Skogsekonomi

Hur liten skog kan bli enskild firma?

10 inlägg 8242 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur liten skog kan bli enskild firma?

Per-Elvis  
#405460 Hej:)
Lite bakgrund. Jag har en enskild firma för konsultverksamhet mm. Nu står jag inför ett eventuellt köp av grannens mark. Han kommer att stycka av de 8 hektar som ligger runt vår tomt för att sälja. Jag vill gärna köpa.

Nu uppstår några frågor. För mig vore det klart önskvärt att jag får köpa marken via min enskilda firma. Det är ju skattemässigt förmånligt på många sätt. Finns det någon risk att Skatteverket kommer att säga nej för att marken är för liten? Det är både ängs- och skogsmark.

Registreras mark för ett särskilt ändamål (t ex skog, jordbruk, betesmark osv)? Dvs kan Skatteverket hävda att "det där är inte registrerat som skog, alltså kan du inte ha det i enskild firma". ?

Vad Skatteverket kommer att säga bestämmer ju i stor utsträckning vad jag är beredd att betala för marken. Därför vore det ju önskvärt att veta detta innan jag lägger ett bud.



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

Landshypotek Bank  Verifierat företagskonto 
#405466 Hej Per-Elvis!
Jag bedömer att Lantmäteriet kräver att marken måste regleras in till en redan befintlig fastighet, vilket gör du som köpare har en fördel vid en förhandling om pris. Marken ska köpas via ett fastighetsreglerat avtal och därefter ska en begäran om omtaxering av fastigheten göras så att den taxeras som en jord/skogsfastighet.

Däremot är ju inte markköpet i sig en avdragsgill kostnad och det kan därför inte kvittas mot annan näringsinkomst. Skötsel av marken är avdragsgill. Frågan är vad marken skall användas till?

Det har även hänt att SKV nekat kvittning mellan en vinstgivande enskild verksamhet och en förlustgivande enskild verksamhet. Jag har för mig att man hävdat att den ena verksamheten är passiv och den andra är aktiv och därför är de inte kvittningsbara. Jag bedömer ändå den risken som liten i detta fall.



Hälsningar från Niels
Landshypotek Bank

Avatar Fallback

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

alias  
#405467 Personligen skulle jag tro att du kan få större problem med Lantmäteriet med tanke på fastighetsbildningslagen (anses den nya fastigheten som ändamålsenlig?).

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

Per-Elvis  
#405475
Landshypotek Bank skrev:Hej Per-Elvis!
Jag bedömer att Lantmäteriet kräver att marken måste regleras in till en redan befintlig fastighet, vilket gör du som köpare har en fördel vid en förhandling om pris. Marken ska köpas via ett fastighetsreglerat avtal och därefter ska en begäran om omtaxering av fastigheten göras så att den taxeras som en jord/skogsfastighet.

Däremot är ju inte markköpet i sig en avdragsgill kostnad och det kan därför inte kvittas mot annan näringsinkomst. Skötsel av marken är avdragsgill. Frågan är vad marken skall användas till?

Det har även hänt att SKV nekat kvittning mellan en vinstgivande enskild verksamhet och en förlustgivande enskild verksamhet. Jag har för mig att man hävdat att den ena verksamheten är passiv och den andra är aktiv och därför är de inte kvittningsbara. Jag bedömer ändå den risken som liten i detta fall.



Hälsningar från Niels
Landshypotek Bank


Tack för ditt fina svar. Vari ligger min fördel i förhandling om pris?

Jag förstår att markköpet i sig inte är en kostnad i den enskilda verksamheten, men jag antar att låneräntor kan dras av och att räntefördelning kan användas?

Delvis kommer marken att användas till att låta skogen växa på och skötas. Ängsmarken kommer att delvis användas till odling för eget bruk och eventuellt försäljning av perenner, potatis, hallon mm. I framtiden kan några tomter styckas av och säljas.

Mitt hus/tomt ligger som en liten fyrkant i den mark som avses köpas. Huset ligger mitt på den ena sidan av marken. Min tanke var att det bästa vore om den tillköpa marken blir en egen fastighet ifall jag i framtiden vill sälja antingen marken eller huset. De flesta andra fastigheter i omgivningen här har inga hus, men det är å andra sidan lite större fastigheter.

Jag förstod inte riktigt det där med fastighetsreglerat avtal. Innebär det att man köper med vissa villkor inskriva i avtalet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

Per-Elvis  
#405480
alias skrev:Personligen skulle jag tro att du kan få större problem med Lantmäteriet med tanke på fastighetsbildningslagen (anses den nya fastigheten som ändamålsenlig?).

MVH
Alias


I dagsläget är grannfastigheten 10 hektar. På fastigheten står 2 hus och en ladugård. Grannen vill stycka av de två husen samt två tomter intill husen. Ett av de nuvarande husen (utan ladugård) ska hänga ihop med skogs-/ängsmarken enligt honom. Sedan vill han sälja marken utom huset, dvs stycka av den tomten ifrån marken. I det läget borde det inte vara någon skillnad om marken tillhör mitt hus eller hans hus ur ett ändamålsenligt perspektiv.

Hans två hus och de blivande tomterna ligger på ena sidan av en väg. Ängs-/skogmarken ligger tillsammans med mitt hus/tomt på den andra sidan vägen.

Mitt hus ligger som en liten fyrkant på 2000 kvm längs ena långsidan i denna fastighet. Vet inte vari ändamålsenligheten skulle ändras. Det skulle se fint ut på fastighetskartan i alla fall. Om det räknas som att avsaknaden av ladugård gör fastigheten mindre ändamålsenligt, så kan han inte stycka av så som han tänkt sig.

Vad är era erfarenheter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

jannee  
#405489 Bör nog gå att lösa smärtfritt.
Om grannen först gör sina avstyckningar, därefter köper du det som blir över (bör då ha en egen fastighets beteckning) och eventuellt gör en sammanslagning med din tomt.

Användarvisningsbild

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

paan14  
#405506 Alias har rätt. Du kommer inte få köpa bara 8 hektar, om du inte redan har en ändamålsenlig skogsfastighet att reglera marken till.

Användarvisningsbild

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

Per-Elvis  
#405515 Ok, kan man få förhandsbesked på det om man går till Lantmäteriet och frågar?
Det låter ju lite märkligt om de enda tänkbara köparna blir de som har grannfastigheterna. Blir lite svårsålt då liksom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

paan14  
#405581 Ja, det är bara att ringa dem. Lantmäteriet har en kundtjänst som hjälper dig.

Användarvisningsbild

Re: Hur liten skog kan bli enskild firma?

Per-Elvis  
#424742 Ifall någon i framtiden hamnar i denna tråd och har samma frågeställningar tänkte jag komplettera med hur det slutade. Lantmäteriet gick med på att göra en fastighetsreglering för att slå ihop min tomt med de köpta 8 hektaren. Grannen styckade först av sina fyra tomter.

Den handläggare som gjorde fastighetsregleringen gick däremot inte med på att låta mig köpa de 8 hektaren som en egen fastighet, utan enbart om de slogs ihop med min fastighet. Den första handläggaren jag var i kontakt med hade en annan tolkning, nämligen att jag skulle kunna köpa de 8 hektar som blev kvar efter avtyckningarna, som en egen fastighet, vilket hade varit ännu bättre för mig.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).