Vad gynnar mig, vad gynnar gruppen. Det kan vara bättre att göra en lite sämre affär själv om det gynnar de andra totalt sett. Framför allt betala mindre i skatt.

Mycket har redan sagts men:
skriftliga avtal mellan er kan jag tycka. Men jag är cynisk men fördelen är att man faktiskt kommer ihåg vad man kom överens om.

Jag skulle säga köp hem vin, räkor och sen sitter ni och tar en brainstorming på tänkbara konflikter och lösningar. Kanske låter dystert men kan nog vara nyttigt. Se även till att ni berätta om era mål med ägandet. Är det jakt, arbete, snabba pengar, skogsbruk, bevara urskogar ec som driver er.

Vad det gäller ekonomin skulle jag säga koncentrera dig på skogsekonomin. Vad som krävs och vad du kan göra / vad du måste göra och vad du får göra så du förstår det. Sen går du till ekonomtjänsten och prata om hur ni ska dela upp det bäst. Egentligen bara för att göra inlärningen lättare. Men jag tror det kan finnas så många varianter på det här att det är svårt att hålla kolla på det.
Men som sagt, jag vill alltid betala så lite som möjligt i skatt....

Nyttja ekonomitjänst säger jag. Min mor har sysslat med det i många år och väldigt många gör en massa fel. Jag tror även att man ska låta den göra allt eller inget. Annars brukar det sluta med en massa fel, där redovisarn får lägga mycket tid på att hitta fel. Men jag anser även att du ska ha en liten firma i bygden som kan skog och inte gör det så komplicerat med flådiga kontor.

Man behöver inte bråka länge med skatteverket innan det har kostat mycket.

Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444339 Dubbel post...
Senast redigerad av Rytter mån 13 mar 2017, 07:58, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Flera delägare i skogsfastighet, hur lägger man upp dett

Rytter  
#444340
nattuggla86 skrev:Samäger fastighet med en till. Vi delar alla inkomster 50/50 och likadant med utgifter som är gemensamma. Var och en deklarerar sin del, inget redovisas ihop. Min deklaration och hans deklaration.

Enligt jurist borde vi använda oss av enkelt bolag eller vad det heter men något tvång verkar det inte vara. Och skulle det vara så kör i vart fall vi till SKV säger annat.

Äger vi något ihop tar vi upp halva värdet var. Vi har ett gemensamt konto och kopierar upp alla kvitton, en har originalet kvar. Lite bökigt vid bokföringen då jag manuellt får slå ut momsen och nettot på ex inköpet men vi har få kvitton så det funkar. Har jag köpt nått själv, t.ex. nya hörselskydd medan han behåller sina gamla tar jag upp det till 100%. Sågar och allt annat material samägs, skyddsutrustning och sånt som är mer individuellt svarar vi för själva. Fungerar bra för oss. Gör klart innan vad var och en svarar för.

Den jag samäger med har ungefär samma finansiella situation, vi är släkt, vi lägger ner ungefär samma tid på fastigheten. Ändå blir det tjafs då och då. Så lyssna på dom som varnar för samägandet, jag tycker faktiskt det hänger ihop med hur ekonomin ska skötas osv. Det finns kanske inget alternativ till samägandet men hur man lägger upp det finansiella finns det nog olika vägar på. Lycka till med nya skogen!


Tack för en bra beskrivning, detta var ett av alternativen jag menade.

1. Man äger ALLT tillsammans och betalar allt ur den gemensamma kassan, gemensam bokföring och det blir ett resultat som delas i lika delar (om man äger lika delar) och förs in på NE blanketten.

2. Man samäger vissa delar som man kommer överens om, andra delar som är personlig och individuellt betalar man och äger man själv. Detta korrigerar man på sin egen deklaration om jag förstått rätt.

Att det inte är enkelt och bara finns ett sätt att göra det på är ju tydligt om man kollar i tråden.

"Antingen äger ni ALLT gemensamt eller INGET - så enkelt är det." - Nej så enkelt verkar det inte vara eftersom det finns andra varianter som andra hör med, t.ex vissa delar gemensamt vissa delar privat

"För övrigt deklarerar ni näringen som EN enhet - inte en enhet uppdelad i 4 delar - det går ALDRIG skattemyndigheterna med på." - Vad jag förstår är det precis tvärtom, vi måste göra 4 delar var vid deklaration, det som förs in på NE bilagan är ju resultatet från den gemensamma bokföringen, men sedan deklarerar vi var för sig, mina resor t.ex är privata och tas här.

Men om vi tar ett exempel, är intresserad av vad skillnaderna blir rent praktiskt. Säg att vi har inget annat än en utgift detta år, det är en motorsåg för 10 kSEK + moms.

Alt 1. Betala allt från gemensamt konto, gemensam bokföring för allt
-Vid gemensam bokföring bokförs denna på fastigheten, finns det pengar i kassan betalas den därifrån annars får delägarna skjuta till kapital
-Momsredovisningen görs här av en person och momsen kommer att återbetalas
-Resultatet vid årets slut blir -10, dessa delas i fyra delar och alla tar upp -2500 som resultat på sin NE blankett
-Alla har då en förlust som ackumuleras och kvittas mot framtida vinster

Alt 2 Vissa saker gemensamma, vissa saker individuellt
-Jag betalar motorsågen med egna privata pengar ovh jag äger den själv
-Bokförs inte på fastigheten
-Resultatet på fastigheten kommer att bli 0 för alla (enligt exemplet har vi inga andra inkomster eller utgifter)
-Jag kan vid min deklaration ta upp köpet av denna motorsåg och sänka mitt resultat med 10 kSEK, på samma sätt som jag tar upp t.ex resor till och från fastigheten. Mitt resultat blir alltså -10 kSEK detta år, och detta kan kvittas mot framtida vinster?

Har jag förstått det två alternativen rätt. Vad blir egentligen skillnaden rent praktiskt? Finns det något som är fördelaktigt när det kommer till skatt/moms?

En annan sak är, vad händer med momsen i alternativ 2? Hur redovisas den och hur får man tillbaka? Går det att göra detta avdrag för motorsågen i deklarationen som en utgift? Finns det nackdelar med detta?

Håller med er alla som skriver att detta måste beslutas gemensamt, men för att kunna ta ett beslut så måste vi förstå vad skillnaden blir rent praktiskt, är det något sätt som minskar mängdens pappersarbete, något sätt som gör att det är enklare att hålla koll och minimera felen. För att kunna besluta så måste man ju veta alternativen och hur det påverkar, sedan kan man lägga på sina personliga åsikter på detta.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).