Skogsekonomi

plocka ut avverkningsintäkt !

4 inlägg 4010 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

plocka ut avverkningsintäkt !

Linuss  
#423393 Säg att jag efter en såld avverkningsrätt erhåller 400.000 (skogsvård betald )
Jag har 100.000 i undesrskott sedan förut så dom plockar jag ut direkt.
Gör skogsavdrag på 400.000 X 50%= 200.000 som jag också plockar ut. ( När jag säljer fastigheten om 30 år ska dom 200.000 beskattas då och isåfall hur mycket skatt ?)
Har efter underskott och skogsavdrag då kvar 100.000 som jag vill ta ut ur verksamheten snarast för att använda alltihop i en annan fastighetsaffär ( rationalinseringsförvärv ej aktuellt) till lägsta möjliga beskattning är det räntefördelning som gälller då ?
Har förstått att ett annat alternativ är att sätta dom 100.000 på skogskonto och andvända till framtida utgifter i verksamheten.
Alltså 2 frågor
1. 300.000 kan jag plocka ut direkt utan beskattning i dagsläget ?
2. Vad göra med resterande 100.000 som jag gärna också velat ha ut ?



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: plocka ut avverkningsintäkt !

alias  
#423402
Linuss skrev:Säg att jag efter en såld avverkningsrätt erhåller 400.000 (skogsvård betald )
Jag har 100.000 i undesrskott sedan förut så dom plockar jag ut direkt.
Gör skogsavdrag på 400.000 X 50%= 200.000 som jag också plockar ut. ( När jag säljer fastigheten om 30 år ska dom 200.000 beskattas då och isåfall hur mycket skatt ?) Svar: Ja, som skattelagstiftningen ser ut idag så ska det tas upp till beskattning när du säljer fastigheten. Hur stor skatten blir beror på vilken skattesats som gäller då. I dagsläget så återförs beloppet i inkomstslaget näringsverksamhet och kan då bli föremål för egenavgifter och kommunal och statlig skatt (läggs ovanpå din inkomst av tjänst), om man inte har räntefördelning eller sparade underskott som man kan kvitta posten mot vid återförandet.
Har efter underskott och skogsavdrag då kvar 100.000 som jag vill ta ut ur verksamheten snarast för att använda alltihop i en annan fastighetsaffär ( rationalinseringsförvärv ej aktuellt) till lägsta möjliga beskattning är det räntefördelning som gälller då ?
Har förstått att ett annat alternativ är att sätta dom 100.000 på skogskonto och andvända till framtida utgifter i verksamheten.
Alltså 2 frågor
1. 300.000 kan jag plocka ut direkt utan beskattning i dagsläget ?
2. Vad göra med resterande 100.000 som jag gärna också velat ha ut ?


1. Ja, om du har tillräckligt skogsavdragsutrymme för att nyttja 50 % av nettot på avverkningsrätten.

2. Skulle säga räntefördela eller nyttja exp.fond. Har man inte tillräckligt med sparad räntefördelning så kan insättning på skogskonto vara bra då det förbättrar räntefördelningsunderlaget.

En sak som slog mig var slutet inom parantes på din första rad: (skogsvård betald), vad jag har fått lära mig så skall inte skogsvårdskostnader belasta skogsavdragsutrymme eller möjlighet till insättning på skogskonto, som också är beroende av avverkningsrättens netto. Jag vill hävda att en avverkningsrätt består av ett fast överenskommet pris för virket där det står (rotpost eller leveransrotköp), eller virkesvärde minus avverkningskostander - kort och gott ett rotnetto. Marberedning och plantor och plantering bör ej sänka detta netto då dessa poster är direkt avdragsgilla kostnader i verksamheten och lämpligen skulle hamna på ett separat skogsvårdsuppdrag istället för att bakas in i avverkningsrätten.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: plocka ut avverkningsintäkt !

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423404 Skogskonto, periodiseringsfond, expansionsfond, räntefördelning. Finns mycket att välja på, vilket som passar bäst varierar.

Användarvisningsbild

Re: plocka ut avverkningsintäkt !

Linuss  
#423420 Ja alias jag formulerade mig lite tokigt markberedningen är i detta fall "gratis" men plantor och plantör är förstås på eyt skogvårdsuppdrag.

Så med dagens skatteregler så slipper jag skatten även på dom 200 om jag har nog stort underskott ( 200.000 ? ) den dan dom ska återföras.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).