Skogsekonomi

Räntor Länsförsäkringar bank

9 inlägg 7398 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Räntor Länsförsäkringar bank

valtra82  
#267251 Hej,
Är det någon mer än jag som använder Länsförsäkringar bank som långivare för sin skogsfastighet?
Jag har precis upptäckt att dom förändrat sin räntesättning från att tidigare ha utgått från räntenivåerna på bolån har man nu höjt räntorna med ca 0,3 procent för oss som äger skog.
Det här är inget som man informerat om utan det kommer som en överraskning när avtalet gått ut. Jag har nu kollat med andra banker och det verkar vara något som dom är ensamma om. 😡



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267633 Du behöver inte känna dig tarvlig för att byta bank.
Har själv LF och är helkund för försäkringsrabatterna på 20 %.
Inte skogsförsäkringen är där då If har snarlika villkor till ½ priset.
Och de är bortbytta som bank som står för lånen.
Finns ingen anledning att ge banker mer än nödvändigt.
Överskott placeras gärna i bonusar, i den branschen.

Avatar Fallback

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

stektlök  
#267637 Jag investera 2012 och gick runt till alla banker och fråga vad jag fick för ränta och sedan gick jag runt en vända till och pruta dom som var högst. Sedan gick jag en vända till och ifrågasatte dom som låg högst igen. Då kröp dom ner ytterligare och sedan gick jag tillbaks till den som var bäst från börja och då lade dom sig under alla andra. Dom andra sade stopp vi kan inte gå längre ner.

Jag tycker inte vi ska va trogna om dom inte sätter bästa räntan.

Jag har SEB för dom var överlägset bäst i stan när jag förhandla med alla. Om några år så kommer alla bundna lån gå ut och då är det dags igen. Jag ska säga till SEB att va lägst annars byter jag.

Tillbaks till det här med trogen..... varför ska min trogenhet mot en bank kosta mer pengar än hos någon annan bank.

Hoppas det går bra för dig Valtra82 !!!!
Famags sista textrad tål å tänka på när vi går till banken !

Avatar Fallback

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#267651 Förmodligen har LF bank uppgraderat risknivån i skogsbruket och därmed vill de höja räntan för sådana lån. Redan för 10 år sedan pratade de om att de gav bättre räntor till rena villor än lantbruksföretag, men var nog vanligt att det gick att förhandla.
Att förhandla och jämföra räntor är självklart, men jag värderar också in övrigt bemötande och hantering i valet. En bra bankkontakt kan vara "guld värd" :grin

Användarvisningsbild

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

Anders Hansson  
#267670 Hörde att Handelsbanken hade förenklat lånevillkoren för skogsägare. Förr fick man inte belåna sluttavverkningsbar skog, men nu lånar de ut 80% av marknadsvärdet. Vet dock ej vad de har för räntor. Själv har man landshypotek av gammal vana, man borde väl jämföra mer och vara mer aktiv.

Avatar Fallback

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

ÅsaNisse  
#267702 Länsförsäkringar måste väl dra in lite pengar för de kan ju inte hantera sina pensionsförsäkringar. Det är nog det enda bolag som pensionsförsäkringar sjunker i värde år efter år nu när det går bra för Sverige i övrigt.

Avatar Fallback

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

kvistberg  
#271434 Alltid bra att kolla runt. Själv kör jag Handelsbanken och har 2,09% på 3-månaders rörligt.

Däremot så överväger jag och kolla med Landshypotek om de kan kontra. Där har man ju möjlighet att få avkastning av deras vinst eftersom man genom lån också blir medlem i deras ekonomiska förening. De har ju delat ut mellan 9-11% per år på satsat kapital. Betydligt bättre än aktier. Banker är ju (tyvärr) de företag som har högst marginaler på sysselsatt kapital (ca 15%) medans företag som Ericsson, ABB m.fl. får vara glad om de har 5-8%.

Avatar Fallback

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271461 Hypotekets fläskben är lite magrare än utlovat.
Det är insatser man erhåller avkastning på, dessa är låsta så länge lånet lever.
Har man inte pengar till insatsen lånar de villigt ut dessa.
Så det blir avkastning minus räntekostnad för lånade insatsen.
Det är i och för sig ändå hyfsad avkastning på de lånade pengarna.
Man behöver inte heller arbeta för att få den inkomsten.
Vilket i sig inte är att förakta.

Avatar Fallback

Re: Räntor Länsförsäkringar bank

kvistberg  
#271631 Jo glömde skriva det. Insatsen bygger på 4% på det lånade kapitalet och man kan såklart låna även till insatsen. Men skulle man betala runt 2% ränta på pengarna och 10% i utdelning så är det 8% marginal.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).