Skogsekonomi

Köpa fastighet??

6 inlägg 6747 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa fastighet??

Niklas persson  
#276200 Tjena!

Har blivit erbjuden att köpa en skogsfastighet på 14ha. 2385m3sk virkesförråd, vilket nog är i underkant, skötseln är väldigt eftersatt! Ca 20%gran fördig att slutavverka, 55%ädellöv och Ca 25övrigt löv. 1500m3 bör avverkas enligt skogsbruksplanen. Skogen är i Skåne!
1,2 mille vill han ha för skogen, låter detta bra eller är det för dyrt? Tacksam för svar.



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet??

Uthamra  
#278787 Verkar vara ett rimligt pris, om man bara tittar på virkesförrådet och gångar med prisstatistiken för området nämligen ca 500kr/m3.

Men sedan är arronderingen intressant, går det att komma åt skogen? Vilken bonitet är det osv.

Men köp, jag tror inte att det går att förlora på en fastighet i Skåne.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278791 Ädellöv måste ersättas med ädellöv. Kan finnas risk för att det ligger nyckelbiooper och annat i den skogen. Kola det noga, men annars verkar det ju vara en OK deal.

Användarvisningsbild

Re: Köpa fastighet??

Peteflamingstar  
#278808 Är det bok som avses så brukar inte föryngring vara så besvärligt, de kan självföryngras i luckor ungefär som gran som också är ett utpräglat sekundärträdslag. Ganska ofta sköts bok så i Skåne, manuell plockhuggning av de stora värdefulla träden.

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet??

charger  
#283110 Hejsan skogisar jag satt o kollade på mäklarfirman areals värderingssnurra för skogsfastigheter

En skogsfastighet till salu i Örebro län hos en välkänd mäklare utgångspris 2.5 milj
med areals värdesnurra 3,3 milj , är areals värdesnurra en glädjemätare eller?

Avatar Fallback

Re: Köpa fastighet??

opekka  
#283230 Jag tror det, ja. Areal som mäklare vill locka ut fler fastigheter på marknaden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).