Skogsekonomi

Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

11 inlägg 14115 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

fretchi  
#429909 Hej!

Har grävt om min servisledning som tidigare gick till det förfallna boningshuset, ner till en stuga som jag rustat upp en smula. Detta kostade ju förstås pengar.

Kan jag göra något avdrag för kostnaderna för detta? Jag nyttjar ju stuga både som fritidshus och övernattningsbostad vid skogsarbeten. Ofta både och under en och samma helg.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

jannee  
#429911 Visst kan du dra av hela kostnaden, tror dock att skattemyndigheten har en helt annan åsikt vid en eventuell kontroll.
Är du busfräck dra du av kostnaden.
Vill du sova lugnt slå du skattemyndigheten en signal - de är numera väldigt bra att ha och göra med när det gäller råd och upplysningar.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

fretchi  
#429916 Nej, min avsikt är inte att vara fräck. Snarare få råd hur man beter sig när något delas upp mellan privat och näringsverksamhet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

Camwood  
#429920 Kan du påvisa att kostnaden eller någon del av nedlagda kostnader kan höra till verksamheten så är det avdragsgillt. Men i ditt fall som du beskriver det !! Nej.

Avatar Fallback

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

jannee  
#429923 Fritidshus är utan tvivel helt privat och har egentligen inte alls med fastighetens (skogens) skötsel. Är helt upp till dig som privatperson (utanför näringen) var du vill bo/övernatta eller förvara din utrustning.
Kostnader för ekonomibyggnader är däremot avdragsgilla, kan du räkna fritidshuset som en ekonomibyggnad :?: , om inte - NEJ.
Finns för övrigt fler än man anar som bygger en förrådsbyggnad (verkstad eller dyl.) inne i detta utrymme inreder de senare en bostad typ ett rum och kök inklusive toalett och dusch. Allt detta görs självfallet fullt avdrag för :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

Elfving  
#429933 Du har redan fått bra svar i denna tråd men jag försöker lite till.
Varför kallar du byggnaden för "fritidshus"? Det är i sammanhanget helt fel ordval! Troligen gör du det därför du är ärlig ty huset används enbart som fritidsboende och då har du inte heller rätt till en krona i avdrag.

Det är denna formulering som förstör din argumentation vid eventuella problem med myndigheter.
Det hus du rustat upp skall användas som en övernattningslokal när du jobbar på fastigheten och gärna kunna påvisas ha någon mer koppling till din näringsverksamhet.

Vill man testa gränserna så går det att försöka, bara du är beredd på vad ett bakslag kan innebära ekonomiskt. Att du kanske inte sover lika gott om nätterna får du själv ta ställning till!

Avatar Fallback

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429934 Man kan ju alltid yrka på ett avdrag om man anser sig ha rätt till det. Förklarar du bara vad du dragit av för så är ju enda risken att du får betala in summan till skatteverket om det inte godtas. Eller gäller detta bara för privatpersoner?

Men som tidigare personer har sagt så blir det nog avslag.

P.S
Gäller inte ROT på fritidshus?

Användarvisningsbild

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

fretchi  
#429939 Tja, fritidshus är väl inte direkt terminologin jag skulle använda vid samtal med skatteverket. Men den tjänstgör ju både som fritidshus och övernattningsbostad. Oftast blir det ju lite både och när man är där. Fiske/röjning t.ex.

Rotavdrag har jag inte tänkt på alls. Nu är ju allt redan utfört och betalt. Hm...

   TS
Avatar Fallback

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

jannee  
#429945 Min grabb jobbar som snickare och det finns flera nybyggda maskinhallar på s.k. ödegårdar här runt omkring. Inte sällan har dessa utrustats med rum för övernattning, tillagning av föda men även toalettutrymme och ALLT har betecknats som maskinshallsbygge :mrgreen:
Är också ett smidigt/enkelt sätt att komma undan en kostsam infiltration. :grin:

Avatar Fallback

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429982 Kanske går att lösa ROT med en kreditfaktura och sedan en faktura med ROT-avdrag? (Förutsätter nog goda kontakter med företaget.)
Vet ej om man slirar på lagligheten i detta förfarande med fakturorna men arbetet låter som om det rymms inom ROT.

Användarvisningsbild

Re: Avdrag för fritidshus på jordbruksfastigheten?

kojskoj  
#440339
ocke skrev:Man kan ju alltid yrka på ett avdrag om man anser sig ha rätt till det. Förklarar du bara vad du dragit av för så är ju enda risken att du får betala in summan till skatteverket om det inte godtas. Eller gäller detta bara för privatpersoner?

Men som tidigare personer har sagt så blir det nog avslag.

P.S
Gäller inte ROT på fritidshus?
Någon som vet om detta stämmer? Det finns väl något som heter öppet yrkande, så vad har man att förlora?

Har man med ex någon form av uthyrningsverksamhet i sin firma kan man väl hävda renoveringsbehov för att huset är till för just det?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).