Skogsekonomi

Vad blir skatten?

4 inlägg 3941 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad blir skatten?

AxelA  
#427928 Hej, jag och min käresta skall köpa vår första fastighet. Det är en jordbruksfastighet med 30 ha skog som kostar 170 000kr. Vad blir skatten om jag avverkar och får ut 700 000kr ?

Mycket tacksam för all hjälp vi kan få

Mvh Axel



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Vad blir skatten?

T Landström  
#427931
AxelA skrev:Hej, jag och min käresta skall köpa vår första fastighet. Det är en jordbruksfastighet med 30 ha skog som kostar 170 000kr. Vad blir skatten om jag avverkar och får ut 700 000kr ?

Mycket tacksam för all hjälp vi kan få

Mvh Axel


Saknas det en noll i 170 000kr?

Avatar Fallback

Re: Vad blir skatten?

jannee  
#427939 Behöver INTE bli någon skatt alls (till att börja med).
Stor betydelse har skogsbruksvärdet av hela taxeringsvärdet vilket i sin tur avgör hur stort skogsavdrag du kan göra men överskottet kan du sätta in på skogskonto och nyttja längre fram ( inom 11 år).
Har du därefter ett överskott gäller det att du har lite räntefördelning att ta till så behöver du bara skatta resten till 30 %.

Användarvisningsbild

Re: Vad blir skatten?

AxelA  
#427991 Jag ber om ursäkt för att jag skrev en 0a för lite gällande priset på fastigheten, 1700 000kr ska det vara (tack Landström). Tack för ditt svar jannee, mycket informativt. Jag önskar er ett fortsatt gott år.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar