Skogsekonomi

Tillstånd och försäkringar

18 inlägg 9410 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

Robbanhög  
#432254
Uvskogen skrev:
Skogen i boden skrev:Yrkesmässigt på grävare så ska man ju ha utbildning intyg /yrkes bevis . Vet att det diskuterats på maskin sidor att om man ska köra transporter externt så är det trafik tillstånd , c kort , ykb . Kan ha fel nån punkt men det mesta tror jag att jag minns rätt ovanstående gällde jorsbrukdteaktor . Sen har det väl kommit förarebevis för atv vid yrkesmässigt användande

Men är inte förarbevis endast en rekommendation än så länge? Och dessutom bara för anställda, inte om du är din egen. Eller?

Vad gäller förarbevis för grävmaskin så är min rekommendation att fråga försäkringsbolagen om vad dem har för krav vad gäller ersättning vid skada när man inte har förarbevis. Kan snabbt bli dyrt. Sen finns det kompetenshöjande utbildningar som brukar vara ca en vecka för att ta ett förarbevis,förutsatt att men då har tidigare erfarenheter. Man kan då också få en lärlingsbok om man saknar timmar och den är fullt godkänt.

Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Tillstånd och försäkringar

jannee  
#432255 Är inte insatt men hur är det med besiktningstvånget när man nyttjar maskinerna i förvärvssyfte?

Användarvisningsbild

Re: Tillstånd och försäkringar

Robbanhög  
#432258 På grävmaskiner är det besiktnings varje år.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).